Nissan Qashqai+2 (2008 - 2013)
Gezinsuitbreiding
De "Nissan Qashqai+2" (spreek uit: "kas-kaai plus twee") is, om het heel simpel te zeggen, een Qashqai met twee extra zitplaatsen. Maar Nissan heeft veel meer gedaan dan alleen twee stoeltjes in de bagageruimte gezet. Er moest ook ruimte voor twee personen extra worden gemaakt.
Daarom is de Qashqai+2 vanaf de A-stijl (dat is vanaf de voorruit naar achteren) anders. Om te beginnen is de "Plus Twee" hoger (+38 mm), waardoor de stoelen iets meer rechtop kunnen staan. Doordat de inzittenden nu nadrukkelijk rechtop zitten, wordt de lengte van de auto efficiënter gebruikt. De wielbasis is verlengd (+135 mm), zodat de ruimte op de achterbank toeneemt. Tenslotte is de overhang achter vergroot waarmee de Qashqai+2 in totaal 211 mm langer is dan de gewone Qashqai.
Ruimte
Voorin is de Qashqai+2 gelijk aan de gewone Qashqai. Vooral de bagageruimte is groter geworden. De kofferruimte van de gewone Qashqai meet standaard 410 liter en met opgeklapte achterbank 1.513 liter. Voor de Qashqai+2 is dat respectievelijk 450 en 1.520 liter.
Daarbij is de Qashqai+2 voorzien van de nodige slimmigheden om de geboden ruimte optimaal te kunnen benutten. Dat begint met een achterklep die extra ver naar beneden doorloopt om het laden en lossen te vergemakkelijken. De bagageruimte is eenvoudig in vakken te verdelen zodat kleine stukken bagage niet gaan schuiven. Ook aan alle gebruikelijke oogjes, haakjes en vakjes is gedacht.
De twee extra zitplaatsen kunnen letterlijk in een handomdraai in de laadvloer worden verzonken. Ook de achterbank kan eenvoudig worden platgevouwen, waarna de Qashqai+2 meer laadruimte biedt dan bijvoorbeeld een Mercedes C-Klasse Combi of Audi A4 Avant!

Plus twee
Zoals de naam al zegt is de Qashqai+2 bedoeld voor twee personen meer dan de gewone uitvoering. Om de instap naar de achterste zitplaatsen makkelijker te maken, heeft de Qashqai+2 extra grote achterportieren en staat de achterbank op rails.
Alhoewel Nissan alles heeft gedaan om de ruimte op de derde zitrij maximaal te maken, blijft ook de Qashqai+2 een relatief compacte auto. De extra zitplekken zijn alleen geschikt voor kleine kinderen. Omdat de achterstoeltjes bijna op de achteras staan, is de beenruimte beperkt. Ondanks het verhoogde dak is ook de hoofdruimte gering. Volwassenen moeten zich letterlijk opvouwen om achterin plaats te nemen. De Qashqai+2 is geschikt voor vier volwassenen plus twee kinderen.
De ruimte is vergelijkbaar met die van een middelgrote MPV. Maar uiteraard is de Qashqai geen "familiebusje" en juist daar zit de kracht van deze Nissan. Ook deze verlengde versie is een bijzondere mengvorm van terreinauto en personenauto. In vergelijking met een brave MPV heeft de Qashqai de uitstraling van een ware avonturier!
Benzine
In technisch opzicht is de Qashqai+2 gelijk aan de gewone Qashqai. Bij introductie zullen alleen de 2.0 liter benzinemotor en 2.0 liter dieselmotor leverbaar zijn. Pas later volgen lichtere motoren.

Voor deze test is eerst gereden met de 2.0 benzinemotor, gecombineerd met voorwielaandrijving. Die variant is vooral zeer stil. Het vermogen van 140 pk / 196 Nm is precies goed voor deze auto. In alle omstandigheden is voldoende vermogen beschikbaar. Ook in bergachtig gebied is de Qashqai 2.0 sterk genoeg om te klimmen zonder te vaak te hoeven schakelen.
Diesel
De 2.0 liter diesel is merkbaar sterker (150 pk / 320 Nm), maar minder geraffineerd. Het vermogen wordt minder geleidelijk opgebouwd en de zelfontbrander is beduidend beter hoorbaar.
Bijzonder is dat deze dieselmotor ook kan worden geleverd in combinatie met een zestraps automaat. Deze voelt de bestuurder goed aan en schakelt (haast onmerkbaar) op de juiste momenten. Wel ligt het verbruik met de automaat significant hoger dan bij de handgeschakelde uitvoering.

Weggedrag
Alhoewel de Qashqai niet bedoeld is als terreinauto, is de auto wel degelijk leverbaar met vierwielaandrijving. Dit is een "zelfdenkend" systeem dat afhankelijk van de situatie kiest voor voorwielaandrijving (weinig draaiende delen en dus een lager verbruik) of vierwielaandrijving.
Bijvoorbeeld in de bergen of met een aanhanger zorgt vierwielaandrijving ervoor dat het motorvermogen optimaal over de wielen wordt verdeeld om wielspin te voorkomen. "All Mode 4x4" is daarom vooral een veiligheidsvoorziening, de Qashqai is geen terreinauto.
Juist dat laatste is de sleutel tot het succes van de Qashqai: deze SUV rijdt als een gewone personenauto. De zitpositie is iets hoger en dat zorgt voor een ontspannen overzicht over het verkeer. De Qashqai voelt echter nauwelijks groter of zwaarder dan een personenauto. De wegligging is daarom prima en menigeen voelt zich direct vertrouwd met de Qashqai+2. Zo hoort het bij familie!

Conclusie
Door het overweldigende succes van de Nissan Qashqai was het niet meer dan logisch dat gezinsuitbreiding kort op zich liet wachten.
De nieuwste telg biedt al het goede van de bestaande Qashqai. De auto biedt de ruimte, de hoge zitpositie, de vierwielaandrijving en niet te vergeten de stoere uitstraling van een terreinauto. Nissan combineert dit met de afmetingen en rijkwaliteiten van een personenauto.
De Qashqai+2 biedt diezelfde geliefde combinatie, maar vult dat aan met ruimte voor vier volwassenen plus twee kinderen. De binnenruimte is vergelijkbaar met een middelgrote MPV of grote stationcar. Op de weg is het karakter vrijwel gelijk aan dat van de gewone Qashqai. Dus ... welkom in de familie!
- Rijdt als een gewone personenauto
- Praktische, ruimtebesparende vindingen
- Praktische gezinsauto in stoere verpakking
- Zijwindgevoelig
- Fors verbruik t.o.v. prestaties
- Dieselmotor nadrukkelijk hoorbaar