Renault Grand Scenic (2009 - 2016)
Grijze massa?
Wat de Scenic zo succesvol maakt, is al na een paar meter rijden duidelijk. De Scenic voelt even solide en rijdt even goed als een traditionele personenauto met eenzelfde prijskaartje. Alleen biedt de Scenic veel meer ruimte.
De bestuurder zit iets hoger dan in een gewone personenauto en dat geeft een beter overzicht over het verkeer. Ondanks het hogere zwaartepunt is de wegligging echter prima. De besturing is directer dan gebruikelijk bij auto's als deze en dat geeft meteen vertrouwen in de Scenic. Ook heel belangrijk: zelfs de hier gereden Grand Scenic voelt niet als een grote auto en laat zich eenvoudig door druk verkeer sturen.
Op de snelweg valt de prima "rechtuitstabiliteit" op. Bij het afleggen van lange afstanden zijn nauwelijks stuurcorrecties nodig en dat maakt het rijden met de Scenic minder inspannend. Ondanks de omvang van de (Grand) Scenic zijn de geluiden van rijwind en banden op de snelweg zeer gering.
Uitrusting
Ook op het gebied van de uitrusting kan de Scenic wedijveren met gewone personenauto's. Voor modeljaar 2012 zijn hoogwaardigere materialen gebruikt en geven chromen accenten een chique tintje.
Kenmerkend voor de Scenic is het brede (TFT) beeldscherm onder de voorruit dat de traditionele snelheidsmeter en toerenteller vervangt. Het voordeel hiervan is dat de inhoud naar eigen inzicht kan worden aangepast. Dankzij de centrale plaatsing is het display makkelijker afleesbaar dan een "ouderwetse" snelheidsmeter achter het stuurwiel.
Een handige nieuwe toepassing is de luchtkwaliteitsensor: rechts onderin beeld verschijnt een wolkje (vuile lucht buiten de auto, sluit de luchttoevoer) of een blaadje (schone lucht). TomTom voorziet in een geïntegreerd navigatiesysteem en dit werkt als vanouds uitstekend.
Voor modeljaar 2012 is het "Arkamis" audiosysteem iets aangepast. Een USB en AUX ingang zijn nu prominent aanwezig en de iPod wordt perfect ondersteund. Het geluid is als vanouds zo goed (en ruimtelijk!) dat opwaarderen naar een duurder audiosysteem overbodig is.
Ruimte
Terwijl andere merken elkaar proberen af te troeven met slimme trucs om de beschikbare ruimte in te delen, kiest Renault voor eenvoud. De achterbank bestaat uit drie losse stoelen die onafhankelijk van elkaar kunnen worden versteld, maar daar blijft het bij.
Om meer bagageruimte te creëren kunnen de achterstoelen worden opgeklapt. De stoelen verdwijnen echter niet onder de laadvloer, vormen geen tafeltjes na het opklappen en de laadvloer is allerminst vlak. Renault stelt dat dergelijke slimme constructies de auto te zwaar en te kostbaar maken.
Daarom moeten de stoelen van de Scenic "ouderwets" worden uitgenomen om tot een maximale laadruimte (2.063 liter) te komen. Pas bij het laden en lossen op voor de achterklep: die opent net niet hoog genoeg, waardoor lange mensen er het hoofd tegen kunnen stoten.
De hier gereden "Grand" Scenic is 22 cm langer dan een gewone Scenic. Daarom kan de Grand Scenic optioneel worden voorzien van een derde zitrij. Hier is echter alleen voldoende beenruimte beschikbaar als de stoelen op de tweede zitrij zo ver naar voren worden geschoven dat alleen (kleine) kinderen nog comfortabel kunnen zitten. Zeven volwassenen vervoeren is alleen weggelegd voor de nog grotere Renault Grand Espace.
Zuinig
Het grote nieuws voor modeljaar 2012 is de "dCi 110" motor. Deze zesde generatie van deze 1.5 liter viercilinder dieselmotor is grondig aangepast om meer vermogen bij een lager verbruik te leveren. Het koppel is met 20 Nm toegenomen tot een royale 260 Nm.
Mede daarom geeft deze zuinigste uitvoering van de Scenic nooit het gevoel met een instapmodel onderweg te zijn. De prestaties zijn verdienstelijk en de motor heeft altijd een zekere reserve paraat. De "dCi 110" daagt absoluut niet uit tot hard rijden, maar kan als dat nodig is vlot versnellen.
Zoals het hoort bij een moderne auto, is de Scenic voorzien van een uitgebreide boordcomputer, een schakelindicator en een stop/start-systeem. De testrit bestond uit zowel stadsverkeer, snelwegen als provinciale wegen. Ondanks een kalme rijstijl kwam het verbruik uit op 1 op 17. Dat is veel meer dan het door Renault beloofde verbruik van 1 op 24.4 (uitstoot 105 gram CO2 per kilometer en dus 20% bijtelling), maar nog altijd bijzonder zuinig voor een auto van deze omvang.
Conclusie
Is het meest verkochte product het beste? Zeker niet! Het meest verkochte product spreekt simpelweg de grootste groep aan. Dat zegt niets over de kwaliteit van het product, maar over de vraag van de klanten.
De Renault Grand Scenic bewijst dat klanten eenvoud zoeken. In vergelijking met andere MPV's is de Renault (Grand) Scenic een relatief simpele auto. Renault biedt geen slim systeem om de ruimte flexibel in te delen. De Scenic heeft geen schuifdeuren, klapdeuren of andere slimmigheden. Het interieur staat niet bol van de praktische vindingen, alhoewel de Scenic zeker niet ouderwets is.
In plaats daarvan doet de Scenic precies wat een MPV moet doen: de ruimte van een busje combineren met het comfort en de rijeigenschappen van een personenauto. Dankzij de nieuwe "dCi 110" dieselmotor is het verbruik sterk afgenomen en daarmee spreekt de Scenic voortaan een nog grotere doelgroep aan.
- Ruim en praktisch
- Rijdt even goed als een gewone personenauto
- Prima prestaties (zelfs met de lichtste dieselmotor)
- Niet zo zuinig als beloofd
- Achterklep opent niet hoog genoeg
- Veel betuttelende piepjes en andere waarschuwingen