Suzuki Swift (2010 - 2017)
Volgzaam type
De vorige generaties van de Suzuki Swift dankten hun succes aan de combinatie van een onderscheidend uiterlijk, sportieve prestaties en toch een bescheiden prijskaartje.
Suzuki zag naar eigen zeggen geen mogelijkheid om het uiterlijk te verbeteren en heeft er daarom voor gekozen het bestaande ontwerp te verfijnen. De nieuwe Swift is groter geworden en ziet er dankzij vetter aangezette lijnen imposanter uit dan de voorganger. Toch is het verschil vooral zichtbaar wanneer het nieuwe model wordt geparkeerd naast het oude.
Ruimte
De lengte is toegenomen met 9 cm, de wielbasis is 5 cm langer dan voorheen. Die extra lengte komt echter niet ten goede aan de ruimte op de achterbank. De ruimte achterin is altijd matig bij auto's in deze klasse, maar de beenruimte achterin de Swift is nog minder dan gebruikelijk. Volwassenen kunnen zelfs met de benen zijwaarts nauwelijks zitten.
De ruimte voorin is juist overvloedig. Niet alleen de hoofd- en beenruimte is prima, ook de beweegruimte rondom de voorstoelen is fors. Doordat het interieur zo ruim is opgezet, hebben de bestuurder en bijrijder nauwelijks het gevoel op weg te zijn met een compacte auto (de passagiers die zitten opgevouwen op de achterbank zullen daar heel anders over denken).
Ook de layout van het dashboard geeft het gevoel van een grote, volwaardige auto. Het dashboard voelt als hard plastic, maar oogt juist hoogwaardig. De uitrusting van de hier gereden "Exclusive"-uitvoering laat weinig te wensen over en ook dat draagt bij aan het volwassen gevoel.
Sleutelvrije toegang, een audiosysteem met USB-interface, Bluetooth telefoonkoppeling, cruise-control, een klimaatcontrolesysteem en een boordcomputer behoren allemaal tot de uitrusting. Ook op het gebied van veiligheid is niet bezuinigd, zelfs de basisuitvoering is voorzien van ESP (anti-uitbreek regeling), ABS (houdt auto bestuurbaar tijdens noodstop) en EBD (elektronische remkrachtverdeler) en zeven airbags.
Verbruik
Pas na lang zoeken zijn een paar zaken gevonden die ontbreken. De Swift is namelijk niet voorzien van brandstofbesparende voorzieningen zoals een schakelindicator of een start/stop-mechanisme (dit is gepland voor eind 2010).
Toch is brandstof besparen hét centrale thema van de nieuwe Swift. Terwijl de vorige generaties waren gericht op puur rijplezier, staat anno 2010 een lage CO2-uitstoot centraal. Dankzij een uitgekiende materiaalkeuze en slimme constructies, is waar mogelijk gewicht bespaard. Dat maakt de auto zuiniger en bovendien dynamischer. Alhoewel de Swift 2010 groter is, is deze toch 30 kg lichter dan de voorganger met een soortgelijke uitrusting (10 kg gewicht staat globaal gelijk aan 1 gram CO2 uitstoot per kilometer). Ook in vergelijking met de concurrentie is de Swift net iets lichter.
Motor
Om de prijs laag te houden, heeft Suzuki niet gekozen voor nieuwe technieken maar zijn bestaande onderdelen verfijnd. Vooralsnog is de nieuwe Swift alleen leverbaar met de 1.2 liter benzinemotor uit de Suzuki Splash.
Voor de Swift is deze voorzien van "dubbele variabele kleptiming" (zowel in het "inlaat" als het "uitlaat" kanaal) en daardoor is de motor sterker en toch zuiniger geworden.
De krachtbron is goed voor 94 pk / 118 Nm en dat is een gangbaar vermogen voor een auto als deze. Het karakter van de motor is juist ongebruikelijk. Al bij lage toeren is de motor sterk en daarom kan bijvoorbeeld probleemloos 50 km/u in de vijfde versnelling worden gereden. Het acceleratievermogen bij lage toeren is echter minimaal. Om daadwerkelijk te kunnen presteren moet de motor zeer nadrukkelijk worden aangespoord. Het uitdagende, speelse karakter van de Swifts uit het verleden is daarom ver te zoeken.
In plaats daarvan leent de nieuwe Swift zich bij uitstek voor een ontspannen rijstijl. Dat is mede te danken aan het opmerkelijk lage geluidsniveau. Niet alleen de motor, maar ook de geluiden van de banden en rijwind zijn minimaal voor een auto als deze. Met een kalme rijstijl is een verbruik van rond de 1 op 20 haalbaar.
Het acceleratievermogen is misschien matig, het deceleratievermogen is juist indrukwekkend. De remmen lijken te zijn berekend op een veel sterkere motor. Het gevoel in het rempedaal is helaas matig, de stopkracht is enorm. Wanneer de rem vol wordt ingetrapt, maakt iedereen die geen gordel draagt binnen een fractie van een seconde hardhandig kennis met de binnenzijde van de voorruit!
Weggedrag
Zoals eerder aangegeven, is het weggedrag het sterke punt van iedere Suzuki Swift sinds de introductie van het type in 1984 (toen nog bekend als "SA310"). Het doorontwikkelen van het onderstel gaat niet ten koste van het verbruik of de prijs. Daarom heeft Suzuki voor deze vijfde generatie van de Swift op het gebied van rijeigenschappen de grootste vooruitgang geboekt.
Ook deze nieuwe, groene Swift biedt een uitmuntende combinatie van comfort en sportiviteit. Op slecht wegdek wordt de auto nooit zweverig, terwijl het onderstel niet zo hard is dat het oncomfortabel wordt. De besturing is niet zo direct dat de auto uitdagend is, maar desgewenst kan de Swift met zulke hoge snelheden de bocht door worden gejaagd dat de durf van menig chauffeur eerder ophoudt dan de grip van de auto!
Conclusie
Op het eerste gezicht biedt de "geheel nieuwe Suzuki Swift" weinig nieuws. De auto lijkt sprekend op de voorganger en biedt geen nieuwe technieken of slimme vindingen. De enig leverbare motor is zelfs kleiner dan voorheen werd geleverd en biedt in de praktijk weinig reden tot opwinding.
De nieuwe Suzuki Swift is vooral volwassener geworden en aan de tijd aangepast. Anno 2010 staan een laag verbruik en minimale CO2 uitstoot centraal. In plaats van uitdagende prestaties, heeft Suzuki gekozen voor een laag verbruik en een bovengemiddeld hoog comfort. Bovendien is het sublieme weggedrag waar de Swift om bekend staat gebleven. Daarmee is de Swift niet langer een spannende of vernieuwende auto, maar volgt Suzuki wel perfect de trend.
- Stil
- Sublieme wegligging
- Volwassen uitstraling
- Matige ruimte achterin
- Niet zo speels en uitdagend als voorganger
- Boordcomputer alleen te bedienen door arm door stuurwiel te steken