Daihatsu Cuore (1998 - 2003)
(Koek)blik op de weg
Ondanks de geringe buitenmaten is de Cuore van binnen ruimer dan verwacht. Ook mijn grote gestalte kan een prima zitpositie vinden achter het leuke dashboardje van de Cuore. Alleen de knoppen van de elektrische ruitbediening zitten gevaarlijk dicht bij mijn linkerknie. De ruimte op de achterbank is goed voor een kleine auto en ook bagageruimte valt lang niet tegen.
Deze Cuore is een RTi uitvoering, wat betekent dat de auto is voorzien van allerhande luxe van centrale portiervergrendeling tot airconditioning. Twee airbags behoren ook tot de standaarduitrusting.
Driecilinder
Onderweg is de driecilinder motor goed te horen. Vooral op toeren roffelt het ding er enthousiast op los. Dan komen 55 paardekrachten tot leven en is de auto watervlug door hectisch stadsverkeer te jagen. De versnellingsbak schakelt goed, maar geeft even veel feedback als een soepstengel in een bord vermicellisoep. Ook de koppeling laat zich niet gemakkelijk aanvoelen, waardoor menig proefrit minder soepel zal verlopen dan gewenst.
Dat gebrek aan gevoel in de versnellingsbak wordt meer dan goed gemaakt door de voortreffelijke besturing. De Cuore heeft geen stuurbekrachtiging en stuurt daardoor messcherp en loepzuiver.
De combinatie van de gewillige motor en directe besturing maakt deze Cuore een leuke auto om mee onderweg te zijn. Hoe lang mocht die proefrit eigenlijk duren? Behalve gewillig is de Cuore vooral zuinig, met een nette rijstijl is een verbruik tussen 1 op 20 en 1 op 24 goed haalbaar.
Een motor die zich goed laat horen kan worden omschreven als rumoerig, maar in dit geval is het predikaat communicatief meer op zijn plaats. De Cuore praat met de bestuurder en laat zich daarom perfect aanvoelen.
Op het gebied van rammeltjes en windgeruis heeft Daihatsu verstek laten gaan. Op de snelweg is duidelijk te horen hoe de wind door het plaatwerk heen raast. Op hobbels komen krakende geluiden van het dashboard en de rand om de voorruit. Jammer, want ondanks een testrit met een hoog gehalte aan drempels, spoorwegovergangen en ronduit slechte wegen liet het onderstel zich niet kennen. Krakende karren rijden het langst?
Conclusie
Ondanks een aantal duidelijke tekortkomingen is de Daihatsu Cuore een fijne auto om mee onderweg te zijn. Die weg loopt bij voorkeur niet naar Parijs, maar wel door de randstad. Dankzij een goed doordacht concept en een royaal uitrustingsniveau is de Cuore RTi zonder meer een aantrekkelijke auto.
De matige geluidsisolatie en bijvoorbeeld de onophoudende rammel van de hoedenplank maken het lastig de klant daarvan te overtuigen. Deze auto mag dan zijn aangeboden als koekblik, dat bewijst alleen dat niet iedereen van koekjes houdt.
- Handige stadsauto
- Prettige besturing
- Gewillige en zuinige motor
- Veel bijgeluiden
- Gevoelloze versnellingsbak