Forum Renault Twingo
Reacties van eigenaren
Ervaring met Renault Twingo 0.9 Tce Intens: Fijne auto met goede rijeigenschappen. Stuurt voldoende zwaar en alleen bij harde wind en storm zijwindgevoelig. De turbo motor maakt het ook een lekkere auto voor op de snelweg. De Intens uitvoering is compleet en luxe. De bagageruimte is erg praktisch met vrijwel geen tildrempel en vlakke laadvloer bij omgeklapte rugleuningen. Dat de kofferruimte erg warm zou worden, is flauwekul. Erg fijne instap zowel voor- als achterin. Achterin niet erg ruim natuurlijk. Geweldig kleine draaicirkel!
Minpunten zijn inderdaad de bereikbaarheid van de motorruimte en een stevig brandstof verbruik van 1:16,5. Lekker doorrijden met de turbomotor heeft zijn prijs. Verder, naar mijn mening, een leuke originele auto die steviger en completer aanvoelt dan concurrenten en broodtrommels :-) zoals de i10, up, 108 enz.
Antwoord: Ben nu 2 jaar verder. Wat valt op? Plus:
De bouwkwaliteit is degelijk; een stevige auto. Makkelijk te beladen kofferbak die met 1 hand te openen is. Complete uitrusting met o.a. Cruise ctr. Super kleine draaicirkel, je keert vrijwel overal zonder te steken. Achterdeuren gaan ver open waardoor je makkelijk op de achterbank komt; veel hoofdruimte achterin.
Min: Multimediasysteem/scherm connect ook wanneer je dit soms niet wilt en BT uitstaat. Knalt ineens muziek om je oren! Schakelen is hakerig en laat zich niet klik klak doen. Aangrijpingspunt koppeling niet fijn. Harde wind (v.a. 4Bft) vergt idd veel stuurcorrecties wat vermoeiend is. Motor (turbo Tce) moet op toeren gehouden worden anders een vervelende brom (90 nog steeds in 4 en 65 nog steeds in 3). Motor pakt bij lage toeren erg slecht op. Brandstofverbruik is nog slechter geworden met de Tce turbomotor. 1:14 / 1:15.
Conclusie: krachtig genoeg voor de snelweg wanneer het niet hard waait, maar ja, dit is Nederland he. Voor in de stad met zijn kleine draaicirkel erg handig, ware het niet dat de motor onderin niet soepel is en het schakelen niet fijn. Hoog brandstof verbruik. Binnenkort neem ik (voortijdig) afscheid van de private lease Twingo. Ik zie er naar uit.
Ervaring met Renault Twingo: Na 33.000 km heeft de startmotor het begeven. Reactie van de dealer: alles kan kapot gaan. Naar mijn mening mag een startmotor het niet na 33.000 km niet begeven. Kosten na aftrek van de "coulance" regeling 400 euro.
Antwoord: Ik heb 10 dagen geleden een RenaultTtwingo 1.2 automaat uit 2011 gekocht en ik ben er 3 dagen geleden mee naar Oostenrijk vertrokken. Ik weet het niet hoor, maar ik vond hem super fijn rijden op de snelweg ik kon max 167 km per uur gaan op sommige momenten maar de standaard km per uur was 140. Ja, je hoort wel wat meer geluid maar het is en blijft een stadsauto.
Ik moet er wel bij zeggen dat hij soms met moeite van de 1e naar de 2de versnelling schakelt. Maar voor de rest voor mij echt een toppertje tot nu toe. Maar echte problemen op de snelweg heb ik niet gehad het inhalen van vrachtwagens ging ook lekker.
Ervaring met Renault Twingo SCe 75 collection: Nou, niet zo fraai wat ik hier allemaal lees over de Twingo 3. Toch is mijn ervaring met de Renault Twingo 3 een hele andere. Als je er nog nooit in hebt gereden en je kijkt naar dit autootje dan zie je direct al dat hij boven gemiddeld rijwindgevoelig is. Hij is vrij hoog en maar 900 kilo dus als je daar pas achter komt als je eenmaal een keer met veel wind op de snelweg zit dan ben je op zijn minst naïef.
Mijn vorige auto was een Peugeot 207 CC die ik helaas moest weg doen vanwege de problemen met de THP motor, maar deze auto ligt laag en is 1400 kilo met het meeste gewicht onder de 30 centimeter boven de grond. Met 156 pk geeft dat wel een puike wegligging ja, nooit iets gemerkt van zijwind, ook niet bij 190 op de Duitse snelwegen en met 2 vingers het stuur vasthoudend. Ik bedoel dus, je moet het wel in de juiste proporties zien.
Mijn vrouw wilde graag een Toyota Aygo maar ze voelde zich daar niet zo veilig in. De overstap naar een Twingo was een verademing, snap je? Wel eens met zo’n opgevoerde brommobiel op de snelweg gezeten? Doe mij dan maar een Twingo. Niks negatiefs verder over de Aygo, 107 of de C1 hoor. Voor dat geld heb je een leuk stads karretje en er rijden er zat rond. Maar ja, als een auto eenmaal slecht bekend staat komt dat nooit meer goed. Aangewakkerd door de zogenaamde journalisten met Recensies die zichzelf "autokenner" noemen en vinden dat ze auto's volledig kunnen afbranden. Net zoals Youp van ’t Hek dat met Buckler deed.
Ik lees hier allemaal reacties van ervaringsdeskundigen en ik geloof het allemaal best maar doe niet zo naïef alsjeblieft. Ik heb een keer een nieuwe Opel gekocht en er vanaf het begin alleen maar gedoe mee gehad. Voor mij geen reden om nooit meer een Opel te kopen alleen niet meer bij de betreffende Opel dealer. De kwaliteit van een dealer weet je pas als er iets mis is, niet als je komt kopen.
De Renault Twingo is een stadsauto, kan prima mee op de snelweg maar let ook op de omstandigheden. Met hoge snelheid en veel wind vrachtauto's inhalen is sowieso niet een heel goed idee. Dat kan je beter overlaten aan al die SUV's van boven de 2000 kilo. Er zijn gelukkig ook tests en vergelijkingen op internet te vinden van recensenten die wel een objectief oordeel hebben en iedere auto op een juiste manier beoordelen. Maar helaas, het kwaad is al geschied. Iedereen heel veel plezier met je auto. Dat heb ik ook. We hebben de Twingo nu ingeruild voor een hele nieuwe met een schuifdakje, een soort “wannabe” cabrio maar je hebt toch de wind door je haren...
Ervaring met Renault Twingo SCE 0.7 collection: Bijna 3 jaar in bezit en een open dakje erin besteld. Geen auto voor mensen met lange benen, geen auto om met een heel gezin op vakantie te gaan, of lange ritten te maken. Gelukkig zijn we met z'n 2en, Te weinig ruimte, achterbak wordt heet, waardoor je boodschappen warm worden. met extra personen in de auto heeft hij moeite om het bij te benen, maar daar kies je voor, dan moet je niet de lichtste auto kopen met een 0.7 motor erin.
In de stad heerlijk om in te rijden, geen problemen, vlot genoeg, stuurt heerlijk in de stad, en vooral zeer zuinig, stukken zuiniger dan mijn oude Ford Fiesta EcoBoost, en Fiat 500. Wegenbelasting lekker laag, dus in alles goedkoop.
Maar... wat een gevaar op de snelweg met een beetje wind al, met een bepaalde windkracht raad ik al andere af om in deze auto met max. 100 km per uur op de snelweg te rijden! Ik moet echt al met een beetje wind mijn stuur goed vasthouden!
Verdere aandachtspunten: herkent regelmatig mijn telefoon niet. Muziek afspelen via USB of via foon een drama qua geluid. Kraken in auto van de achterbak, in de garantie mee terug geweest bij de dealer in Tilburg, konden niet vinden, maar mijn achterklep springt spontaan open. Nieuwe slot in laten zetten, helaas bij de dealer vergeten ze delen van mijn achter bumper er terug op te zetten? (zijn ze van de Renault-dealer, of moeten ze nog worden in gewerkt?). Na 3 dagen men auto kwijt te zijn geweest voor een nieuw achterslot, hebben ze bij aflevering mijn accu leeg getrokken. Weer een (halve) dag kwijt. Het ergste is dat het kraken terug is, en komt van mijn achterraam, heb er wat vilt tussen geplakt, gezien er maar 2 jaar garantie op de auto zit. Maar kraken is er nog en mijn achterklep schiet ook al weer regelmatig open. Zolang je een stadsauto wilt hebben en zeer goedkoop wilt rijden dan is dit een aanrader, zeker met open dak er in. Anders laten staan.
Ervaring met verkoop: Ze komen snel met hele duidelijke oplossingen en excuses, het oplossen van een probleem is een ander verhaal met wat aandachtspunten.
Antwoord: Wij hebben zeer goede ervaringen met de auto. De 0,7 is meer dan genoeg en kan vlot mee in het verkeer. Ook zijn we een weekendje naar Winterberg geweest met 4 volwassenen in deze auto. Dus zeer tevreden. We hadden allemaal ruimte genoeg en de weekendtassen konden allemaal mee. Natuurlijk is het geen SUV maar om nu te stellen dat dit een klein autootje is, weet ik ook niet. Wel hadden de achterpassagiers wat weinig beenruimte, maar we stopten regelmatig om de benen te strekken. Als ik een kritiekpunt moet benoemen dan is het de stereo-installatie in de auto. Daar hadden ze wel wat betere boxen voor kunnen gebruiken.
Ervaring met Renault Twingo: Advies: niet kopen. Airco naar de kl*te, bijvullen door Renault dealer a 191 euro. Niet geholpen volgende optie elektronica doormeten a 400 euro wat het euvel niet eens hoeft te zijn dus er kan nog een flinke kostprijs bijkomen. Dus auto opgehaald met nog steeds kapotte airco. Nieuw gekocht nu 3,5 jaar oud met 25.000 km op de teller en dan zo'n kostenpost... belachelijk. Nooit meer een Renault.
Ervaring met onderhoud: Onderhoud is gewoon goed, alleen de wagens van Renault zijn slecht.
Antwoord: Bouwjaar 2019 lees ik bij de gegevens van het karretje.
Lekker klagen kan hier dus: zegt zelf het ding drie en een halfjaar gekocht! Zo kennen we er nog wel een paar. Oud ding is van bouwjaar 2015, oude serie. Het 2019 doppie heeft ook zijn tekortkomingen, maar dat is een keus.
Warme bagage, primitief Citroen-achtig luikje, bedoeld als z.g.n.motorkap , geen toerenteller,
dat is een keuskwestie.
Antwoord: Wij hebben ook Renalt autootje, maar wagentje is prima goed. Bij ons meer dan 70,000 geloeid en geen probleem. Alleen af en toe die olie en filtertje laten vervangen en dan weer jaar met de auto goed op pad en is draaien goed voor elkaar. Ik begrijp niet waarom na 25000 kapot. Airco is niet nodig denk ik. wij hebben geen airco on autootje dus prima goed.
Antwoord: Reactie op die van de heer Boersma.
Karretje is van mei 2016 het model met motor achterin. Als na nog geen 3.5 jaar de airco het begeeft en de prijs voor reparatie zo hoog wordt dan heeft Renault gewoon een slechte wagen gemaakt.
Conclusie: Renault doe beter je best. En voor mij nooit meer een Renault.
Ervaring met Renault Twingo 1.0 SCe 70pk SS: Ik heb deze auto nu 3 jaar in mijn bezit, via private lease. Ben zeer tevreden, rijd 90 km woon-werk per dag met 2 bruggen. Auto is wat zijwind gevoelig, maar de ESC heeft pas 4x ingegrepen. Wel de bandenspanning regelmatig controleren dat scheelt wel in stabiliteit! Ook hebben ze bij de dealer de software anders ingesteld.
Verder rijdt die zuinig ik zit nu na 42000 km op een gemiddelde van 1 op een dikke 18,0. Afgelopen zomer per toeval met de Twingo naar Italie, 2 pers met de bagage van 4 personen 7 bergpassen gereden fun fun fun! Heerlijk kleine draaicirkel ideaal in parkeergarages.
De R&GO app via de telefoon is ook leuk, temperatuur, navigatie en/of je toerenteller als extra dashboard.
Kortom gewoon een lekker karretje.
Ervaring met Renault Twingo: De schuifkap van de motorkap waar de accu zit, is gevoelig open te maken. Vooral de klepjes aan de voorkant.
Centrale deurvergrendeling werkt niet meer en gaat niet op slot.