Nissan Micra (2003 - 2010)
Lijsttrekker
Met de komst van de X-Trail en Primera was al duidelijk dat Nissan een andere weg is ingeslagen. De derde generatie van de Micra doet daar nog eens een stevig schepje bovenop. Over ieder onderdeel lijkt opnieuw te zijn nagedacht, waarbij plaats werd gemaakt voor frisse ideeën en gewaagde concepten. Het resultaat is een auto die tegelijkertijd modern, vrolijk en soms aandoenlijk oogt. Tijdens fotosessies in Den Haag, op het binnenhof en in het land kreeg de Micra dan ook niets dan lof van verblijde omstanders, potentiële kopers en verbaasde toeristen.
Inhoud
Geheel in lijn met de laatste trend, ging ook bij Nissan veel aandacht uit naar de inhoud. De binnenzijde van de Micra is geen parade van stoffig grijs en somber zwart, maar een licht en ruimtelijk decor van beige en crème-kleurig kunststof. Het stuurwiel is bekleed met leder, de stoelen zijn uitgevoerd in een aangenaam zachte maar ook sterke stof.
Wie een zetel in de Nissan verovert, neemt plaats in een opvallend ruim interieur. Onder het bolle dak is de hoofdruimte enorm. Bovendien staat het interieur "bol" van de slimme vindingen, zoals een "geheim" vak onder de zitting van de passagiersstoel, een tassenhaakje in de middenconsole, een (diepe) lade in het dashboardkastje en vier listig weggewerkte bekerhouders.
Erg handig, is de achterbank op rails waarmee naar keuze meer beenruimte of meer bagageruimte kan worden gemaakt. Zowel de hoofd- als beenruimte achterin is echter beperkt. Volwassenen moeten met gebogen hoofd onder het aflopende dak zitten en de beenruimte is maar net voldoende omdat grote happen uit de rugleuningen van de voorstoelen zijn genomen.
Zorg en veiligheid
Nissan is met de Micra de eerste die een aantal voorzieningen in haar kleinste auto aanbiedt, die tot voor kort alleen voorbehouden waren aan de elite. Midden op het dashboard is een uitgebreide boordcomputer te vinden die zich met slechts drie knoppen laat bedienen. Erg leuk zijn de geheugensteuntjes voor verjaardagen en een trouwdag. Op het stuurwiel zijn vier knoppen en een tuimelschakelaar te vinden, die dankzij een uitgekiende indeling voldoende zijn om de belangrijkste functies van zowel de boordcomputer als het audiosysteem te bedienen. Wie thuis cd's brandt, zal blij verrast zijn te horen dat de standaard gemonteerde cd-speler ook CD-RW schijfjes afspeelt (MP3 was echter te veel gevraagd).
Het display van de boordcomputer toont gegevens over het brandstofverbruik tegelijkertijd als grafiek en in een getalwaarde. Het was handiger geweest hetzelfde gegeven niet twee keer te tonen, maar de ruimte te gebruiken om bijvoorbeeld het gemiddelde en huidige verbruik tegelijk te tonen.
Onder de radio is de bediening van de verwarming en (optionele) airconditioning te vinden met daartussen een "glazen bol". Achter een rond en donker glas, verschijnt na het starten van de auto een display met daarop de ingestelde temperatuur. Niet zichtbaar is het uitgebreide veiligheidsbeleid van Nissan. Vanaf de "Visia"-uitvoering zijn gordelspanners met belastingbegrenzers, een ISOFIX-bevestiging, zes airbags en ABS standaard.
Werkgelegenheid en milieu
Het echte werk wordt, afhankelijk van de financiële ruimte, geleverd door een 1.0, 1.2 of 1.4-liter benzinemotor. Grootverbruikers kunnen kiezen voor een 1.5-liter diesel. De hier gereden 1.4-liter variant laat na een koude start nadrukkelijk van zich horen, maar wordt gedurende de rit steeds stiller. Bij een verkeerslicht maakt de aanjager op de laagste stand meer geluid dan de stationair draaiende motor!
Wel valt op dat deze 88 pk sterke viercilinder relatief veel toeren draait. 100 km/u betekent 3200 toeren en dat is merkbaar, waardoor harder rijden niet direct uitnodigt.
De 1.4-liter Micra is echter een opvallend vlotte auto. In de stad kan deze lijsttrekker razendsnel naar voren komen en op de buitenweg weet de Micra ook grotere auto's goed partij te bieden. Daarbij maakt Nissan een belofte waar die velen maken, maar weinigen nakomen: de 1.4-liter motor combineert souplesse en prima prestaties met een laag verbruik. Nissan belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 16.7, het testverbruik kwam uit op een nog milieuvriendelijker 1 op 18,2.
Deze daadkrachtige Nissan heeft bovendien een set remmen die meer dan voldoende op de taak is berekend. Het is zelfs niet overdreven om bij aanvang van een proefrit even een proefstop te maken, want de stopkracht is uitzonderlijk voor een auto als deze.
Toegankelijkheid
De Micra kent geen gewone sleutel. In plaats daarvan heeft de eigenaar een "Nissan Intelligent Key"; een kastje ter grootte van een zeer slanke aansteker. In plaats van sloten, zijn bij de handgrepen op de deuren kleine zwarte toetsjes te vinden. Wanneer een buitenstaander op die knoppen drukt gebeurt er niets, maar wanneer de eigenaar (met de "sleutel" op zak) op de knop drukt opent de deur. Dankzij deze knoppen opent en sluit de auto niet steeds wanneer de eigenaar in de buurt van de auto loopt (het bereik is ongeveer een meter); alleen wanneer op de knop op de deur wordt gedrukt ontgrendelt de auto.
Ook voor het starten kan de sleutel in de zak blijven. Een grote draaiknop op de plaats waar normaal het contactslot zit, is voldoende om te starten. Het gehele systeem is goed doordacht en al snel handiger dan een conventionele sleutel. Starten kan alleen wanneer de elektronische sleutel in de buurt is, dus kinderen kunnen de motor van een geopende maar onbeheerde auto niet starten. Wanneer de motor draait en de bestuurder met sleutel uitstapt, klinkt aan de buitenzijde van de auto een duidelijk waarschuwingssignaal.
Bestuur
De Nissan Micra is standaard voorzien van snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Dat is op zich niets bijzonders, maar de invulling die Nissan hieraan heeft gegeven is opvallend goed. De auto stuurt werkelijk fantastisch! Op de snelweg is de Micra koersvast en rustig, in de stad is de auto juist alert en wendbaar. De draaicirkel is met 9,2 meter buitengewoon klein, waarmee de bestuurder zich regelmatig verbaast over de minuscule-bochtjes die de auto stuurt. Hier doet de "Micra" de naam eer aan!
Heel handig tenslotte zijn de bolletjes bovenop de koplampen, die iets opgloeien en de bestuurder daarmee een goede indicatie geven waar de neus zich bevindt; zo kan deze lijsttrekker de ingezette koers feilloos volgen.
Conclusie
Met de komst van de derde generatie van de Nissan Micra heeft het publiek eindelijk weer wat te kiezen! Het programma van Nissan is duidelijk en de makers hebben hun huiswerk goed gedaan. De nieuweling biedt een stuk innovatie die dit keer niet alleen aan de elite ten goede komt. De vooruitgang is te vinden in een bijzondere vormgeving, uitgebreide aandacht voor veiligheid en diverse handige vindingen die het dagelijks leven met de Micra veraangenamen.
De belangrijkste vooruitgang is te vinden in de rijeigenschappen die met een zuinige en vlotte motor, opvallend sterke remmen en een sublieme besturing het rijden echt aangenamer maken. Nu is de keuze aan de koper. Wordt het de oppositie of leiderschap voor de Nissan Micra? Vier zetels zijn in ieder geval gegarandeerd (Ivo Kroone).
- Prima remmen
- Echt vernieuwend
- Fantastische besturing
- Ramen beslaan gemakkelijk
- Stoelen te smal aan bovenzijde
- Stug schakelende versnellingsbak