Ford Ranger
Ford introduceert Ranger PHEV
In de gloednieuwe PHEV-aandrijving wordt Fords 2.3-liter Ford EcoBoost-benzinemotor en een automatische versnellingsbak met 10 versnellingen gecombineerd met een elektromotor van 75 kW en een accu van 11,8 kWh (bruikbaar). Het resulterende koppel van 690 Nm is het hoogste van alle productie-Rangers ooit, en met 279 pk levert de PHEV-variant meer vermogen dan de Ranger met EcoBlue dieselmotor.
De elektromotor van de Ranger PHEV wordt via een nieuwe modulaire hybride transmissie geïntegreerd in het koppelingshuis om de complexiteit te beperken. En het hybride systeem gebruikt deze motor om extra vermogen en koppel te leveren bij een lager toerental vergeleken met een systeem met alleen een verbrandingsmotor. Het duurt ongeveer vier uur om de accu op te laden met behulp van een eenfaselader van 16 ampère voor een beoogde actieradius van meer dan 45 km in EV-only-modus.
De Ranger PHEV biedt dezelfde prestaties als de Ranger met diesel- of benzinemotor. Gebruikers van een Ranger PHEV blijven de mogelijkheid houden om een lading tot een ton te vervoeren, tot 3500 kg te trekken en te profiteren van het off-road programma dat wordt geboden door het nieuwste e-4WD-systeem, versnellingsbak met lage gearing en de sper op het achterdifferentieel van de Ranger. De tractiebatterij is gemonteerd tussen speciaal ontworpen framerails voor een optimale oploop-, hellings- en afloophoek.
Bestuurders van de Ranger PHEV kunnen kiezen wanneer en hoe ze accuvermogen willen gebruiken via de modi Auto EV, EV Now, EV Later of EV Charge. Klanten kunnen ook profiteren van het regeneratieve remvermogen en het directe koppel bij het trekken van zware ladingen of het uitvoeren van off-roadmanoeuvres op steile hellingen. Ford-technici hebben ook de afstelling van de wielophanding herzien voor optimaal comfort en stabielere on- en off-road prestaties, rekening houdend met het unieke chassis en de gewichtsverdeling van de Ranger PHEV.
De Pro Power Onboard-technologie van de Ranger PHEV biedt klanten de mogelijkheid elektrisch gereedschap of bijvoorbeeld een koelkast en lampen van stroom te voorzien, zonder een stroomgenerator nodig te hebben. Het systeem levert standaard 2,3 kW, maar klanten kunnen ook kiezen voor een 6,9 kW-optie met twee stopcontacten van 15 ampère met 3,45 kW per stopcontact om te voldoen aan de eisen van zwaardere apparatuur.
De Stormtrak-introductie-editie is voorzien van onder andere:
- Stormtrak-design met 18 inch lichtmetalen velgen, honingraatgrille, spatbordopeningen en striping
- Matrix-ledkoplampen, Flexible Rack System, Pro Trailer Backup Assist en standaard een 360-gradencamera voor maximale functionaliteit
- In voor Stormtrak unieke lakkleur Chill Grey en Agate Black-lak beschikbaar
- Luxe interieur met B&O-audiosysteem met 10 luidsprekers en unieke materialen
De eerste klantleveringen van de Ford Ranger PHEV worden halverwege 2025 verwacht.