Forum Mazda CX-30
Reacties van eigenaren
Ervaring met Mazda CX-30 Luxury - Automaat: Motorisch is de auto prima in orde. Omdat ik zelf hiervoor diesel heb gereden en het was wel even wennen dat het vermogen pas hoog in de toeren komt.
Verder in juni (eerste beurt) 2022 een software update gehad die zonder problemen leek.. Tot gisteren toen ineens de boordcomputer meldde dat I-Stop defect was en de acculader niet meer werkte. Moest direct stoppen volgens de meldingen. 3x opnieuw gestart en de storing bleef.
ANWB laten komen (3 uur later) startte de auto en probleem was weg volgens de boordcomputer. De ANWB kon ook de storing niet in de boordcomputer vinden.
Vanmorgen even langs de dealer geweest en die vertelde dat bepaalde data versleuteld is en dat er in de juni update een bug zat die precies dit kon veroorzaken. De computer is opnieuw geupdate en volgens Mazda zou dit probleem niet meer moeten optreden.
Aan een kant vind ik het wel zorgelijk dat de ANWB niet in staat is de volledige computer uit te kunnen lezen omdat sommige delen versleuteld zijn. Als je met pech komt te staan is dit met moderne auto's wel een vereiste vind ik. Maar dit zal niet alleen voor Mazda gelden.
Ervaring met Mazda CX-30 E-Skyactive-x: Duidelijke verbetering ten opzichte van de vorige motor. De 6 Pk merk je natuurlijk niet veel van, maar het toegenomen koppel en de manier waarop het vermogen "los komt" zorgen voor een totaal andere rij-ervaring. Zo had deze auto vanaf het begin moeten rijden. Ook de aanpassing van de kofferbakindeling kan mijn goedkeuring krijgen. Duidelijk beter over nagedacht.
Hierboven staat trouwens een KM stand van 1000km, kleiner aantal lijkt niet mogelijk te zijn. Km stand van mijn auto is nog geen 500Km.
Ervaring met Mazda CX-30 Comfort: Sedert begin januari 2020 eigenaar. Na een terugroepactie i.v.m. onbetrouwbare noodstopregeling wilde de buitenspiegels niet automatisch uitklappen. Ik zou iets aangeraakt hebben. Ik durf nauwelijks iets aan te raken omdat ik slecht een beknopte handleiding had en toevallig op de terug-roepdag er een volledige handleiding was voor mij.
Navigatiesysteem heeft mij de sedert aanschaf nauwelijks verstaan. Dat gebeurde ook bij 3 andere personen in mijn auto. Waaronder 1 verkoper en een technische man van Mazda-garage. Nu moet ik afwachten OF (?) er iets aan gedaan wordt of kan worden. Ik moet afwachten of Japan (fabrikant) kan helpen. Anders: "Is het zoals het is". Hoezo? Ik heb garantie toch? Nu mag ik afwachten... tot wanneer?
Antwoord: Ik rijd de CX-30 sinds november 2019. Nu ruim 30.000 km verder. Inderdaad, de noodstop en radar hebben een update gehad, maar nauwelijks meetbare verbetering. Maar voor de rest een sublieme auto. Navigatie en stembediening werken perfect, mits je de juiste commando's geeft. De handleiding vind ik meer dan toereikend. Ook omdat de werking en plaatsing van de bedieningsknoppen vanzelfsprekend is en voor mij heel logisch en natuurlijk aanvoelt.
Rijgedrag in een woord fantastisch. De automaat vreet wel wat pk's op lijkt wel, maar handgeschakeld is voor mij geen optie gezien ik 60.000 km per jaar rijdt, en regelmatig in de file sta. Dan werken de pluspunten voor de automaat zwaarder dan de nadelen.
Antwoord: Rij cx-30 sinds februari 2020. Perfecte/stille rijervaring, maar voor de 4e keer (loopt) de accu leeg en dan start de auto niet zonder starthulp. Update van de software heeft tot nu toe niet gewerkt (?)
Ervaring met Mazda CX-30 Basis: Deze 122 pk uitvoering is al zeer compleet uitgevoerd, ik heb wel een achteruitrijcamera laten plaatsen voor €550. Fantastisch stil binnen in de auto. Tot nu toe geen mankementen of storingen.