Ford Transit Custom
Klaar voor het nieuwe decennium
De reden om een geheel nieuwe Transit Custom te introduceren is de komst van een elektrisch aangedreven versie. Het bestaande platform biedt geen ruimte voor de benodigde accu's en ook de laatste generatie luxe- en veiligheidsvoorzieningen vereist een nieuw platform.
Bovendien: de vorige Transit Custom deelde het platform met de grotere Transit (ook wel bekend als "2 ton Transit) en dat gaf de nodige beperkingen. De nieuwe Custom staat op een geheel eigen platform en is daarom helemaal op maat voor zijn taak. Zo is de nieuwe basis 100 kg lichter en dat komt het laadvermogen en/of de accu-capaciteit ten goede. Tevens kon de wielbasis worden verlengd om ruimte te bieden aan meer accu's en dat leverde weer een grotere laadruimte op (5.8 tot 9 m3).
De laatste klinkt als vooruitgang, maar kan ook als slecht nieuws worden geïnterpreteerd. Bedrijfswagens blijven namelijk zo lang op de markt omdat ondernemers investeren in op- en ombouw die op maat is gemaakt voor hun bus. Als die aanpassingen niet mee kunnen naar de nieuwe bus gaat die investering verloren. Als pleister op de wonde geeft Ford aan dat bekende leveranciers ver voor de introductie van de nieuwe Custom op de hoogte zijn gesteld. Daarom bieden ze nu al rekken, lades, koelingen en wat dies meer zij op maat aan voor de nieuwe Transit Custom.
Uitrusting
En als het over de introductie van de Transit gaat: die zal plaatsvinden in drie stappen. Omdat daar wereldwijd nog steeds de meeste vraag naar is, brengt Ford eerst het echte werkpaard op de markt: de Transit Custom met dieselmotor in de basisuitvoering Later volgen de plug-inhybride en de luxere uitrustingsniveau's. De derde en laatste stap is de introductie van de elektrische e-Transit Custom.
Tijdens de testrit met de basisversie is het toch de uitrusting die positief opvalt. Deze bus biedt voortaan dezelfde luxe- en veiligheidsvoorzieningen als de personenauto's van Ford. Het meest in het oog springend is het beeldscherm dat zich van achter het stuurwiel tot halverwege het dashboard uitstrekt. Hiermee wordt een modern audio-, communicatie- en navigatiesysteem bediend. Om te voorkomen dat er later lelijke knoppen op het dashboard worden geplakt, kunnen via het beeldscherm ook accessoires zoals zoeklichten, zwaailichten of een koeling worden bediend.
De nieuwe Transit Custom biedt alle veiligheidsvoorzieningen die de Europese Unie vanaf 2024 vereist en dat betekent dat de bestuurder voor ieder wissewasje wordt gekleineerd met luide waarschuwingen en kleinerende meldingen. De extra grote spiegels met "groothoekspiegels" en de achteruitrijcamera zijn juist als zinvolle veiligheidsvoorzieningen ervaren.
Ford belooft dat de zithouding in de nieuwe Transit Custom meer die van een personenauto is, maar tijdens de test is het omgekeerde ervaren. Meer dan bij andere busjes zit de bestuurder van de Transit Custom hoog en rechtop op de bok. De testauto is voorzien van een tweezitsbankje en dat is zo klein (korte, harde zitting) dat de bijrijders zich echt als tweederangs passagiers voelen.
Diesel
Voor de nieuwe Transit Custom ligt de nadruk op de elektrisch aangedreven versie. De dieselmotor is daarom die uit de vorige Transit Custom, maar dan met een een nieuwe intercooler en een exacter te doseren inspuiting. Voor deze test is eerst gereden met de 136 pk sterke versie met handgeschakelde versnellingsbak. Daarbij valt de enorme souplesse van de motor op, waardoor schakellui kan worden gereden (zelfs met zware lading!). De koppeling laat zich gemakkelijk aanvoelen en de handbak wisselt trefzeker van verzet. Het verbruik over een eenvoudige route met 400 kg en 2 personen aan boord kwam uit op 7.7 liter per 100 km.
Vervolgens is gereden met de Transit Tourneo met een 170 pk sterke diesel gekoppeld aan een 8-traps automaat. De automaat schakelt vrijwel onmerkbaar, waardoor het lijkt alsof de Tourneo één lange versnelling heeft. Wanneer wordt meegereden met de verkeersstroom is van het extra vermogen boven de 136 pk versie weinig merkbaar. Dit komt alleen van pas bij hoge snelheden op de snelweg. De automaat en het extra vermogen vertalen zich echter wel in een beduidend hoger (test)verbruik: 8.9 liter per 100 km.
Bij beide dieselmotoren valt op dat ze hun werk duidelijk hoorbaar doen. Ondanks de verbeterde stroomlijn is ook de rijwind duidelijk hoorbaar. Op het gebied van geluidsisolatie heeft Ford helaas geen merkbare vooruitgang geboekt.
Weggedrag
Het nieuwe platform biedt ook ruimte aan een nieuw onderstel en daarom hebben de Transit Custom en Transit Tourneo voortaan semi-onafhankelijke achterwielophanging. Daarbij is de bus voortaan 30% stijver dan voorheen en dat zorgt voor een beter gevoel in de besturing. In de praktijk zorgt het tevens voor een zogenaamd lineair gedrag: ongeacht de snelheid reageert de Transit vrijwel hetzelfde.
Tijdens de test is een duidelijk verschil ervaren tussen de Custom en Tourneo. De Custom stuurt net iets strakker en geeft zelfs een uitgesproken vertrouwenwekkend gevoel voor een bus (nogmaals: 400 kg lading, 2 personen). De Tourneo daarentegen heeft omwille van het comfort van de passagiers een iets zachter onderstel. Daardoor heeft de bestuurder minder gevoel met het mechaniek en dat dwingt welhaast een kalmere rijstijl af.
Ford Pro
Bij een bedrijfswagen zijn de ondersteunende diensten van de fabrikant minstens zo belangrijk als de bus zelf. Daarom is de Transit Custom / Tourneo voorzien van een internetverbinding waarmee wagenparkbeheerders hun vloot in de gaten kunnen houden. Ook kan het voertuig zelf contact opnemen met de garage wanneer onderhoud of reparatie nodig is.
Na de proefrit kon de testrijder de gereden route exact nazien, inclusief gereden snelheden, snelheidsovertredingen (1 seconde 1 km/u ter hard is een "overtreding") en (nood)stops. De webgebaseerde software is eenvoudig te bedienen en het is eenvoudig om selecties te maken op basis van voertuig en periode. Toch is er een punt waarop de software duidelijk tekort schiet. Wanneer data wordt geëxporteerd voor gebruik in andere applicaties is slechts een simpel formaat (csv) beschikbaar en geen JSON of XML. Bovendien is het aantal geëxporteerde velden beperkt en is lang niet alle data te exporteren.
Conclusie
Ford introduceert de geheel nieuwe Transit Custom en Transit Tourneo. De Custom en Tourneo delen niet langer het platform met de grotere Transit (2 ton) en dat biedt vele voordelen. Omdat het platform nu op maat is, kon het ruimer, lichter, sterker en moderner worden gemaakt. Dat betekent dat de laadruimte groter is en de laadcapaciteit hoger.
Het nieuwe platform biedt ook ruimte aan een modernere wielophanging. Dat levert vooral de Custom betere rijeigenschappen op. De Tourneo heeft omwille van het comfort een zachter onderstel. De bestaande dieselmotor is op details vernieuwd, waardoor het verbruik marginaal gunstiger is geworden. De prestaties en de souplesse van de dieselmotor zijn uitstekend.
Tijdens de testrit zijn de rijeigenschappen als kleine vooruitgang ervaren. De grote winst zit in de rijkere uitrusting, de moderne veiligheidsvoorzieningen en de vele ergonomische "foefjes" (stuur als tafel, doorladen tot onder de bijrijdersstoel, opstapje onder de schuifdeur, bezorgersmodus, online beheer) die het werk makkelijker maken. Omdat het platform ruimte biedt voor diesel, plugin-hybride en elektrische aandrijving kan de nieuwe Transit Custom weer minstens 10 jaar mee!
- Moderne uitrusting
- Doordachte ergonomie
- Goede rijeigenschappen
- Veel rijgeluiden
- Nauwelijks vooruitgang in diesel-techniek
- Bemoeizuchtige en kleinerende veiligheidsvoorzieningen