Mazda2
Vernieuwde Mazda2 nu bij de dealer
De Mazda2 Facelift neemt vanzelfsprekend het karakter van het originele model over, is nog steeds leverbaar als vijfdeurs en driedeurs, en krijgt het nieuwe Mazda familiegezicht mee zodat hij er sportiever uitziet. De nieuwe bovenste helft van de grille draagt het gevleugelde Mazda-logo nu vanaf het instapmodel (voorheen alleen beschikbaar op de GT-M) en de onderste helft van de grille is groter en mooier vormgegeven. De mistlampen hebben een nieuw design en benadrukken de dynamische vorm van het familiegezicht.
In het interieur draagt de Mazda2 Facelift het designthema uit van 'een ruimte die beweging uitstraalt', met een dashboardontwerp dat naar de zijden afloopt. Ook worden er nieuwe materialen gebruikt voor oppervlakken en sierelementen voor een verbeterde 'look and feel'. Het audiopaneel en de centrale ring daaromheen op de middenconsole zijn in zwarte pianolak uitgevoerd en de horizontale lijnen op het paneel zijn nu verchroomd. De ventilatieopeningen hebben nieuwe zwarte randen en de ringen zijn nu zilverkleurig. Elementen op de middenconsole die dagelijks het meest gebruikt worden zijn van een hogere kwaliteit materiaal gemaakt voor een verbeterde functionaliteit.
Alle motoren van de Mazda2 Facelift zijn aangepast om te voldoen aan de Euro5-emissienorm en om minder brandstof te verbruiken, zonder Mazda's plezierige rijeigenschappen te verminderen. Klanten in Nederland kunnen kiezen uit drie benzinemotoren. Het gamma aan benzinemotoren behelst twee versies van de 1.3 liter motor en een 1.5 liter motor.
De CO2-uitstoot voor beide 1.3 liter varianten is met ongeveer 5% verlaagd tot 119 g/km en het brandstofverbruik is verlaagd met ongeveer 2% tot 5,1 liter per 100 km. Deze verbeteringen zijn bereikt door de dynamo elektronisch aan te sturen, de viscositeit van de olie te verlagen en de overbrengingsverhoudingen van de 2e tot de 5e versnelling van de handmatige vijfversnellingsbak te vergroten.
De wielophanging achter is uitgerust met zachtere transversale verbindingen met uitsparingen die nu verticaal zijn geplaatst, dezelfde richting waarin het wiel kantelt als de ophanging reageert. De schokdempers achter zijn aangepast, de elastische componenten tussen de onderste en bovenste bevestigingsstukken en de bumpstoppers zijn geoptimaliseerd en de veerconstante achter is verlaagd met 10 tot 20%. Deze nieuwe eigenschappen zorgen ervoor dat de wielophanging van de Mazda2 Facelift beter oneffenheden in het wegdek kan absorberen, om zo het rijcomfort te verhogen.