Hyundai IONIQ
Hyundai maakt prijs IONIQ Hybrid bekend
De IONIQ vormt een belangrijke mijlpaal in de duurzame strategie van Hyundai, waarbij de focus ligt op het bedenken én produceren van nieuwe innovatieve technieken waarvan iedereen kan profiteren. De IONIQ is er voor klanten die zoeken naar auto's met een lage of zelfs géén uitstoot. Ook tijdens de productie zijn diverse recyclebare materialen zijn gebruikt. Het dak is gemaakt van bestanddelen uit suikerriet en diverse andere componenten in het interieur zijn vervaardigd van recyclebaar plastic.
De IONIQ Hybrid en Plug-in Hybrid beschikken beide over de nieuwe 1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor met hoge thermische efficiency (40 procent). De krachtbron werkt volgens het principe van de Atkinson-verbrandingscyclus. Door inlaatkleppen langer geopend te houden dan gebruikelijk, nemen zogenaamde pompverliezen (lees: weerstand) af. Dat is gunstig voor verbruik en CO2-uitstoot. Ook uitlaatgasrecirculatie (EGR) doet op dit front een duit in het zakje, namelijk 3% winst voor verbruik. Het systeem koelt de uitlaatgassen en leidt die nog eens een keer door de cilinders waardoor onverbrande gassen alsnog verbranden. En bijkomend pluspunt: de motor presteert beter. De motor maakt gebruik het van kortstondige hoge compressie en een lange ontstekingfase om de efficiëntie te vergroten.
De nieuwe 1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor de motor is specifiek ontworpen voor de hybride-aandrijflijn en goed voor een maximumvermogen van 77,2 kW (105 pk). In de Hyundai IONIQ Hybrid bedraagt het systeemvermogen van de benzine- elektromotor 103.6 kW (141 pk) en 265 Nm trekkracht. De elektromotor is goed voor 31,9 kW (43,5 pk), waarbij het maximale koppel van 170 Nm direct vanuit stilstand beschikbaar is. De elektromotor haalt zijn kracht uit een 1,56 kWh lithium-ion-polymeer batterij gepositioneerd onder de achterbank, waardoor er een ruime bagageruimte over blijft. De topsnelheid bedraagt 185 km/u en de gecombineerde CO2-emissie komt uit op 79 g/km. Het brandstofverbruik is 3.4 l/100 km.
De IONIQ Plug-in Hybrid die volgend jaar op de Nederlandse markt wordt geïntroduceerd kan dankzij een 8,9 kWh lithium-ion-polymeer batterij ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden. De elektromotor levert 45 kW (61 pk). Het gecombineerde vermogen van de elektromotor en 1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor bedraagt 103,6 kW (141 pk). Hyundai doelt op een CO2-emissie van 32 g/km.
De nieuwe lithium-ion-polymeerbatterij heeft uitstekende energie- en laadkarakteristieken. De hoog voltage elektromotor levert altijd optimaal vermogen en opladen gaat snel. De benzinemotor in zowel de Hyundai IONIQ Hybrid als de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid is gekoppeld aan een zestraps DCT automatische transmissie met dubbele koppeling. De gehele aandrijflijn van de Hyundai IONIQ heeft een toonaangevend hoge efficiency van 95,7 procent. In de praktijk vertaalt dat zich in een prompte gasrespons, acceleratiekracht, het soepel wisselen van versnelling en minder geluid vanuit de transmissie.
De volledig elektrische versie Hyundai IONIQ Electric beschikt over een 28 kWh lithium-ion-polymeer batterij van een nieuwe generatie die lichter, sterker en compacter is dan voorheen. Met deze batterij heeft de Hyundai IONIQ Electric theoretisch een actieradius van 280 kilometer gemeten volgens het NEDC, de New European Driving Cycle. De batterijen wegen 20-30% minder dan vergelijkbare Nikkel Metaal Hybride batterijen. Tevens neemt het accupakket 40% minder volume in beslag wat de laadruimte ten goede komt. De 88 kW (120 pk) sterke elektromotor levert vanaf stilstand direct de maximale trekkracht van 295 Nm.
Alle Hyundai IONIQ-modellen worden geleverd met connectiviteit-diensten zoals Android Auto en Apple Carplay. Verder profiteert de bestuurder van TomTom Live Services en behoort het draadloos opladen van de smartphone ook tot de mogelijkheden. Op een 7-inch TFT-scherm toont het systeem alle belangrijke gegevens. Het navigatiesysteem is gekoppeld aan het Eco-driving assistant systeem waarbij het wegtype en de hoogte verschillen worden geanalyseerd om onnodig brandstof verbruik terug te dringen.
De IONIQ voldoet aan de zwaarste (vijf sterren) eisen die Euro NCAP stelt. De IONIQ heeft Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist System, Blind Spot Detection, Rear Cross Traffic Alert en Smart Cruise Control. Bovendien is voorzien in zeven airbags, inclusief een knieairbag voor de bestuurder. Ook is de Hyundai IONIQ uitgerust met Smart Cruise Control dat zorgt voor een constante snelheid en een veilige afstand tussen de voorligger houdt ook als deze de snelheid vermindert. Een systeem dat de bandenspanning meet zorgt er voor dat de spanning op de banden altijd optimaal is.
De voorzijde van de IONIQ heeft het kenmerkende familiegezicht van Hyundai met de hexagonale grille met geïntrigeerde actieve lamellen. Deze lamellen in de grille worden actief gestuurd om de luchtweerstand en luchttoevoer te verbeteren. Die is aan de bovenzijde afgewerkt met een glanzend zwarte lijst die aansluit op de gedistingeerde koplampunits met dagrijverlichting in C-vorm.
De IONIQ Hybrid en IONIQ Plug-in Hybrid hebben subtiele blauwe accenten in het in- en exterieur. Het elektrische karakter van de Hyundai IONIQ Electric wordt benadrukt door exclusieve koperen accenten, geïnspireerd op de kleur van koperen draden dat wereldwijd als drager voor elektriciteit wordt gebruikt. De Hyundai IONIQ is leverbaar in negen kleuren.
Hyundai biedt bij de Hyundai IONIQ een service-pakket. Dit pakket bestaat uit: een AC/laadkast van 3,7 of 6.6 kWh voor thuis of op het werk, een 6.6 kWh laadkabel én een E-roamingkaart die communiceert met de laadkast waardoor de energiekosten gemakkelijk kunnen worden afgeschreven. Vijf jaar garantie op de laadkast en vijf jaar hostingkosten zijn in dit pakket inbegrepen. Ook de installatiekosten zijn inbegrepen.
De IONIQ wordt geleverd met 5 jaar garantie zonder kilometer beperking. Hyundai geeft daarnaast de in de markt toonaangevende garantie van 8 jaar en 200.000 kilometer op de hoge voltage batterij.
De levering van de IONIQ in Nederland begin in september 2016. In de showroom verschijnen eerst de hybride- en volledig elektrisch aangedreven versie. Deze laatste komt in aanmerking voor 4 procent bijtelling. De IONIQ met plug-in hybride aandrijving volgt in 2017