1 juni 2022

Lexus

Lexus introduceert nieuwe RX

1 juni 2022 - Lexus onthult de volledig nieuwe, vijfde generatie RX. Lexus zet sterker dan ooit in op elektrificatie en maakt dat zichtbaar met het 'Next Chapter' design. Het kenmerkende spindle-design is nu in de complete lijnvoering terug te vinden. Dat begint natuurlijk bij de grille. De vorm en de plaatsing ervan verwijzen naar de kracht van elektrische aandrijving en benadrukken het lage zwaartepunt van auto.
AutoCoach

Dat effect wordt nog eens versterkt door strak gelijnde luchtinlaten en de vlakke, scherp gelijnde koplampunits, die gebruik maken LED-technologie. Ondanks de compacte afmetingen bieden deze units ook plaats aan dagrijverlichting met de opvallende L-vorm. Door de langere motorkap, de toegenomen wielbasis (+60 mm) en spoorbreedte (vóór +15 mm; achter +50mm) en het lagere dak (-10 mm) zijn de proporties van de Lexus RX krachtiger dan voorheen. De aanwezigheid wordt versterkt door de 21-inch lichtmetalen velgen en de achterste dakstijl. Deze is in zwart uitgevoerd. Daardoor lijkt het dak van de auto te zweven. De nieuwe RX 500h performance hybrid springt in het oog met sportieve en gestroomlijnde F SPORT designaccenten.

Lexus

Net als de nieuwe NX en RZ maakt de nieuwe Lexus RX gebruik van het Tazuna cockpit-concept. Door een minimalistisch ontwerp in combinatie met de plaatsing en groepering van instrumenten en (head-up) displays volstaan minimale hoofdbewegingen om informatie te krijgen. Voor het eerst biedt Lexus in de RX ook bekleding van synthetische leersoorten aan. Naast de stoelen worden ook het stuurwiel en de keuzehendel van de transmissie bekleed met deze diervriendelijke ledersoort.

De lengte van de bagageruimte is met 50 mm toegenomen, terwijl de laaddrempel juist met 30 mm is verlaagd. De in drie delen (40/20/40) neerklapbare achterbank helpt bij het realiseren van een bagageruimte op maat. Dankzij e-latch volstaat een druk op de knop om een deur automatisch te laten openen. E-Latch is gekoppeld aan Blind Spot Assist, dat fietsers en andere verkeersdeelnemers van achteren 'ziet' naderen. Als dat gebeurt, wordt het automatisch openen van de deur direct gestopt.

Zoals elke Lexus is ook de nieuwe RX ontworpen volgens de Lexus Driving Signature-filosofie waarbij de combinatie van comfort en dynamiek en controle centraal staat. In de nieuwe RX is het GA-K-platform daarvoor de basis. Dit is in principe gelijk aan het platform van de Lexus NX, maar de nieuwe RX heeft een langere wielbasis en extra elementen die de stijfheid van de constructie versterken.

Dankzij het nieuwe platform is de nieuwe Lexus RX 90 kg lichter dan zijn voorganger. Zo maakt hij gebruik van moderne staalsoorten die uitermate sterk en tegelijkertijd relatief licht zijn. In combinatie met het lagere dak (-10 mm) ligt het zwaartepunt van de nieuwe RX 15 mm lager dan bij de voorganger. De nieuwe multilink achterwielophanging draagt bij aan extra stabiliteit en een verminderde duikneiging bij het remmen. Bovendien kan het hogere trekkrachten dan voorheen aan. Zo draagt deze ophanging ook bij aan het verminderen van ongewenste geluiden en trillingen.

De RX 500h is het eerste hybridemodel van Lexus met een turbomotor. De aandrijflijn van de RX 500h bestaat uit een 2,4-liter turbomotor, die is gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie. De tussen de verbrandingsmotor en transmissie geplaatste elektromotor (e-axle) is goed voor 80 kW). Het systeemvermogen van bedraagt 273 kW / 371 pk en het maximale koppel 645 Nm. Het DIRECT4-vierwielaandrijvingssysteem verdeelt de aandrijfkracht variabel over voor- en achteras. De Lexus RX 500h accelereert in maar 5,9 s van 0-100 km/h.

Eerste RX met plug-in hybridetechnologie

Naar verwachting wordt de nieuwe RX 450h+ in Europa het populairste model. Deze eerste plug-in hybridevariant binnen de RX-line-up beschikt over een 2,5-liter hybridemotor en een 18,1 kWh-lithium-ion batterij. Het systeemvermogen bedraagt 225 kW / 306 pk en het maximale koppel 572 Nm. De acceleratie van 0-100 km/h duurt 7,0 seconden. Het verwachte gemiddelde verbruik volgens de WLTP-norm komt uit op 1,1-1,2 l/100km (CO2: 24-26 g/km). De 18,1 kW batterij is naar verwachting goed voor een elektrische actieradius van maximaal 65 km. In EV-modus is de topsnelheid begrensd op 135 km/h. Dankzij de vierde generatie van het hybridesysteem van Lexus is de RX 450h+ met uitgeschakelde elektromotor relatief efficiënt.

Lexus

De nieuwe RX 350h dankt zijn ffciency aan de vierde generatie van Lexus' hybridesysteem. De aandrijflijn met 2,5-liter benzinemotor is goed voor een vermogen van 180 kW / 245 pk en een koppel van 335 Nm. De nieuwe RX 350h koppelt gemiddelde prestaties (0-100 km/h in 8,0 seconden) aan redelijke verbruikscijfers (6,4-6,6 l/100 km; CO2: 143-150 g/km).

Het nieuwe multimediasysteem is ook met de stem te bedienen. Dit is te activeren door 'Hey Lexus' uit te spreken. Het systeem reageert op natuurlijk taalgebruik. Voortaan zijn Apple- en Android-telefoons smartphones te integreren. Er is ook een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones beschikbaar.

Met Lexus Link zijn veel functies op afstand beschikbaar. Via een app is de auto te lokaliseren, zijn de deuren en de achterklep te ver- en ontgrendelen, is de achterklep te openen en kan de airco geactiveerd worden. Ook maakt de app duidelijk hoeveel brandstof er nog in de tank zit. Als de RX op een druk parkeerterrein staat, wordt het terugvinden vergemakkelijkt door het kort activeren van de knipperlichten. Tevens is het mogelijk om ritanalyses in te zien en de app ondersteunt met hybrid coaching bij het realiseren van een zo efficiënt mogelijke rijstijl. Specifiek voor de Lexus RX 450h+ zijn er diverse nieuwe functies toegevoegd. Zo maakt de app de laadstatus van de batterij zichtbaar en bovendien is het mogelijk om het laadproces op afstand te plannen en te monitoren.

De topversies van de nieuwe RX-range zijn standaard uitgevoerd met een Mark Levinson Premium Surround Sound systeem met 21 speakers. Dit systeem is op maat gemaakt voor het interieur van de Lexus RX.

Op verzoek is de nieuwe Lexus RX leverbaar met een digitale achteruitkijkspiegel. Het manoeuvreren in kleine ruimtes wordt sterk vergemakkelijkt met de Digital Panoramic View Monitor, die een 360-graden zicht rondom de auto mogelijk maakt. De camera's generen tevens een 3D-beeld van de auto waardoor de RX desgewenst ook van bovenaf in de ruimte is te zien (helicopterview). De camera's worden automatisch gereinigd waardoor ze altijd optimaal beeld verzorgen.

Het Advanced Park System voor de RX maakt parkeermanoeuvres eenvoudig(er) doordat de auto automatisch de benodigde stuur- en remacties uitvoert. Dit systeem is afkomstig van de LS, het vlaggenschip van Lexus. Het systeem maakt voor de precisie gebruik van camera's en sensoren die samen een compleet beeld van de omgeving creëren. Het Advanced Park System herkent zelfs maximaal drie veelgebruikte parkeerplaatsen.

Lexus

Veiligheid

Het Pre-Collision-systeem is nu ook in staat om motorfietsen en andere objecten op het traject van de RX te detecteren. Ook herkent het mogelijk gevaar dat bij het nemen van een afslag kan ontstaan door naderend verkeer of overstekende voetgangers. De reactietijd van het systeem is verkort en stuuringrepen van Emergency Steering Assist dragen ook bij aan het voorkomen van een ongeval.

De Adaptive Cruise Control (ACC) herkent verkeersdeelnemers die voor de auto invoegen nu sneller. Samen met het verbeterde Lane Trace Assist zorgt de ACC ervoor dat de RX een natuurlijker lijn door bochten volgt. ACC herkent daarbij meer verkeerstekens dan voorheen.

Met het Extended Safety Pakket wordt het veiligheidsniveau hoger. Inbegrepen hierbij is Lane Change Assistance, dat rijbaanwisseling automatisch uitvoert. Front Cross-Traffic Alert waarschuwt indien nodig voor tegemoetkomend verkeer.

Het Pre-Collision System met Active Steering Assist herkent situaties waarbij het gevaar voor een aanrijding met een voetganger of een object groot is. Daarbij stelt het systeem direct vast of een remingreep alleen volstaat om de aanrijding te vorkomen. Als dat niet het geval is, komt ook Active Steering Assist in actie. Dit systeem activeert automatisch de remmen en geeft met een waarschuwingssignaal aan dat een stuuractie nodig is.

De Proactive Driving Assist helpt bij het aanhouden van een veilige afstand tot voorliggers, ook als de cruise control niet is geactiveerd. Dit systeem helpt ook bij het ontwijken van voetgangers en obstakels.

Vandebron
AutoCoach