24 december 2020
Renault Twingo ZE

Renault Twingo ZE

De goedkoopste elektrische auto van Nederland

Autotest | Renault presenteert: de goedkoopste elektrische auto van Nederland! Daarmee heeft Renault meer dan alleen een sterke aanbieding in huis. Het brengt tevens de prijs van een auto met elektromotor en verbrandingsmotor dichter bij elkaar. Is het verstandig om de goedkoopste elektrische auto van Nederland te kopen? En is het wellicht zelfs een betere keuze dan een vergelijkbare auto met benzinemotor?

Op zoek naar een Renault Twingo?
bynco heeft er 52 vanaf € 6.750,-

Renault Twingo

Dit is de derde generatie van de Renault Twingo. De eerste exemplaren daarvan verschenen in 2014. Toen al had Renault rekening gehouden met elektrische aandrijving. Echter, de tijd was er toen nog niet rijp voor. Bovendien had Renault in 2014 een andere elektrische auto (de Zoë) en die was beter geschikt om elektrisch rijden te introduceren.

Renault Twingo ZE

Nu liggen de zaken anders. Vanwege belasting voor zowel de koper als de fabrikant worden kleine auto's met verbrandingsmotor steeds duurder en loont het nog nauwelijks om auto's in het allerkleinste segment aan te bieden. Dit is dus het uitgelezen moment voor de introductie van de "Twingo ZE" (Zero Emission).

Van buiten zijn er slechts kleine verschillen tussen de Twingo ZE en de Twingo met verbrandingsmotor. Zo is de grille voorzien van blauwe accenten en is striping aangebracht in dezelfde kleur.

Renault Twingo ZE
Renault Twingo ZE

Ruimte en uitrusting

Juist omdat Renault de Twingo vanaf het eerste ontwerp had bedoeld als elektrische auto, is de binnenruimte gelijk aan die van de versie met verbrandingsmotor. Het enige verschil zit in de ruimte onder de stoelen, maar dat valt in de praktijk nauwelijks op. De ruimte voorin is goed. Ondanks het feit dat de hoofdsteunen in de stoelen zijn geïntegreerd, bieden deze ook extra veiligheid voor lange bestuurders (iets wat zelfs bij diverse grotere auto's niet het geval is). De ruimte achterin is uiterst beperkt, net zoals bij de Twingo met verbrandingsmotor.

Heel ouderwets wordt de Twingo ZE gestart door de sleutel om te draaien, terwijl er vervolgens helemaal geen motor start (die draait alleen wanneer de auto in beweging is). Wel komen de klokken achter het stuurwiel en het centrale beeldscherm tot leven. Achter het stuurwiel is een analoge snelheidsmeter te vinden met in het hart daarvan een eenvoudig, maar doeltreffend, LCD-display. Middels het centrale beeldscherm van de hier gereden "Intens"-uitvoering kan een compleet audio-, communicatie- en navigatiesysteem worden bediend (inclusief ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto).

Hiermee biedt Renault alles wat nuttig is voor dagelijks gebruik, maar beslist niet meer dan dat. Zo is het display achter het stuurwiel met eenvoudige middelen aangepast om perfect inzicht te krijgen in de werking van de elektrische aandrijflijn (inclusief verbruik, regeneratie in kW en meer). Zaken zoals sleutelvrije toegang, een achteruitrijcamera of actieve veiligheidsvoorzieningen ontbreken. Dat laatste betekent dat de Twingo niet zelfstandig kan gasgeven, sturen of remmen om de bestuurder in noodgevallen te assisteren. Alle gebruikelijke airbags en elektronische stabilisatie-systemen zijn uiteraard wel aanwezig.

Renault Twingo ZE

Bereik

De prijs van een elektrische auto wordt grotendeels bepaald door de capaciteit van de accu en dit is waar de Twingo ZE logischerwijs verschilt van duurdere modellen. De Twingo heeft een accu-capaciteit van 22 kWh, waarop volgens officiële metingen naar de WLTP-standaard 190 km kan worden afgelegd. Tijdens de testperiode was het waterkoud met veel wind en regen, hetgeen ongunstig is voor het bereik van een elektrische auto. Desondanks kon steeds tussen de 135 en 185 km worden afgelegd op een volle accu (afhankelijk van de rijstijl, het traject en gebruik van het klimaatcontrole-systeem).

„De ZE biedt louter voordelen boven de standaard Twingo en introduceert geen nadelen“

Hiermee is het gebruik beperkt tot de regio. Daarbij is het belangrijk om te weten dat de Twingo niet kan snelladen. Bij snelladers langs de snelweg wordt een stekker gebruikt die niet op de Twingo past (een enkele uitzondering daargelaten, maar dit betreft oude laders die gaandeweg worden vervangen). Daar staat tegenover dat de Twingo bij publieke laadpunten in de stad juist veel sneller laadt dan de gemiddelde auto. Met 22 kW laadt de Twingo niet alleen snel, maar zelfs zo snel dat veel publieke laadpunten minder stroom kunnen aanbieden dan de Twingo kan verwerken!

Renault Twingo ZE

Een klein kritiekpunt betreft het berekenen van de laadtijd. Na het aansluiten van het stekker duurt het vervelend lang tot de boordcomputer toont hoe lang het laden zal gaan duren. Heeft de computer zijn berekening eenmaal gemaakt, dan verloopt het laden vervolgens geheel volgens planning. Afhankelijk van het gebruikte laadpunt kost dit vanaf 22 x 19 cent en daarmee heeft de Twingo ZE een volle "tank" voor welgeteld 4 euro en 18 cent. Voor datzelfde geld kan 2.5 liter benzine worden getankt en daarmee kan heel wat minder worden gereden!

Rijeigenschappen

Of de auto nu duur of goedkoop is: iedere elektromotor doet zijn werk in stilte en levert ongeacht het toerental volop trekkracht. Daarom biedt ook deze goedkoopste elektrische auto van Nederland een souplesse waar zelfs de beste verbrandingsmotor niet tegenop kan. Bovendien presteert de Twingo ZE met een gemak en gretigheid die het rijden bijna verslavend maakt!

Door de "versnellingshendel" in plaats van een "D" in "B" te zetten, kan in drie stappen worden bepaald hoe sterk de Twingo inhoudt bij het loslaten van het stroompedaal. Dat varieert van uitrollen (zoals een conventionele auto doet) tot zo sterk inhouden dat in veel gevallen met één voet kan worden gereden. De rem wordt dan alleen nog aangetikt voor noodgevallen.

Renault Twingo ZE

Alhoewel de elektromotor veel minder hoorbaar is dan een verbrandingsmotor, is op de snelweg veel geluid hoorbaar van de rijwind. Bovendien is ZE net als iedere andere Twingo uiterst gevoelig voor zijwind. De Twingo ZE is zo'n 200 kg zwaarder dan de versie met benzinemotor. Toch voelt de ZE in de besturing of het weggedrag niet zwaarder, maar slechts steviger. Omdat het zwaartepunt gunstiger ligt dan bij de Twingo met benzinemotor is het weggedrag van de ZE rustiger en stabieler. Dit vertaalt zich in de praktijk in meer rust en een vertrouwenwekkender gevoel.

Tenslotte

De Twingo ZE heeft twee uitgesproken concurrenten en het is zinvol om de verschillen met die auto's te benoemen. De eerste is de Smart ForFour. Deze is samen met Renault ontwikkeld en staat daarom op het zelfde platform met dezelfde techniek en dezelfde elektromotor. Echter, de Twingo heeft een door Renault ontwikkelde batterij en lader. Dit verklaart waarom de Twingo ZE een iets groter bereik heeft dan de ForFour EQ.

De tweede concurrent is een ander compact en elektrisch aangedreven model van Renault: de Zoë. De Twingo is zeker geen vervanger van de Zoë. De Zoë is groter, comfortabeler, verfijnder, stiller, luxueuzer, biedt meer laadmogelijkheden en heeft een groter bereik. Daarom is de Zëe kostbaarder en is de Twingo ZE de echte prijspakker van Renault.

Renault Twingo ZE

Conclusie

Is de goedkoopste elektrische auto van Nederland een verstandige aankoop? Na een kleine week van intensief testen is het antwoord een volmondig "ja". De ZE biedt louter voordelen boven de standaard Twingo en introduceert geen nadelen. Alleen in het beperkte bereik en de beperkte laadmogelijkheden is merkbaar dat dit een voordelige elektrische auto is. Verder biedt de Twingo ZE alle voordelen van elektrisch rijden zoals meer comfort, betere prestaties en het rijden met één pedaal.

Is de Twingo ZE ook een betere keuze dan een compacte auto met benzinemotor? Ook op die vraag is het antwoord een volmondig "ja". Naast de bovengenoemde voordelen, is de prijs per kilometer veel lager. Het verschil in de aanschafprijs is kleiner dan ooit tevoren en wordt terugverdiend door de lagere energieprijs, het lagere onderhoud (nauwelijks slijtage-delen), de lagere belasting en de lagere afschrijving (nauwelijks slijtage-delen, vanaf 2030 geen verkoop van auto's met verbrandingsmotor meer in de meeste Europese landen).

plus
  • Prima weggedrag
  • Vlot, levendig en nul uitstoot
  • Voordelig in aanschaf en gebruik
min
  • Zijwindgevoelig
  • Rijwind duidelijk hoorbaar
  • Kan niet snelladen (met CCS stekker)
Nieuwe vloermatten voor de Twingo?
Dat kan! Vanaf € 35,-
Just Carpets.nl

Fiat 500Fiat 500
"De beste Fiat die niet te koop is"
Kia PicantoKia Picanto
"Klein, maar dapper"
Smart ForFourSmart ForFour
"Een slimme oplossing"
Mitsubishi Space StarMitsubishi Space Star
"Is er nog ruimte voor de Space Star?"
 

 

Info

Techniek

Prijs

Occasions

KM-kosten

Forum

Print