23 april 2024
Opel Grandland
Nieuws

Opel Grandland

Opel onthult volledig nieuwe Grandland

23 april 2024 - Opel presenteert de volledig nieuwe Grandland. De tweede generatie van Opel SUV-vlaggenschip is ruim en veelzijdig en wordt aangeboden met keuze uit geƫlektrificeerde aandrijflijnen. Kenmerkend voor de nieuwe Opel Grandland is zijn 3D Vizor familiegezicht met in het midden het verlichte Blitz-logo, de Intelli-Lux Pixel HD-koplamptechnologie met meer dan 50.000 individuele verlichtingselementen en de permanent verlichte Opel-belettering aan de achterzijde. De Opel Grandland is gebaseerd op het STLA Medium-platform van Stellantis, dat in de basis is ontwikkeld voor volledig elektrische aandrijving. De SUV krijgt onder meer de beschikking over een zeer plat ontworpen batterijpakket met een capaciteit van 98 kWh, goed voor een actieradius tot zo'n 700 kilometer (WLTP).

Met de nieuwe Grandland zet Opel een stap in de missie om elektrische mobiliteit aantrekkelijker te maken. Hij maakt als eerste Opel gebruik van het STLA Medium platform van Stellantis dat in de basis is ontwikkeld voor batterij-elektrische aandrijving. De Opel Grandland Electric staat met zijn nieuwe architectuur, nieuwe batterij met een capaciteit tot 98 kWh, nieuwe generatie elektromotor en energiebesparende voorzieningen zoals een warmtepomp garant voor een lokaal emissievrije actieradius tot zo'n 700 kilometer (WLTP). Daarnaast zijn korte laadtijden mogelijk dankzij de DC-snel laadfunctie waarmee de batterij in slechts 26 minuten tot 80% is op te laden.

Opel Grandland

3D Vizor, verlichte Blitz, Edge Light Technology en Intelli-Lux Pixel Matrix HD

De Met een lengte van 4,65 meter, breedte van 1,90 meter en hoogte van 1,66 meter is het model 173 mm langer, 19 mm hoger en 64 mm breder dan zijn voorganger. De 20-inch lichtmetalen wielen versterken zijn zelfverzekerde houding.

Ook opvallend is de 3D Vizor, de nieuwste interpretatie van het karakteristieke Opel-familiegezicht. Centraal in de Vizor prijkt het vernieuwde Blitz-merkembleem, dat bij de nieuwe Opel Grandland prominenter aanwezig is dankzij Edge Light Technology waarmee het logo wordt verlicht. De nieuwe Grandland omarmt het Opel Kompas-design van de Opel Experimental conceptauto, onder meer te zien aan de vouw over het midden van de motorkap. Alle camera's en sensoren die de elektronische rijhulpsystemen aansturen, zijn verborgen achter de Vizor.

Het nieuwe verlichte merklogo is niet de enige innovatie wat betreft verlichting. De toonaangevende Intelli-Lux Pixel Matrix HD-verlichting debuteert op de nieuwe Opel Grandland en brengt de koplamptechnologie naar een nog hoger niveau. Het systeem beschikt over meer dan 50.000 individuele elementen (51.200 om precies te zijn; 25.600 per koplamp) voor een uiterst scherpe verdeling van de lichtbundel. De verlichting past zich aan op de verkeerssituatie, waarbij voorliggend en tegemoetkomend uit de lichtbundel wordt 'gesneden' om andere weggebruikers niet te verblinden.

Dankzij Intelli-Lux Pixel Matrix HD werkt dit nauwkeuriger in combinatie met een helderder en homogeen lichtpatroon ten opzichte van standaard matrix-verlichting. Bovendien geven de nieuwe welkomst- en afscheidsanimaties met grafische projecties aan de voorkant van het voertuig een vooruitblik op de vele mogelijkheden van deze nieuwe verlichtingstechnologie.

Opel Grandland

De uitstraling van de nieuwe Opel Grandland wordt benadrukt door het 'zwevende dak' en contrasterende bekleding. Het carrosserieontwerp is strak en gestructureerd, maar blijft tegelijkertijd vloeiend en organisch. De scherpe lijnen van de wielkasten vloeien door de auto en duwen visueel de wielen naar buiten. Dit wordt gecombineerd met de robuustheid van de wielkastranden en het contrasterend materiaal aan de onderzijde van de carrosserie. De lange wielbasis van 2,78 meter en de steile achterklep benadrukken de toegenomen ruimte in de cabine en kofferruimte. De achterbank kan in delen worden neergeklapt (40/20/40), waarbij het maximale laadvolume groeit tot 1.641 liter.

Aan de achterzijde debuteert het kenmerkende Kompas-lichtsignatuur, inclusief de eerste integratie van het verlichte Opel-woordmerk. Geheel in lijn met Opels 'Greenovation'-aanpak om het gebruik van hulpbronnen te beperken, wordt de naam van de auto niet langer met verchroomde letters aangeduid. In plaats daarvan is de modelnaam centraal in reliëf in de achterklep aangebracht.

Interieur

Het interieur is ontworpen met een horizontaal thema. De lijnen lopen vanaf het instrumentenpaneel door tot in de portieren, wat het gevoel van breedte en ruimtelijkheid versterkt. Tegelijkertijd wordt een vleugje sportiviteit toegepast met het centrale 16-inch beeldscherm dat licht naar de bestuurder is gericht. De bestuurder heeft zicht op een breed en volledig digitaal instrumentencluster dat alle essentiële informatie weergeeft. De Intelli-HUD head-up display biedt niet alleen extra veiligheid doordat de bestuurder zijn ogen niet van de weg hoeft te halen.

Zo is het mogelijk om de Pure Mode handmatig of automatisch te activeren. Deze functie vermindert de inhoud van het instrumentencluster, de HUD en het centrale beeldscherm. Dit zorgt voor minder afleiding tijdens het rijden, vooral in het donker en in situaties met slecht zicht. Zoals gebruikelijk bij Opel zijn veelgebruikte instellingen zoals de klimaatregeling nog altijd op intuïtieve wijze met fysieke knoppen te bedienen.

Opel Grandland

Om de breedte in het interieur te benadrukken, zijn de ventilatieopeningen nu geïntegreerd in de deurpanelen, in plaats van aan weerszijden van het dashboard. De bovenkant van het instrumentenpaneel heeft een mooie technische uitstraling en is esthetisch verdeeld in twee oppervlakken om de algemene toon van het ontwerp te benadrukken. Daaronder voegt het Edge Light, dat gebaseerd is op dezelfde technologie als de 3D Vizor, een glasachtige uitvoering van kleur en licht toe, ondersteund door het indirecte omgevingslicht op het instrumentenpaneel en de sierdelen in de deur. Het middengedeelte van het instrumentenpaneel is bekleed met stof en loopt visueel over in de schouders van de portieren.

Bestuurders kunnen ook rekenen op ergonomische stoelen van Opel die zijn gecertificeerd door AGR (Aktion Gesunder Rücken). Die hebben bovendien een nieuwe comfortfunctie: elektrisch verstelbare zijsteunen. Deze functie verbetert het zijdelingse comfort aanzienlijk dankzij twee pneumatische zakken in de zijsteunen. De stoelen bieden ook ventilatie en massage voor de bestuurder. Ondertussen genieten passagiers achterin van 20 mm extra beenruimte vergeleken met de voorgaande Grandland. Tot de standaarduitrusting behoort nu tevens de gepatenteerde Intelli-Seat-functie in de voorstoelen - een sleuf die de druk op het stuitbeen verlicht. Verder zijn alle gebruikte stoffen in het interieur 100% gerecycled.

Bij de ontwikkeling van deze gezinsauto lag de nadruk op veelzijdigheid van het interieur. Het doel was niet alleen om talrijke opbergmogelijkheden te bieden, maar ook om oplossingen te vinden die het leven van inzittenden gemakkelijker maken. Een voorbeeld is de Pixel Box. Met het verlichte, doorschijnende glas en de stoffen bekleding versterkt dit element de visuele aantrekkingskracht van de middenconsole, terwijl het ook functioneel is. Achter het glas bevindt zich een inductielader voor een smartphone. Zo kunnen apparaten draadloos worden opgeladen, terwijl ze veilig zijn opgeborgen. De constante zichtbaarheid van de smartphone helpt ook om te voorkomen dat een smartphone wordt vergeten bij het verlaten van de auto. In totaal biedt de nieuwe Grandland meer dan 35 liter aan opbergruimte in het interieur, variërend van de Pixel Box tot de telefoonzakken in de rugleuningen van de voorstoelen en de grote opbergruimte inclusief 12V-aansluiting onder de middenconsole.

Aandrijflijnen

Opel levert de nieuwe Grandland met keuze uit verschillende aandrijfvarianten. Wie nog niet klaar is voor de overstap naar volledig elektrische aandrijving, kan kiezen voor de Opel Grandland Plug-in Hybrid met een lokaal emissievrije actieradius tot 85 km (WLTP) of de Opel Grandland Hybrid met 48V-technologie.

Opel Grandland

Deze technologie creëert een tweede hydraulisch circuit in de demperkamer om de dempingskracht mechanisch aan te passen aan de frequentie. Afhankelijk van de situatie, de staat van het wegdek en de rijstijl van de bestuurder maakt dit verschillende dempingskarakteristieken mogelijk voor uiteenlopende situaties, bijvoorbeeld voor extra comfort op hobbelig wegdek (hoge demperfrequentie) tot meer stabiliteit in bochten bij een sportief rijgedrag (lage frequentie).Het DNA van Opel komt verder tot uiting door de specifieke afstemming van veren, stabilisatorstangen, stuurinrichting en ESC.