Opel Insignia
Vijf EuroNCAP sterren voor Opel Insignia
Euro NCAP roemt vooral twee nieuwe veiligheidssystemen van de Opel Insignia. Allereerst de actieve aluminium motorkap die zich bij een aanrijding in milliseconden in een hogere positie verplaatst, waardoor de afstand tussen de motorkap en harde motoronderdelen groter wordt. Dit komt de voetgangersveiligheid ten goede. Ook over het Automatic Emergency Braking, dat zowel voetgangers als voertuigen herkent, is Euro NCAP erg te spreken.

Behalve de actieve motorkap en Automatic Emergency Braking maakt de Insignia ook indruk met andere veiligheidssystemen:

- IntelliLux LED matrixverlichting: zestien individuele LED-units zijn verantwoordelijk voor de bundel van het grootlicht. Ze zijn geïntegreerd in het compacte koplampontwerp van de nieuwe Opel Insignia en maken diverse lichtpatronen mogelijk die zich met uiterste precisie kunnen aanpassen aan wisselende verkeerssituaties. De overgang tussen de verschillende lichtpatronen verloopt sneller en soepeler.
- Head-up display: informatie over snelheid, verkeersborden, navigatie en ingestelde of begrensde snelheid en adaptive cruise control wordt geprojecteerd op de display direct in het zicht van de bestuurder. Op deze manier kan hij zich maximaal concentreren op de weg.
- Adaptive Cruise Control (ACC) met automatische noodremassistent: dit systeem meet de afstand tussen de auto en de voorligger en past automatisch de snelheid aan. Het systeem maakt gebruik van een camera en radarsensoren en schakelt automatisch de noodremfunctie in als de afstand abrupt aanzienlijk afneemt. Tegelijkertijd lichten er rode led-lampjes in de voorruit en in de head up display en klinken er geluidssignalen.
- Lane Keep Assist met Lane Departure Warning: dit systeem waarschuwt en voert subtiele stuurcorrecties uit om ongelukken te voorkomen tijdens het onbedoeld verlaten van de rijstrook. Dit systeem is actief tussen snelheden van 60 tot 180 km/u.
Deze systemen worden aangevuld met extra rijhulpsystemen waardoor de bestuurder uitstekend zicht heeft op wat er rond de auto gebeurt. Het spreekt voor zich dat deze systemen vooral in steden extra nuttig zijn:
- Rear View Camera: toont op het IntelliLink-display op de middenconsole wat er achter het voertuig gebeurt zodra de achteruitversnelling wordt ingeschakeld. Dynamische hulplijnen geven op basis van de stuuruitslag de rijrichting aan zodat inparkeren kinderlijk eenvoudig is.
- Rear Cross Traffic Alert: dit systeem maakt gebruik van radarsensoren in de achterbumper om objecten binnen twintig meter links en rechts naast het voertuig te detecteren. De kijkhoek bedraagt negentig graden. Een nuttige toepassing bij het achteruit inparkeren of wegrijden bij beperkt zicht.
- Advanced Park Assist: ultrasone sensoren in de vóór- en achterbumper van de Insignia herkennen een geschikte parkeerplaats, maar ook mogelijke obstakels. Bij een 'match', is een druk op de knop voldoende om de auto geheel zelfstandig in te laten parkeren. De bestuurder hoeft alleen de pedalen te bedienen. Insignia's voorzien van een automatische transmissie assisteren ook bij het remmen nabij de limiet van de parkeerplek.
Diverse andere automatische radar- en cameragerelateerde hulpsystemen completeren het portfolio en maken rijden in de nieuwe Insignia nog veiliger:

- Dode hoek sensor: waarschuwt de bestuurder voor voertuigen buiten het gezichtsveld aan de rechter- en linkerkant van de auto. De sensoren van het radargestuurde Lane Change Alert hebben een bereik tot wel zeventig meter achter de linker- en rechterzijspiegel en waarschuwt voor naderende medeweggebruikers in rijstroken naast de Insignia. Het systeem voorkomt een ongeluk als de bestuurder van rijstrook wisselt in de baan van achteropkomend verkeer.
- Following Distance Indication in het centrale informatiedisplay: maakt gebruik van een frontcamera en frontradar om voertuigen die voor de Insignia rijden te detecteren en berekent de afstand tot de voorligger en geeft deze in seconden weer. Dit werkt beter voor de bestuurder dan een afstandsindicator. Een stijlvol groen autosymbool symboliseert de voorligger. Als de afstand te klein is, activeert de afstandswaarschuwing en kleurt het symbool oranje.
- Forward Collision Alert: dit systeem helpt de bestuurder om aanrijdingen te voorkomen. Het systeem geeft niet alleen visuele (LED-projectie op de voorruit) en duidelijk hoorbare waarschuwingen, maar remt de auto ook af als de afstand tot de voorganger snel afneemt en de bestuurder niet reageert. De bestuurder kan kiezen uit de settings 'near', 'mid' of 'far'.
- Traffic Sign Assist: deze nieuwe generatie TSA kan ronde en driehoekige verkeersborden, zoals snelheidsborden, herkennen en weergeven. Het systeem maakt gebruik van een camera maar ook van kaartgegevens in het optionele navigatiesysteem. Snelheidslimieten zijn ook zichtbaar in de head-up display als de auto daarmee uitgerust is.