Fiat 500L Trekking
Voor de lekkere trek
Het begint allemaal met de 500, het succesnummer van Fiat. Dankzij de speelse lijnen en de hint naar het verleden weet de 500 alleen dankzij het uiterlijk al heel veel klanten voor zich te winnen. Daarbij biedt de Fiat 500 prima rijeigenschappen en zuinige motoren.
Large
Fiat wilde die goede eigenschappen behouden in een ruime gezinsauto. De MPV (Multi Purpose Vehicle) van Fiat moest geen karakterloze vierkante doos op wielen worden en dus werd de 500 opnieuw van stal gehaald. De "500L" heeft het vrolijke aangezicht van de bekende Fiat 500. De overige lijnen zijn volkomen uit proportie, maar met enige goede wil is ook in deze "Large" nog steeds een Fiat 500 te herkennen.
De hier gereden "Trekking" voegt een avontuurlijk tintje toe aan dit ruimtewonder van Fiat. De bumpers rondom zijn extra dik aangezet en de bodembescherming loopt zichtbaar door tot in de bumpers. In plaats van chroom is gekozen voor geborsteld aluminium. De Trekking staat op 17 inch velgen en heeft een verhoogd onderstel dat 2 cm extra bodemvrijheid biedt.
Ruimte
De Fiat 500L is op het oog een stuk minder kolossaal dan de meeste concurrenten, maar biedt in feite evenveel binnenruimte. De hoofd- en beenruimte voorin is prima. Bovendien is de zit hoog en de afstand tot de voorruit groot en dat draagt bij aan een gevoel van ruimte.
De ruimte achterin is minstens even royaal, zonder dat dit ten koste van de bagageruimte gaat. Heel praktisch is de in hoogte verstelbare laadvloer, waarmee naar keuze meer ruimte of een "verborgen" vak onder de vloer beschikbaar is.
Terwijl de gewone Fiat 500L er vanbinnen keurig uitziet, is de "Trekking" wederom net even anders dan anders. De testauto is voorzien van beige panelen op het dashboard, in dezelfde tint als de lak. De stoelen, de portieren en het stuurwiel zijn voorzien van bruin leder en dat geeft precies het avontuurlijke tintje dat de folder belooft.
Trekking
Toch blijft het niet alleen bij uiterlijk vertoon. De "Trekking" heeft geen vierwielaandrijving, dat zou de auto te kostbaar maken. In plaats daarvan voorziet Fiat de auto van speciale "mud en snow" (modder en sneeuw) banden in combinatie met een aangepaste anti-slip regeling. Hiermee verandert de 500 zeker niet in een terreinauto, maar komt deze gezinsauto wel verder in het terrein dan een gewone tweewielaandrijver.
Op onverharde wegen is het effect van "Traction+" duidelijk merkbaar: vanuit stilstand trekt de auto probleemloos op, terwijl dit zonder deze regeling met de nodige wielspin gepaard zou zijn gegaan. De Trekking kan zich zelfs redden uit dikke modder, maar omdat daarmee het uiterste wordt gevraagd is het aan te raden om dit niet uit te proberen als het niet noodzakelijk is.
Voor gebruik in de stad is "City Brake Control" beschikbaar: de computer detecteert obstakels en remt (bij snelheden tot 30 km/u) zonodig automatisch om ongelukken te voorkomen.
Benzine: TwinAir
De 500L wordt geleverd met diesel- en benzinemotoren. De benzinemotor telt slechts twee cilinders, terwijl de meeste andere motoren er vier hebben. Fiat zet een turbo in om toch tot dezelfde prestaties te komen, terwijl het verbruik veel lager zou liggen.
Helaas is dit alleen in theorie een goed idee. De tweecilinder moet in de praktijk zo hard werken, dat het beloofde lage verbruik zelden zal worden gerealiseerd. Alleen wanneer stelselmatig en langdurig zeer kalm (+/- 90 km/u) wordt gereden, is de "TwinAir" echt zuinig.
Daarbij heeft de tweecilinder een wat zielig geluid, hetgeen ook niet iedereen zal aanspreken. Daar staat tegenover, dat de motor een zeer levendig karakter heeft en daarmee juist wel het hart van menig autoliefhebber zal veroveren.
Diesel: MutliJet
De beschikbare dieselmotoren bedienen zich van gangbare technieken. De "MultiJet" motoren combineren verdienstelijke prestaties met een beschaafd verbruik. Omdat ze met meer gemak presteren, geven ze de 500L bovendien een meer volwassen karakter.
Houd er rekening mee dat de Trekking ongeacht de gekozen krachtbron iets minder zuinig is dan een gewone 500L. De stroomlijn is minder gunstig en alle extra techniek brengt extra gewicht in de schaal.
Rijeigenschappen
De Trekking stuurt even goed als iedere andere 500L. Het onderstel is lekker stug, zonder dat het oncomfortabel wordt. De besturing geeft voldoende gevoel. Dat zorgt er niet alleen voor dat de bestuurder volledige controle over de auto heeft. Het zorgt er ook voor dat de auto zich bij volle belading veilig blijft gedragen.
Dankzij het grote glasoppervlak is de 500L zeer overzichtelijk. Ook de grote buitenspiegels (ongebruikelijk voor een Italiaan!) maken manoeuvreren en rijden in druk stadsverkeer makkelijker.
Conclusie
Fiat combineert een hatchback, gezinsauto en terreinwagen in één auto en noemt het resultaat: "500L Trekking". Daarmee biedt het echter niet het beste van drie werelden. Van de charme van de originele Fiat 500 is nog weinig over. Daar staat tegenover dat de 500L speelser en minder kolossaal oogt dan veel andere auto's van deze omvang, terwijl de binnenruimte minstens even goed is.
De genen van de Fiat 500 zijn ook terug te vinden in de rijeigenschappen. De grotere 500L is niet zo speels en wendbaar als de kleine 500, maar heeft wel een bovengemiddeld goed weggedrag.
De hier gereden "Trekking" verandert de Fiat 500 zeker niet in een terreinauto. Dat was ook niet de bedoeling. "Traction+" zorgt voor extra grip in lastige situaties, zonder de auto onnodig duur te maken. Dankzij de speciale aankleding onderscheidt de 500L zich nog meer van de massa. De "Trekking" maakt de 500L daarom niet beter, maar wel aantrekkelijker.
- Originele vormgeving
- Ruim en luxueus interieur
- Dankzij Traction+ ook off-road bruikbaar
- Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
- Matige prestaties en hoog verbruik TwinAir motor