Publicatiedatum: 29 oktober 2007
Mazda 2 (2007 - 2014)
Autotest

Mazda 2 (2007 - 2014)

Tweede kans

Autotest - Wat een verschil! De vorige Mazda2 was een compact familiebusje. Mazda wil zich echter profileren als sportief merk en dat moet ook gelden voor het instapmodel. Daarom ging het concept van de mini MPV over boord en is de nieuwe kleine Mazda een sportieve hatchback. Er is maar één manier om er achter te komen of de nieuwe Mazda2 ook sportief rijdt: een proefrit!

Mazda heeft niet geprobeerd het kleinste model groter te laten lijken dan hij is. De Mazda2 is een guitige, handzame stadsauto geworden. Tegelijkertijd is ook dit kleintje herkenbaar als een moderne Mazda.

Uit de hoogte

Een kenmerk van de vorige generatie Mazda2 is gebleven. Alhoewel het door het lijnenspel nauwelijks opvalt, heeft de nieuwe Mazda2 een hoge daklijn. Daardoor kunnen de passagiers meer rechtop zitten en is logischerwijs minder beenruimte nodig.

Mazda 2 (2007 - 2014)

Ondanks de compacte afmetingen, biedt de Mazda2 achterin volop hoofd- en beenruimte. Zowel kinderen als volwassenen zitten hier prima. Rondom de achterbank ontbreken bergvakjes. Speelgoed gaat nu door de auto slingeren.

De bagageruimte is gemiddeld groot (250 tot maximaal 787 liter), maar wordt geplaagd door een enorme tildrempel die het laden en lossen van zware stukken bemoeilijkt.

Voorin

Ook voorin biedt de Mazda2 opmerkelijk veel hoofdruimte. De voorstoelen zijn voldoende verstelbaar om bestuurders van uiteenlopend postuur een prima zitpositie te garanderen. De stoelen in deze compacte Japanner zijn echter aan de kleine kant voor de gemiddelde Europeaan. De zittingen zijn niet lang genoeg, de hoofdsteunen zijn te laag om daadwerkelijk bij te dragen aan de veiligheid.

Mazda 2 (2007 - 2014)
Mazda 2 (2007 - 2014)

De vormgeving van het interieur is al even fris en creatief als dat van het exterieur. Ondanks het zwarte plastic, stemmen de ronde vormen met glimmende accenten als vanzelf vrolijk. Bij het omdraaien van de sleutel verschijnt steevast een parmantig "hello!" in het ronde display van de radio.

De versnellingshendel is niet op de vloer, maar hoog op de middenconsole geplaatst. Daarmee is deze goed onder handbereik en ontstaat extra beweegruimte rondom de voorstoelen.

Ondanks de royale binnenruimte en ondanks Mazda's beloften, valt op dat het aantal bergvakken minimaal is. Het dashboardkastje heeft weliswaar een slimme dubbele klep (de buitenrand doet dienst als tijdschriftenrek), maar het geheel is zo klein dat het met het instructieboekje en een zonnebril al bijna vol is. De deuren zijn voorzien van vakken, maar die zijn zo klein dat ze nauwelijks bruikbaar zijn.

Mazda 2 (2007 - 2014)

De uitrusting is zoals mag worden verwacht van een moderne auto in dit segment. Aan alles is gedacht, inclusief integratie met de MP3 speler.

Broem, broem

Mazda adverteert al enige jaren met de slogan "Zoom, zoom". Dat is het geluid dat Japanse kinderen maken als ze met autootjes spelen. Hier doet de term hoogstens denken aan elektrische karretjes en heeft het verder weinig gevoelswaarde.

Mazda 2 (2007 - 2014)

Maar bij Mazda-rijden hoort wel degelijk een uniek gevoel. Iedere Mazda heeft een sportieve ondertoon. Dat vertaalt zich in een levendige motor, een communicatief onderstel en goed gevoel in het stuurwiel. Terwijl ook het comfort niet is vergeten, geeft de gemiddelde Mazda net iets meer rijplezier dan een soortgelijke auto van de concurrent.

Omdat de vorige Mazda2 was bedoeld als praktisch ruimtewondertje, waren de makers het "Zoom, zoom" gevoel een beetje vergeten. Na slechts een paar meter rijden, is duidelijk dat deze nieuwe Mazda2 dat gemis meer dan goed maakt.

Mazda 2 (2007 - 2014)

De besturing is precies en de "2" voelt als een wendbaar autootje dat desgewenst watervlug door het drukke verkeer laveert. De wegligging is beter dan gemiddeld en wie eenmaal begint met gooien-en-smijten in de bochten, kan er maar moeilijk mee ophouden. Het prima weggedrag maakt de auto ook heel veilig, want de Mazda2 vliegt niet zomaar uit de bocht bij een plotselinge (uitwijk)manoeuvre.

De Mazda2 is leverbaar met een 1.3 en 1.5 liter viercilinder benzinemotor. De 1.3 is leverbaar in twee uitvoeringen: de gewone en de "high power". De standaard 1.3 liter motor is goed voor 75 paardenkrachten, de HP doet daar elf paarden bovenop. Daarmee is de "Mazda2 1.3 HP" zeker geen racemonster, die titel is weggelegd voor de "1.5 GT-M". De 86 pk sterke testauto heeft al meer vermogen dan strikt noodzakelijk en dat zorgt, wederom, voor het nodige rijplezier.

Mazda 2 (2007 - 2014)

De pedalen laten zich zeer licht en gevoelloos bedienen, wat de eerste uren enige gewenning vraagt. Daarna is de Mazda2 een heerlijke, vlotte auto die altijd voldoende reserve paraat heeft om snel te passeren of veilig in te voegen. Tegelijkertijd is de auto zeer zuinig. Ondanks de pittige prestaties is het beloofde verbruik van 5,4 liter per 100 pk in de praktijk goed haalbaar.

Conclusie

Mazda gaf het kleinste model een tweede kans. Voorheen was de Mazda2 een praktisch ruimteautootje, dat echter niet het kenmerkende Mazda-rijplezier bood. Voor de nieuwe Mazda2 is de ruimte niet vergeten. Dankzij een iets hogere daklijn is de binnenruimte bovengemiddeld. Het is daarom extra jammer dat de voorstoelen iets te klein zijn en ook de bergruimte (met name rond de achterbank) niet meer dan matig is.

Het wordt allemaal meer dan goed gemaakt door het uitstekende rijgedrag. De Mazda2 biedt de veiligheid, het sportieve karakter en het rijplezier dat kenmerkend is voor een echte Mazda; ook het instapmodel.

plus
  • Vlot en zuinig
  • Complete standaarduitrusting
  • Sportief, communicatief Mazda-gevoel
min
  • (te) kleine voorstoelen
  • Forse tildrempel bagageruimte
  • Weinig bergruimte in het interieur