Jaguar I-PACE
Jaguar gebruikt accupakketten voor energieopslag in huis
De geleverde accupakketten zijn afkomstig uit prototypes en technische testmodellen van de Jaguar I-PACE. Jaguar en Land Rover streven ernaar om tegen eind 2023 genoeg accupakketten te leveren voor drie BESS-installaties, om zo in totaal 7,5 mWh energie op te kunnen slaan; voldoende om 750 huishoudens een dag van stroom te voorzien. Door accusystemen uit gebruikte elektrische productiemodellen een tweede leven te geven, kunnen er in de toekomst meerdere BESS-installaties volgen. De eerste drie installaties komen te staan in het Chelveston Renewable Energy Park, eigendom van Wykes, in Northamptonshire. De gebruikte accupakketten hebben nog circa 85% van hun oorspronkelijke capaciteit van 90 kWh over, waardoor de totale capaciteit van elke installatie ongeveer 2,5 mWh is.
Belasting van stroomnet beperken
Elke BESS-installatie is gekoppeld aan een geavanceerde omvormer om het energiebeheer zo efficiënt mogelijk te maken. Een groot voordeel van een dergelijk systeem is dat een installatie in staat is om tijdens piekuren rechtstreeks stroom te leveren aan het Britse stroomnet (National Grid). Op bepaalde momenten, tijdens bijzonder zonnige of winderige omstandigheden, wekt het duurzame Chelveston Renewable Energy Park meer stroom op dan er vraag is vanuit het stroomnet. De op dat moment niet benodigde elektriciteit kan worden opgeslagen in BESS om de stroom vervolgens weer vrij te geven aan het stroomnet als de vraag toeneemt. Op die manier wordt de belasting van het stroomnet beperkt.
Duurzaamheid
Energieopslagsystemen zoals deze van Jaguar / Land Rover en Wykes Engineering zijn van belang om het elektriciteitsnet CO2-arm te maken. Ze kunnen snelle pieken in de vraag opvangen, de opslag van zonne- en windenergie maximaliseren en de energie weer vrijgeven op basis van de stroombehoefte.
Jaguar Land Rover en Wykes Engineering hebben in deze technische samenwerking een integratie gerealiseerd, waarbij extra fabricagestappen overbodig zijn. De accupakketten worden simpelweg uit de gebruikte Jaguar I-PACE-auto's gehaald, getest op gezondheidstoestand om er zeker van te zijn dat ze geschikt zijn en ter plekke in rekken in de BESS-installatie geplaatst. Optimale duurzaamheid van het project is daardoor gegarandeerd. De samenwerking vormt een belangrijke stap voor JLR om een circulaire economie te realiseren en om tegen 2039 CO2-neutraal te zijn, zoals vastgelegd in de Reimagine-bedrijfsstrategie.
Opslag van hernieuwbare energie
Het concept om gebruikte EV-accu's te gebruiken als energiebron voor stationaire toepassingen. zoals opslag van hernieuwbare energie, zou tegen 2030 meer dan 200 gigawattuur per jaar kunnen bedragen, het equivalent van een waarde van meer dan 30 miljard (bron: McKinsey, Second-life EV-accu's: de nieuwste waardeketen in energieopslag) dollar. De accupakketten van Jaguar Land Rover zijn ontworpen volgens hun kwaliteitsnormen en daarom geschikt voor energie-opslagsystemen zodra de capaciteit van die pakketten onder de eisen voor gebruik in een elektrische auto komt. Dan is er doorgaans nog een restcapaciteit van ten minste 70-80%.
Grondstoffen recyclen
Het hergebruiken van EV-accu's resulteert in ​​nieuwe bedrijfsmodellen voor Jaguar en Land Rover op het gebied van energieopslag. Zodra de gezondheid van een accupakket onder het vereiste niveau komt voor deze second life-toepassingen, recyclet Jaguar Land Rover de accu's in samenwerking met Veolia en EDI om grondstoffen terug te winnen voor hergebruik zodat een echte circulaire economie ontstaat.