Ford Mustang Mach-E Rally
Ford introduceert Mustang Mach-E Rally
De Ford Mustang Mach-E Rally is de allereerste auto in zijn soort. Deze SUV beschikt over een getunede versie van de aandrijflijn van de Mustang Mach-E GT, bestaande uit twee elektromotoren. Ford streeft naar minstens 880 Nm aan systeemkoppel en een systeemvermogen van 358 kW. Mustang Mach-E Rally heeft een lithium-ion batterij met een bruikbare capaciteit van 91 kWh.

De unieke wielophanging is 20 millimeter hoger ten opzichte van de Mustang Mach-E GT. Verder is deze Rally-uitvoering uitgerust met speciaal afgestemde veren, MagneRide-schokdempers en vooraan Brembo-remschijven van 385 millimeter met rode remklauwen.
Uiterlijk
De Mustang Mach-E Rally maakt visueel indruk met zijn opvallende kenmerken, zoals een grote achtervleugel geïnspireerd op die van de Focus RS. Andere details zijn opvallende contrastaccenten op zowel de boven- als onderkant van de carrosserie, een unieke voorspoiler, een zwart gelakt stalen dak en een karakteristieke en functionele voorbumper met ingebouwde rally-geïnspireerde mistlampen. Ford levert elke Mustang Mach-E Rally standaard met twee racestrepen die de gedurfde kleurkeuzes aanvullen. De auto is verkrijgbaar in Grabber Blue, Shadow Black, Eruption Green, het opvallende Grabber Yellow of tegen meerprijs in Star White of het nieuwe Glacier Gray.
Het interieur biedt een combinatie van comfort, functionaliteit en stijl die aansluit bij de iconische witte wielen. Kenmerkend zij de glanzende witte accenten op het dashboard, de onderste spaken van het stuurwiel en contraststiksels op de deuren. De door Ford ontworpen sportstoelen met glanzende witte rugleuningen en het opschrift 'Mach-E Rally' in de zitting maken het Rally-thema compleet.
Uniek: witte wielen
De Mustang Mach-E Rally duikt de modder in met robuuste, glanzend witte 19-inch lichtmetalen wielen in rallystijl, geïnspireerd door de historie van Ford in de rallysport. De wielen zijn voorzien van 235/55 R19 Michelin CrossClimate2-banden, die in vergelijking met de GT-versie een grotere zijwand hebben en betere grip bieden op losse ondergronden.
Met het oog op zwaar off-road gebruik werkt Ford de onderzijde af met beschermplaten rondom de elektromotor voor en achter. Verder is er een beschermende folielaag aangebracht op de deurpanelen en de wielkasten om lakbeschadigingen te voorkomen. Voor degenen die hun offroad-avonturen serieus nemen, zijn er zelfs dealer-geïnstalleerde stijlvolle spatlappen beschikbaar om het verspreiden van vuil en steenslag te minimaliseren. Er is ook een herstelpunt aan de voorkant ingebouwd, indien het offroad-avontuur iets te hevig werd.

RallySport-rijmodus
De Mustang Mach-E Rally beschikt over de allereerste RallySport-rijmodus van Ford, die speciaal is ontworpen voor offroad-rijden. Deze rijmodus past de elektronische regelsystemen aan zodat een grotere sliphoek mogelijk is. De rijmodus zorgt voor een lineaire gasrespons voor betere controle en biedt meer agressieve demping voor een betere wegligging in bochten met een losse ondergrond. Bovendien presteert de Mustang Mach-E Rally dankzij deze nieuwe rijmodus en de nieuwe banden ook uitstekend in de sneeuw en andere gladde wegcondities.
Uitgebreid getest
Ford heeft een geheel nieuw rallyparcours ontwikkeld op zijn Michigan Proving Ground om de Mustang Mach-E te testen. Het parcours is speciaal ontworpen door ervaren rallycoureurs om te simuleren wat het voertuig in de echte wereld zou kunnen tegenkomen. Ingenieurs en technici hebben vervolgens Mustang Mach-E Rally-prototypes uitgebreid getest in 800 kilometer lange tests, vergelijkbaar met rallycross-tests, om er zeker van te zijn dat de auto aan de verwachtingen voldeed.
De Mustang Mach-E Rally is vanaf begin 2024 te bestellen. De levering aan klanten start kort daarna. De prijs maakt Ford binnenkort bekend.