Ford Ka (1996 - 2008)
Rondrijden
Drie jaar na introductie oogt de Ka nog steeds futuristisch. Een aantal fabrikanten maakt auto's die zich onderscheiden van de massa, maar vaak ten koste van schoonheid. Of het kost jaren om aan het nieuwe uiterlijk te wennen. Dat wilde Ford na het debacle met de laatste Scorpio, met de Ka wilde voorkomen. De Ka viel bij introductie op de autoshow van Parijs meteen in de smaak. Alleen de achterkant, die nog het meest weg heeft van een toiletbril op wielen, kan nog steeds niet iedereen bekoren.
Het ontwerp met strakke ronde vormen is consequent doorgevoerd. Ook het interieur "staat bol" van de ronde vormen. Alle knoppen, de klokken en zelfs de stoelen zijn één met het ontwerp. Alleen het wat knullig ogende versnellingspookje valt uit de toon. Het lijkt rechtstreeks overgenomen uit de Ford Fiesta. Dat is niet het enige wat de Ka met zijn grotere broer deelt. Beide staan op hetzelfde onderstel, alhoewel de Ka twee decimeter korter is.
Amsterdams parkeren
De motor is een oude bekende van Ford: een 1.3 liter achtklepper met 60 pk. Alhoewel niet het meest moderne ontwerp, is de motor welhaast in harmonie met de Ka. Bij ieder toerental heeft de krachtbron voldoende trekkracht in huis. Tot 70 km/u is de Ka zelfs fel te noemen. Grootste pluspunt van de motor is de souplesse. De Ka kan schakellui worden gereden zodat bijvoorbeeld kilometers file kunnen worden overbrugd zonder remmen of schakelen.
Behalve soepel is de Ka ook stil. Zo stil dat eerder geschakeld kan worden dan verwacht. Zo stil ook dat de maximumsnelheid eerder op de trendy witte wijzerplaten verschijnt dan verwacht. Zoals bij de meeste kleine auto's zijn de wielen in de uiterste hoeken geplaatst. De wielbasis is met 2 meter 45 slechts 13 cm korter dan die van een Renault Megane.
Gecombineerd met een zacht geveerd onderstel is de Ka zo comfortabel dat de auto groter voelt dan hij is. Wie als excuus voor de aanschaf van een grote auto aanvoert lange ritten te maken, moet zeker een proefrit met de Ka maken. In de stad is de Ka wendbaar en neemt de auto genoegen met een parkeervak van 3 meter 62.
Wie echter op de millimeter inparkeert heeft de grote bumpers van de Ka nodig. De neus is onzichtbaar vanuit de iets te kleine bestuurdersstoel en blijkt altijd langer dan verwacht.
Conclusie
Ford's kleinste is een onverwacht genoegen. De auto wordt door Ford gepositioneerd onder de Fiesta, maar is bijna even comfortabel als de Focus. Afhankelijk van de uitvoering is de Ka te voorzien van alle veiligheidsvoorzieningen en luxe waar menig grote auto ook mee is uitgerust. De consequent doorgevoerde vormgeving maakt rijden met de Ka leuk. Terwijl sommige exclusieve snelle auto's alleen op het circuit leuk zijn, herinnert het bijzondere interieur iedere seconde aan de exclusiviteit van Ford's Kaatje.
- Originele vormgeving
- Comfort van een grotere auto
- Kleine stoelen
- Onoverzichtelijk
- Fors brandstofverbruik