DS No4
Meer dan een nieuwe naam
Het uiterlijk! De No8 introduceert niet alleen een nieuwe nomenclatuur (methode van naamgeving), maar ook een nieuwe huisstijl. Bovendien zagen de vormgevers van DS al langere tijd ruimte voor verbetering. Zo was de harmonie in het silhouet niet perfect en ook de stijl van de voor- en achterzijde sloot in hun ogen niet optimaal aan.

En er was nog iets: de DS4 is een hatchback, maar deed vanwege de onderlinge verhoudingen van het plaatwerk meer denken aan een crossover. De nieuwe neus benadrukt daarom de breedte van de auto, niet de hoogte. Dat is te danken aan een nieuwe grille die niet alleen een horizontale vorm heeft, maar met de patronen van de lamellen ook de breedte accentueert. Doordat de onderlinge ruimte tussen de lamellen toeneemt richting het midden, is het (verlichte!) DS-logo bovendien nog prominenter aanwezig.
De motorkap is opnieuw ontworpen om de lengte van de auto te benadrukken. Dit lijkt misschien een detail, maar het zorgt er wel degelijk voor dat de No4 eruit ziet als een hatchback en minder als een crossover.

En er is nog een nieuwe ontwikkeling die DS met de No8 heeft geïntroduceerd: de modellen hebben voortaan een minder Franse (60% wordt buiten Frankrijk verkocht) en minder vrouwelijke uitstraling om een grotere doelgroep aan te spreken. Dat zit niet alleen in de vorm, maar bijvoorbeeld ook in het gebruik van overdadig chroom. Voortaan is alleen de lijn onder het dak en boven de portieren verchroomd. Al het andere chroom is vervangen voor matzwart voor een modernere uitstraling. Dit alles doet absoluut niets af aan de verfijning, maar de nieuwe stijl maakt DS wel moderner en laagdrempeliger.
Ruimte
Nog steeds biedt de DS 4 / No4 een uitgesproken knusse cabine die rondom de inzittenden is gebouwd. Zij wanen zich in een cocon van leder, alcantara en andere bijzondere materialen. Kenmerkend voor DS zijn de vele verwijzingen naar de modewereld, want waar mogelijk zijn exclusieve stiksels toegepast. Op vele plekken komt een driehoekvorm terug en dat zorgt door reflectie uit alle richtingen voor een fascinerend effect.
Omdat de No4 geen nieuwe auto is, is de ruimte gelijk aan de DS4. Dat wil zeggen: de ruimte voorin is goed, die achterin zelfs bovengemiddeld (afhankelijk van het type voorstoelen).
Uitrusting
Voor DS mag een beeldscherm geen onderbreking of obstakel op het dashboard vormen. In plaats daarvan moet het een onderdeel van het geheel zijn, of beter nog: het interieur verfraaien. Daarom heeft DS het beeldscherm niet alleen fraai ingebouwd, maar ook gezorgd voor moderne "graphics" (vormgeving van de menu's). Die "graphics" volgen de huisstijl van de auto perfect en zo is het beeldscherm echt onderdeel van het geheel.
Achter het stuurwiel is voortaan een groter beeldscherm te vinden. Dit zorgt voor betere afleesbaarheid, samen met een aantal nieuwe layouts die door de bestuurder zijn te selecteren. DS gaat met de tijd mee door een slimme spraakgestuurde assistent met ChatGPT als "brein" in de auto te introduceren. Wie daar omwille van de digitale veiligheid geen behoefte aan heeft, kan een privacy-modus inschakelen om alle digitale volgers en luistervinken (tijdelijk) uit te schakelen.
Niet gewijzigd, maar nog altijd het vermelden waard, is het heerlijk klinkende audiosysteem van de Franse specialist Focal.

Motoren
Voor modeljaar 2025 zijn vrijwel alle motoren nieuw of vernieuwd. De plug-inhybride is vernieuwd. De batterij heeft een grotere capaciteit dan voorheen, waarmee de actieradius met 30% is vergroot. Bovendien werd de elektromotor sterker (125 pk) en tegelijkertijd zuiniger. Geheel nieuw is een dieselmotor, maar die is voor de Nederlandse markt niet relevant.
Juist wel relevant is de volledig elektrische versie. Alhoewel de No4 een middelgrote auto is, gebruikt DS niet de elektrische aandrijflijn van andere c-segment auto's van hetzelfde moederbedrijf (Stellantis). Om de meerwaarde te kunnen bieden die bij dit zogenaamde "premium product" hoort, heeft DS een batterij en elektromotor van modellen uit een hoger segment geleend. De elektrische No4 heeft de 58 kWh batterij en 213 pk sterke elektromotor uit de Peugeot 408. Daarmee kan de No4 450 km afleggen op een volle batterij. Met drie niveaus van regeneratie kan de bestuurder zelf kiezen hoeveel energie wordt teruggewonnen en hoe sterk de auto inhoudt bij het loslaten van het stroompedaal.

Weggedrag
DS heeft het onderstel niet aangepast voor modeljaar 2025. Er zijn namelijk slechts weinig hatchbacks in dit segment en dankzij de lagere bouw heeft de No4 sowieso een beter weggedrag dan de vele crossovers en SUV's in het segment.
Toch laat DS het daar niet bij. Wederom leent de No4 techniek van de grotere modellen om tot een grootser karakter te komen. Het platform is gelijk aan dat van de DS 7 en DS 9! De No4 heeft daarom een verfijnd weggedrag met lichte doch exacte besturing. Een camera leest het wegdek en past daarop de instelling van het onderstel razendsnel aan. De No4 is niet zo comfortabel als een auto met luchtvering, maar wel comfortabeler dan concurrenten met conventionele wielophanging.

Conclusie
DS introduceert de No4 en dat is veel meer dan een nieuwe naam voor de DS 4. Het uiterlijk is op beeldbepalende punten aangepast. Daarom heeft de No4 minder de uitstraling van een crossover en meer van een hatchback. Daarbij is de extravagant Franse stijl ingeruild voor een meer wereldse uitstraling, die desondanks nog even exclusief is.
De plug-inhybride biedt dankzij een sterkere batterij een grotere actieradius en betere prestaties. Voortaan is de No4 leverbaar als volledig elektrische auto. De elektrische aandrijflijn is afkomstig uit grotere auto's van hetzelfde moederbedrijf. Naar verwachting zorgt dat voor goede prestaties in combinatie met een groot bereik.
Dit verslag is gebaseerd op een presentatie van DS en een kennismaking met handgebouwde prototypes in een fotostudio. In de herfst van 2025 gaat de No4 daadwerkelijk in productie en zijn de eerste proefritten gepland.
- Moderne uitrusting
- Onderscheidende aankleding
- Nu ook als elektrische auto
- Veiligheidsgordel niet in hoogte verstelbaar