Publicatiedatum: 24 februari 2005
Mitsubishi Colt CZ3
Autotest

Mitsubishi Colt CZ3

De ene Colt is de andere niet

Autotest - De Mitsubishi Colt 5-deurs is een klein jaar op de markt. Nu wordt daar een 3-deurs uitvoering aan toegevoegd. Mitsubishi presenteert de nieuwkomer niet zomaar als 3-deurs, maar geeft deze sportieve uitvoering zelfs een eigen naam. Is de Mitsubishi Colt "CZ3" alleen marketingpraat of biedt de 3-deurs echt een andere rijervaring?

Er is slechts een paar meter voor nodig om het antwoord op die vraag te vinden. Vanaf het eerste moment voelt de Colt CZ3, de mooie naam voor de 3-deurs uitvoering, sportief en strak. Via het stuurwiel geeft de auto duidelijk meer feedback van de voorwielen dan de gewone Colt. Ook het onderstel is merkbaar meer op sportiviteit afgestemd. Dat betekent niet alleen dat het bijdraagt aan het gevoel van de bestuurder met de auto, het betekent ook dat de CZ3 tot heel wat in staat is.

Mitsubishi Colt CZ3

De eerste bocht wordt ondanks de kou en gladheid meteen vlot gestuurd, want het is direct duidelijk waar de grenzen liggen. Omdat een 3-deurs koets minder "gaten" heeft dan een 5-deurs, is de auto ook stijver en dat draagt weer bij aan het sportieve en capabele karakter. Alhoewel de CZ3 in de basis zeker herkenbaar is als Colt, stuurt de CZ3 veel scherper. Het is overdreven te spreken van een sportwagen, maar de titel "rijdersauto" onder de kleintjes is zeker op z'n plaats.

Prestaties en verbruik

De term "sportwagen" wordt helemaal vergeten bij de 1.3 liter motor. Die presteert voldoende, maar blijft in diverse opzichten achter bij de eerder gereden Colt met 1.5 liter krachtbron. Het verschil uit zich niet zozeer in cijfers, maar vooral in gevoel. De 1.3 liter motor van de CZ3 moet hard werken, zowel in de stad als op de snelweg. 100 km/u is een prima snelheid, maar bij 120 km/u worden veel toeren gemaakt en is het stevig aanpoten om de snelheid vast te houden. Als vanzelf laat de bestuurder de snelheid daarom terugvallen tot een veel comfortabeler 100 a 110 km/u.

Mitsubishi Colt CZ3

Ondanks een zeer kalme rijstijl, laat de testauto een fors brandstofverbruik noteren. Over enkele honderden kilometers met zowel stadsverkeer als provinciale wegen en snelweg, verbruikte de Colt 1.3 een liter euroloodvrij op iedere 14 kilometer. Eenzelfde rijstijl was in de Colt 1.5 nog goed voor een gemiddeld verbruik van 1 op 17! Alleen wanneer de snelheid over langere afstand niet boven de 90 km/u komt, laat ook de Colt 1.3 het beloofde verbruik van 1 op 16.7 (of zuiniger) noteren. Bij deze metingen moet wel rekening worden gehouden met het slechte weer tijdens de testritten, wat grote invloed heeft op het brandstofverbruik.

Ergonomie

Op het stevige verbuik na, weet de Colt CZ3 op technisch gebied verder goed te overtuigen. De schakelwegen zijn relatief kort en trefzeker in te leggen. Ook de rest van de ergonomie lijkt te passen bij het karakter van de CZ3. Het stuurwiel ligt prettig in de hand en de zitpositie is "actief".

Het comfort van de stoelen is afhankelijk van het postuur van de bestuurder. Bij de schouders is veel ondersteuning, terwijl de rugleuning juist diep ligt. Dit kan voor lange bestuurders onprettig zijn. Wie iets kleiner van stuk is, ervaart de zetels juist als heerlijk stevige sportstoelen die veel zijdelingse steun bieden.

„Op het stevige verbuik na, weet de Colt CZ3 op technisch gebied verder goed te overtuigen“
Mitsubishi Colt CZ3

En als het toch over zitcomfort gaat: de achterbank kan worden verschoven om te kiezen voor meer beenruimte of juist meer bagageruimte. Echter, ook met de achterbank in de achterste stand blijft de bagageruimte nog steeds heel behoorlijk. Zeker voor een compacte auto, weet Mitsubishi de ruimte goed te benutten.

Volwassenen hebben achterin net voldoende ruimte, maar zitten met de knieen tegen de harde kunststof achterkant van de voorstoelen. Kinderen zitten in alle gevallen prima. Zelfs aan de allerkleinsten is gedacht met veilige Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes. Dankzij de grote portieren en voorstoelen die extra ruimte maken, is de instap naar achteren c.q. het bevestigen van een kinderzitje op de achterbank eenvoudig.

Blauw, blauw, blauw

Ook de rest van het interieur is doordacht en waar mogelijk tot de laatste centimeter benutbaar dankzij vele bakjes en vakjes. Als het gaat om functionaliteit is de Colt heel handig of juist heel onhandig. In de laatste categorie valt de hendel van het grootlicht. Bij het geven van een lichtseintje valt deze vrijwel altijd in de vergrendeling en duurt het "seintje" onbedoeld enkele seconden. De bediening van de radio (in geval van de testauto gecombineerd met een prima Mitsubishi navigatiesysteem) is niet onhandig, maar wel onlogisch.

Heel prettig is het knipperlicht, waarbij één tikje voldoende is om drie keer te knipperen. Minstens zo prettig zijn de koplampen die een bovengemiddeld grote lichtopbrengst hebben, wat veel zekerheid geeft in het donker. De diverse functies die zijn gecombineerd in één knop of hendel, maken de bediening eenvoudig en het dashboard overzichtelijk. Dan valt vooral het moderne en speelse ontwerp op, waarbij de lakkleur van de auto terug komt in het interieur. Zo heeft de testauto een lichtblauwe middenconsole waar 's nachts bovendien licht doorheen schijnt voor een buitengewoon fraai effect. Als het gaat om vormgeving en uitrusting dan maakt deze "Invite"-uitvoering de naam absoluut waar: dit originele en moderne interieur is zeer uitnodigend.

Mitsubishi Colt CZ3

Conclusie

De ene Mitsubishi Colt is de andere niet. De 3- en 5-deurs uitvoering verschillen niet alleen in naam, maar ook in het rijgedrag. De eerder geteste 5-deurs Colt is een modern vormgegeven, praktische en uiterst betrouwbare gezinsauto.

De 3-deurs uitvoering biedt al deze sterke punten. Beide auto's zijn leverbaar met een 1.3 liter motor die zowel qua prestaties als verbruik niet wist te overtuigen. De Colt CZ3 weet juist wel te overtuigen met een sportieve boventoon. Het onderstel en de besturing zijn zo gekozen dat de CZ3 beduidend meer rijplezier biedt.

plus
  • Moderne techniek
  • Levendig weggedrag
  • Fraaie vormgeving interieur en exterieur
min
  • Prestaties maar net voldoende
  • Stoelen niet geschikt voor ieder postuur
  • Hoog brandstofverbruik (1.3 verbruikt meer dan 1.5!)