Seat Leon (2005 - 2012)
Liefde op het tweede gezicht
Recent heeft de Ibiza een geheel nieuwe huisstijl voor Seat ingeluid. Om daar beter bij te passen, heeft Seat ook de Leon een nieuw gezicht gegeven. De aanpassingen zijn echter gering. Met name de grotere koplampen en kleinere grille met daarbinnen een veel kleiner Seat-logo onderscheiden een vernieuwde Leon van een oude.
Het lijnenspel is iets vloeiender geworden en daarmee is de Leon letterlijk en figuurlijk minder scherp geworden. De Leon was altijd een auto die bij de eerste aanblik het hart kan veroveren, maar de nieuwkomer heeft nu zo'n bescheiden karakter dat dat niet langer het geval is.
Interieur
In het interieur zijn nieuwe klokken te vinden. De middenconsole is aangepast en ook het stuurwiel is nieuw. Als vanouds trakteert de Leon binnenin op een geslaagde mix van de strakke lijnen van Seat met de degelijkheid van moederbedrijf Volkswagen.
De Leon 2009 is voorzien van een gecombineerd audio-, navigatie-, parkeer- en communicatiesysteem. Dit werkt prima, maar helaas is het scherm onhandig laag in het dashboard gebouwd. Dat maakt het lastig afleesbaar voor de bestuurder (die nu nadrukkelijk naar beneden moet kijken). Het risico is bovendien groot om per ongeluk op een knop te drukken tijdens het schakelen. Tijdens deze rijtest is de telefoonfunctie meer dan eens geactiveerd bij het inleggen van de achteruit.
De ruimte voorin is prima. De ruimte op de achterbank is matig voor een auto van deze omvang, dat probleem is met deze facelift niet aangepakt. De aflopende daklijn maakt de Leon van buiten gestroomlijnd en sportief, maar gaat ten koste van de hoofdruimte achterin. Bij het instappen moeten passagiers al nadrukkelijk het hoofd buigen om de dakrand niet te raken.
De bagageruimte kent nog steeds een forse tildrempel en dat maakt uitladen lastig. Ook dit probleem heeft Seat niet aangepakt voor de vernieuwde Leon. Met 340 liter is de kofferruimte gemiddeld groot voor een auto als deze.
Motoren
Gelukkig betreft de verjongingskuur niet alleen het uiterlijk. Geheel volgens de laatste mode zijn de (meeste) motoren sterker en toch schoner geworden.
Voor deze test is eerst gereden met de 1.8 TSI benzinemotor. Die levert 160 pk / 250 Nm en presteert daarmee uitstekend. Al bij lage toeren is veel kracht voor handen en omdat de motor bijzonder stil is, lijkt de Leon met groot gemak te presteren. Met name in combinatie met de nieuwe zeventraps automaat is dit een uitstekend presterende en zelfs sportieve zakenauto. Mede door het uitdagende karakter is het fabrieksverbruik van 6.6 liter per 100 km in de praktijk moeilijk te realiseren.
Voor modeljaar 2009 introduceert Seat een geheel nieuw pretnummer: de Leon FR diesel. Deze is voorzien van de 2.0 liter dieselmotor uit de Exeo, die goed is voor 170 pk / 350 Nm. Deze krachtbron is sterk afhankelijk van de turbo. Zo lang de motor op toeren wordt gehouden is de FR diesel ronduit snel. Met name op hoge snelheid weet de FR te overtuigen met krachtige tussenacceleraties.
In tegenstelling tot de bovengenoemde benzinemotor, is het door de fabriek beloofde verbruik voor de 2.0 TDI motor (5,7 liter per 100 km) nu juist wel goed haalbaar. Dit is mede te danken aan de schakelindicator, die aangeeft wat het meest economische moment is om de volgende versnelling te kiezen.
Rijeigenschappen
De vernieuwde Leon heeft een iets zachter onderstel meegekregen, maar toch is Seat er in geslaagd de uitstekende wegligging te behouden. De Leon stuurt niet te licht en niet te zwaar, waardoor de auto veel vertrouwen geeft.
De FR heeft dankzij een verlaagd onderstel (7 mm), directere besturing en bredere banden een nog betere wegligging. Bovendien is de FR te voorzien van "XDS": een elektronisch sperdifferentieel. Alhoewel uitleg van de techniek er achter vele boekdelen vergt, is het eindresultaat eenvoudiger te omschrijven. Met XDS verbetert de grip aanzienlijk, liggen de grenzen verder en stuurt de Leon nog beter.
Conclusie
De Seat Leon heeft voor modeljaar 2009 een facelift ondergaan. Seat heeft de Leon letterlijk en figuurlijk van de scherpe randjes ontdaan en daarmee is het karakter minder uitgesproken geworden. Een deel van de charme is daarmee verloren gegaan en de Leon is niet langer liefde op het eerste gezicht.
Daar staat tegenover dat de techniek een onmiskenbare stap vooruit heeft gemaakt. Het onderstel is comfortabeler geworden, zonder dat dit ten koste gaat van de wegligging of het rijplezier. Sterker nog: het optionele "XDS" verbetert de wegligging enorm.
De meeste motoren zijn sterker en toch zuiniger geworden. Daarom onderscheidt de Leon zich meer dan ooit als een sportieve auto die volop rijplezier biedt, maar tegelijkertijd ook degelijk en veilig is. Uiteindelijk weet ook de vernieuwde Leon het hart te veroveren, maar dit keer is het liefde op het tweede gezicht.
- Nette prijs
- Sterke, zuinige motoren
- Uitstekende rijeigenschappen
- Forse tildrempel bagageruimte
- Iets minder aansprekend na facelift
- Beeldscherm navigatiesysteem onhandig laag geplaatst