19 februari 2019
Peugeot 508

Peugeot 508

Peugeot toont Concept 508 SPORT ENGINEERED

Autozine
19 februari 2019 | 18 oktober 2018 kondigde Peugeot SPORT aan een range van high-performance geëlektrificeerde sportauto's voor serieproductie te gaan ontwikkelen. Op de Geneva Motorshow 2019 beleeft nu de geëlektrificeerde Concept 508 Peugeot SPORT ENGINEERED zijn wereldpremière, de voorbode van deze nieuwe range producten. De ontwikkeling van de Concept 508 Peugeot SPORT ENGINEERED werd toevertrouwd aan de expertise van de ingenieurs van Peugeot SPORT en is afgeleid van de Peugeot 508 HYBRID. Het ontwikkelen van deze range werd toevertrouwd aan het team van Peugeot SPORT, dat met het ontwerpen van sportmodellen al vele malen een bijdrage leverde aan het Peugeot gamma.
 

De ingenieurs van Peugeot SPORT hebben drie motoren (PureTech 200, een elektrische motor met 110 pk voorin en met 200 pk achterin), twee energieën en vier aangedreven wielen gecombineerd en dit heeft geleid tot een spectaculair acceleratievermogen met een maximaal koppel van 500 Nm. Deze karakteristieken zorgen ervoor dat de prestaties van de Concept 508 Peugeot SPORT ENGINEERED het niveau hebben van een auto met een verbrandingsmotor met 400 pk:

Peugeot 508
  • 0 tot 100km/h: 4.3 sec
  • 400 m rechtuit: 12.5 sec
  • 1000 m rechtuit: 23.2 sec
  • 80-120 km/h: 2.5 sec
  • 80-180 km/h: 9.3 sec
  • Topsnelheid: 250 km/h

Deze prestaties gaan gepaard met een uitstoot van 49 g/km de CO2 (WLTP). De prestaties worden gekoppeld aan de voordelen van een plug-in hybride. De batterij van 11,8 kWh biedt een reëel rendement van tot 50 km (WLTP) aan ritten in de 100% elektrische modus. In de Sport-modus kan met het extra thermisch en elektrisch vermogen een topsnelheid van 190 km/h worden gehaald en zijn sportieve acceleraties onder alle omstandigheden gegarandeerd!

Het remsysteem is afgestemd op deze prestaties met vóór geventileerde schijven van 380 mm gemonteerd op een aluminium naafgedeelte. Ze worden afgeremd door vier zuigers (met een diameter van 38 en 41) die in een vaste remklauw schuiven.

Het chassis van de nieuwe Peugeot 508 heeft voor de concept specifieke afstellingen (verlaagd, nieuwe dempkarakteristieken en spoorbreedtes vergroot met 24 mm voor en 12 mm achter) alsook een preciezere stuurinrichting die zorgt voor meer efficiency en meer rijplezier.

Naar de aerodynamica is op een geheel andere manier gekeken en dat heeft geleid tot verrassende oplossingen op het gebied van het design:

Peugeot 508
  • met behulp van de 3D-printtechnologie is de grille versterkt met zwevende ribben die klaar lijken om de lucht te gaan versnijden. Hun plaatsing laat niets aan het toeval over en zorgt ervoor dat de lucht rechtstreeks naar de radiateur wordt geleid,
  • de voorbumper is spitser en bevat grote luchthappers voor het koelen van de mechanische delen,
  • flaps op de zijkanten van de bumper en bij de dorpels leiden de luchtstromen zo goed mogelijk weg om de luchtweerstand te verlagen en de aerodynamica te verbeteren,
  • om de oppervlakken waar gewoonlijk de monogrammen bij de GT Line en GT versies prijken, te stroomlijnen en kracht bij te zetten zijn er bij de zijpanelen achter winglets geplaatst,
  • de achterspoiler is verdwenen, want die deed afbreuk aan het evenwicht in en de finesse van het originele ontwerp,
  • de nieuwe diffuser is behalve doeltreffend ook een onderdeel dat het gespierde karakter van de achterkant versterkt.

De carrosserie sprankelt in de speciaal voor deze concept gekozen tint 'Gris Selenium', die door toevoeging van parelmoer deeltjes afhankelijk van de lichtval varieert. Felgekleurde inserts vormen een contrast met de carrosseriekleur en zorgen voor een energieke en charismatische noot, waarmee de concept duidelijk deel uitmaakt van deze sportieve en moderne range.

De 20 inch lichtmetalen wielen zorgen voor een dynamischer stijl en een betere koeling van de remmen. De gebeitelde afwerking combineert de tinten Noir Onyx en Gris Selenium met sportieve elegantie. De naafkap is voortaan stervormig om de bouten geheel te bedekken en laten zien hoeveel zorg er aan details is besteed. Door de velgen heen zijn de remklauwen van Peugeot SPORT ENGINEERED in de fraaie kleur Kryptonite zichtbaar. Voor een expressiever karakter zijn de chromen delen uitgevoerd in hoogglans zwart en zijn de Leeuw en de monogrammen geanodiseerd zoals bij de recente Peugeot e-Legend Concept.