Opel Astra GTC
Opel ontult Astra OPC
Het chassis van de sportieve uitvoering is ontworpen om het vermogen op compromisloze wijze over te brengen op de weg. Conform de beste OPC-tradities werd de auto uitvoering getest en afgesteld op de Nordschleife van het Nürburgringcircuit in Duitsland onder leiding van Opels ambassadeur Joachim ('Jockel') Winkelhock. Opel besteedde daarbij heel wat aandacht aan de laterale dynamiek en een onberispelijk weggedrag. De HiPerStrut-voorwielophanging (High Performance Strut) van de Astra GTC legt daarvoor de basis.
Behalve HiPerStrut plukt de OPC ook de vruchten van het volledig adaptieve chassiscontrolesysteem FlexRide. Het FlexRide-chassis stelt de bestuurder in staat om de eigenschappen van de schokdempers en de mate van respons van het stuur en het gaspedaal aan te scherpen. Dat kan hij doen met behulp van de 'Sport'- en 'OPC'-toets.
Maar het OPC-model gaat nog een stap verder, want de auto werd uitgerust met een sperdifferentieel voor. Dat geeft de OPC een stabieler en beter weggedrag, waardoor de auto bijvoorbeeld meer grip heeft wanneer hij met hoge snelheid een bocht uit komt; zelfs bij nat wegdek. Het remsysteem komt van Brembo.
De OPC versterkt zijn sportieve uitstraling met speciaal ontworpen voor- en achterbumpers, zijskirts, een aerodynamische dakspoiler en twee uitlaatpijpen in een trapeziumvorm. Binnenin heeft de compacte sportauto sportstoelen, een afgevlakt OPC sportstuur en speciale instrumenten.