Publicatiedatum: 25 oktober 2021

Elektrische auto verzekeren

Een gewichtige zaak

Special - Zijn elektrische auto's ingewikkeld? De bediening ervan zeker niet, want door het ontbreken van een versnellingsbak rijden elektrische auto's als een automaat. De actieradius is ook geen probleem meer, want het bereik is inmiddels gelijk aan dat van een auto met benzinemotor. Echter, wanneer eenmaal een elektrische auto is aangeschaft blijkt er toch een obstakel te zijn: de verzekering. Waarom weigeren zo veel verzekeringsmaatschappijen elektrische auto's?

Verzekeringsmaatschappijen zijn specialisten in het afwegen van risico's. Ze weten precies uit te rekenen welke prijs moet worden betaald bij een bepaald risico en baseren daarop hun premie. Bij een autoverzekering wordt het risico onder andere bepaald op basis van het gewicht en het vermogen van de auto en dit is het eerste punt waarop elektrische auto's anders zijn.

Elektrische auto verzekeren

Vanwege de batterijen zijn elektrische auto's per definitie een stuk zwaarder dan auto's met een benzine- of dieselmotor. En hoe zwaarder de auto, hoe zwaarder een ongeluk gemiddeld genomen is. Of om het heel simpel te zeggen: een zwaarder object zorgt voor een zwaardere klap.

Daarbij zijn elektrische auto's in de regel veel sterker dan auto's met een verbrandingsmotor. Bovendien is dat vermogen direct beschikbaar, terwijl een benzine- of dieselmotor eerst een zeker toerental moet opbouwen voordat het maximale vermogen los komt. Daarom is de verleiding veel groter om met een elektrische auto ook gebruik te maken van het vermogen en dat wordt vertaald in meer risico. Door het gebrek aan rijgeluiden is de sensatie van snelheid bovendien minder, waardoor de kans bestaat ongemerkt te hard te rijden.

Bestuurder

Bij autoverzekeringen wordt ook rekening gehouden met de bestuurder. Voorheen waren grote en snelle auto's alleen voorbehouden aan een kleine en bevoorrechte groep kopers. Maar met de komst van elektrische auto's levert zelfs een doorsnee gezinsauto zomaar 200 of 300 pk. Zeker wanneer het een snelle elektrische auto betreft worden daarom hoge eisen gesteld aan de leeftijd en het aantal schadevrije jaren van de bestuurder.

Ook de woonplaats speelt een rol, omdat in grote steden nu eenmaal meer en drukker verkeer is en dat zorgt ook voor een groter risico.

Schadeherstel

Naast het risico op schade is ook het schadebedrag van invloed op de premie. Schadeherstellers moeten personeel opleiden om schade aan elektrische auto's te kunnen repareren en dat kan van invloed zijn op de prijs. Daarbij stellen sommige autofabrikanten specifieke eisen aan een schadehersteller. Wanneer daar niet aan wordt voldaan dan vervalt de fabrieksgarantie. Let hier dus goed op bij de keuze van een verzekeraar en later eventueel een herstelbedrijf!

Afhankelijk van het merk van de auto kan het zijn dat de onderdelen alleen voor dat type auto zijn gemaakt en daarom kunnen ze duurder zijn. Gaandeweg krijgen steeds meer merken echter meerdere elektrische auto's in het assortiment en dan zal de onderdelenprijs ook dalen. Wel blijft het zo dat een batterij-pakket lastig is te herstellen en wanneer dit moet worden vervangen is een auto al snel total-loss. Dit is echter meer afhankelijk van het type auto dan van de gekozen verzekeringsmaatschappij.

Elektrische auto verzekeren

Extra's

Wanneer meerdere maatschappijen een soortgelijk aanbod doen, dan kan worden gekeken naar extra's. Zo is voor zakelijke rijders bijvoorbeeld een "bijtellingsbeschermer" beschikbaar. Als herstel onmogelijk is, wordt hiermee voorkomen dat voor een nieuwe auto een hogere bijtelling moet worden betaald vanwege de latere registratiedatum. Ook is het mogelijk om een eigen laadpaal mee te verzekeren (soms in de opstalverzekering, soms in de autoverzekering) of is pechhulp voor elektrische auto's mogelijk. Bij deze laatste kan een auto naar het dichtstbijzijnde laadpunt worden gesleept als de batterij onverhoopt leeg is gereden.

Conclusie

Waarom weigeren zo veel verzekeringsmaatschappijen elektrische auto's? Omdat de risico's heel anders liggen dan bij conventionele auto's met een benzine- of dieselmotor. Maatschappijen gaan daar verschillend mee om en daarom variëren de aanbiedingen van het botweg weigeren tot heel scherpe premies.

De verschillen worden veroorzaakt door het vermogen, waardoor nu veel snellere auto's in de handen van beginnende bestuurders vallen dan voorheen. Vanwege het hoge gewicht is de impact van een schade vaak ook groter. Tenslotte is specifieke kennis nodig bij schadeherstellers en daardoor kan reparatie duurder zijn.

Per saldo zijn er voldoende maatschappijen die elektrische auto's verzekeren en dan zijn zelfs verzekeringen op maat mogelijk. Denk daarbij aan het meeverzekeren van de laadpaal, fiscale risico's of pechpulp op maat.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Diks verzekeringen