Mazda CX-30
Mazda onthult CX-30
De nieuwe Mazda CX-30 is het tweede productiemodel waarbij deze nieuwste doorontwikkeling van de Kodo designfilosofie is toegepast. Het bijschaven van elk element aan de hand van het 'less is more' principe heeft gezorgd voor strakke oppervlakken en het heeft tot een vormgeving geleid die eigen is in het segment van compacte crossover SUV's. Binnenin de auto wordt een eigen uitstraling gecombineerd met een knusse, sterk op de bestuurder gefocuste cockpit met een ruimtelijke uitstraling, waardoor alle inzittenden kunnen genieten van een gevoel van verbondenheid in een ontspannen, comfortabele omgeving.
De motorreeks van de nieuwe Mazda CX-30 omvat de nieuwste Skyactiv Euro 6d-TEMP diesel- en benzinemotoren, waaronder de Spark Plug Controlled Compression Ignition (SPCCI) technologie van het merk. SPCCI maakt gebruik van een unieke verbrandingsmethode, die het hoogtoerige karakter van een benzinemotor koppelt aan de superieure respons van een diesel. Alle Skyactiv benzinemotoren zijn voorzien van Mazda's nieuwe M Hybrid systeem. Het compacte mild hybrid systeem is voorzien van een dynamo met ingebouwde elektromotor die de motor kan ondersteunen en een 24V 600kJ lithium-ion accu die tussen de wielen is geplaatst.
Mazda's doorontwikkelde i-Activ AWD is voorzien van 'four-wheel vertical load' detectie en werkt samen met GVC om de koppelverdeling tussen de vóór- en achterwielen aan te sturen, wat voor meer grip onder alle omstandigheden zou zorgen. Het brandstofverbruik wordt verlaagd door de mechanische weerstand tot een absoluut minimum te beperken; Dankzij een nieuw ontwikkeld controlesysteem en nieuwe technologieën die de frictie verminderen zorgt i-Activ AWD voor een stabiel rijgedrag onder alle omstandigheden en een praktijkverbruik dat bijna net zo laag is als dat van een voorwielaangedreven auto. Het brandstofverbruik in de praktijk wordt verlaagd door een rubberen demper in de power take-off unit. Deze vermindert fluctuaties in het koppel dat naar de aandrijfunit van de achterwielen wordt gestuurd.
Het nieuwe design van het achterdifferentieel zorgt ervoor dat er olie wordt opgeslagen in het bovenste gedeelte en dat slechts de benodigde hoeveelheid wordt vrijgegeven. Samen met de toepassing van kogellagers en het gebruik van olie met een lage viscositeit zorgt dit ontwerp voor een verdere reductie van de mechanische frictieverliezen. Een nieuwe instelling zorgt voor een klein verschil in de deceleratie-verhouding tussen de power take-off en het achterdifferentieel. Dit belooft niet alleen een identieke respons bij de koppelverdeling, maar het verbetert ook de precisie van de AWD-aansturingsunit, met een aanzienlijke reductie van mechanische frictieverliezen. Wat de rijomstandigheden ook zijn, i-Activ AWD biedt altijd extra grip, wat voor extra stabiliteit bij het accelereren, remmen en het rijden in bochten zorgt. De gripbalans tussen de vóór- en achterwielen wordt constant aangestuurd om het rijden soepel en stabiel te laten verlopen. Mazda's doorontwikkelde i-Activ AWD werkt nauw samen met GVC om de koppelverdeling aan te sturen met behulp van data met betrekking tot de wijze waarop de bestuurder het stuurwiel en het gaspedaal bedient. Dat zorgt voor een vertrouwenwekkende respons met een extra goede autocontrole, onafhankelijk van de rijomstandigheden.
Voortbouwend op het soepele en efficiënte rijgedrag waarvoor GVC zorgt, voegt GVC Plus een directe giermomentcontrole toe met behulp van de remmen. In bochten remt GVC Plus de buitenste wielen licht af als het stuurwiel wordt teruggedraaid naar de middenstand, wat voor een stabiliserend effect zorgt dat helpt om de auto in rechte lijn te houden. Het gevolg: meer stabiliteit. Dit belooft een stabieler rijgedrag bij uitwijkmanoeuvres en het zou voor een vertrouwenwekkende controleerbaarheid zorgen in tal van situaties, waaronder rijbaanveranderingen op hoge snelheid en gladde wegen.
De carrosserie is een doorontwikkeling van Mazda's recht frame-filosofie en het continue ringstructuurconcept. Nieuwe verbindingen van vóór naar achter vullen de bestaande verticale en laterale verbindingen van de carrosserie aan om multidirectionele ringstructuren te vormen. Dit zou zorgen voor een toegenomen stijfheid en het vermindert de vertraging in de energieoverdracht, wat de werking van de dempers en banden helpt te maximaliseren. Door de energie-input van de wegoppervlakken te concentreren op speciaal geselecteerde locaties en door de toepassing van een nieuw ontwikkelde demperstructuur, die helpt om deze energie te absorberen, wordt vibratie die geluid kan veroorzaken verminderd, zonder dat dit tot een hoger gewicht leidt. De wielophanging, McPherson veerpoten aan de voorzijde en een door Mazda in eigen huis ontwikkelde torsieas achter, is vernieuwd om de overdracht van krachten naar het afgeveerde gewicht minder hevig te maken. Een nieuwe sferische vorm voor de interne structuur van de bussen zorgt in combinatie met een nieuwe wielophangingsgeometrie voor een vertragingsvrije overdracht en een lineaire respons.
De nieuwe Mazda CX-30 is voor 30 % gebouwd van staal met een hoge treksterkte van 980 MPa of hoger, soms zelfs tot 1.310 MPa. Dit wordt gecombineerd met een bumperbalk en een B-stijl structuur die zowel bijzonder stevig als licht is. In het geval van een aanrijding deformeren de achterste zijframes in een accordeon-achtig patroon voor een stevige carrosserie die botsenergie kan weerstaan en een framestructuur heeft met een hoge energieabsorptie-efficiency.
Bij de nieuwe Mazda CX-30 behoort een knieairbag wereldwijd tot de standaarduitrusting. Deze nieuwe airbag gaat een voorwaartse beweging van het lichaam van de bestuurder tegen in geval van een aanrijding. Hij zorgt voor minder letsel aan de benen, de borstkas en de buik. De motorkap is voorzien van een nieuwe energie-absorberende structuur die helpt bij het beschermen van het hoofd van een voetganger in geval van een aanrijding. Hij absorbeert de botsenergie vervolgens effectiever. De voorbumper is zo vormgegeven dat hij de dijen en scheenbenen ondersteunt als er contact plaatsvindt met de benen van een voetganger, terwijl de belasting van het kniegedeelte wordt verminderd. Dit vermindert het letsel aan de knieën en de gewrichtsbanden als gevolg van buigen en draaien.