Daewoo Matiz
Van een mug een olifant maken
De populariteit van Daewoo's kleinste is mede te danken aan het leuke ontwerp van Italdesign. Met guitige koplampen en een lachende bumper heeft de Matiz iets sympathieks over zich. De Matiz heeft een korte motorkap die naadloos overloopt in de voorruit. De motor bevindt zich deels onder het dashboard.
Het gevoel van ruimte binnenin de Matiz is daarom overweldigend. Het "MPV effect" wordt behaald door het hoge dak, dat het mogelijk maakt de stoelen meer rechtop te zetten. Hierdoor blijft meer beenruimte over voor de achterpassagiers. De Matiz biedt daarom voldoende ruimte voor vier volwassenen plus bagage in een autootje van nog geen drieeneenhalve meter. Het koetswerk telt vijf deuren zodat de instap achterin zeer eenvoudig is.
Multi Purpose Vehicle
De drie gordels van de achterbank lijken echter alleen bedoeld voor drie kinderen, of wellicht drie heel kleine Koreaantjes. Dankzij de hoge daklijn is de hoofdruimte zowel voor- als achterin ruim voldoende. Het is dan ook jammer dat Daewoo zulke kleine voorstoelen in de auto heeft gemonteerd. De zittingen zijn wat kort, de rugleuning komt tot de schouders en de hoofdsteun ligt in de nek. Desondanks zitten de stoelen prettig, hetgeen te danken is aan de stevige en goed gekozen vorm. De zachte, aan velours denkende bekleding straalt iets exclusiefs uit.
Belangrijkste argument om voor een (mini) MPV te kiezen is praktisch gebruik. De iets doorlopende achterkant en de in de uiterste hoeken geplaatste wielen halen het maximale uit de beschikbare ruimte. Achter de van binnen uit te ontgrendelen achterklep bevindt zich een laadruimte die vergelijkbaar is met die van bijvoorbeeld een Fiat Panda of Suzuki Alto.
De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt waarmee de bagageruimte vergroot wordt van 104 naar 512 liter. De laadvloer is mooi vlak maar kent een kleine tildrempel. De achterdeuren zijn nu handig om bagage te bereiken die via de achterklep minder gemakkelijk bereikbaar zou zijn.
Uitrusting
Behalve op praktische inzet onderscheidt Daewoo's mini MPV zich van andere kleine auto's door een rijke basisuitrusting. De meest luxe versie van de Matiz moet fl. 18.995,- opbrengen. Voor dat bedrag levert Daewoo onder andere stuurbekrachtiging, elektrische ruitbediening voorin, centrale portiervergrendeling en van binnen uit verstelbare buitenspiegels. Alle uitvoeringen van de Matiz hebben getint glas, een bekerhouder, legio opbergvakken, radiovoorbereiding met speakers, startblokkering en een aardige set wieldoppen.
Een bestuurdersairbag en verstevigingsbalken in de portieren zijn ook standaard op alle uitvoeringen. Voorzieningen die een aantal jaren geleden alleen op duurdere auto's te vinden waren. Om ongelukken te voorkomen heeft Daewoo een prima set remmen onder de Matiz geschroefd. Het rempedaal is gemakkelijk aan te voelen zodat ondanks de afwezigheid van een ABS systeem de Matiz zonder een centimeter rubber te leggen als een blok tot stilstand is te brengen.
Weggedrag
Hoge smalle auto's als deze geven de indruk omvalneigingen te hebben. De verkoper heeft alle vertrouwen in zijn oogappel en moedigt mij aan het weggedrag toch vooral uitgebreid te testen. Niet ten onrechte: besturing en wegligging blijken de sterkste punten van de Matiz.
De stuurbekrachtiging doet precies wat van een dergelijke installatie verwacht mag worden: assisteren zonder werk over te nemen. Op de kronkelende B-weggetjes tussen Woerden en Alphen aan de Rijn is het een feest om met de Matiz te sturen. Ook bij bruusk gedrag op rotonden in Den Haag toont de Matiz een neutraal weggedrag en laat zich zonder problemen een bocht door boenderen. De Matiz is uiteraard geen sportcoupé, maar omvallen of overdreven overhellen doet de auto absoluut niet. Mede verantwoordelijk voor het prettige weggedrag is ook het onderstel. Daewoo is er in geslaagd een zeer comfortabele haast zacht geveerde auto op de weg te zetten die toch voldoende communiceert met de bestuurder.
Motor
Voor de aandrijving is een 800 cc 3 cilinder krachtbron verantwoordelijk. De motor blinkt uit door souplesse. In de vijfde versnelling kan grofweg iedere snelheid tussen 50 en 150 km/u worden gereden. De versnellingen sluiten mooi op elkaar aan zodat de Matiz zijdezacht is te rijden als ware het een CVT. Tot een agressieve rijstijl laat de Matiz zich niet verleiden. Wie probeert snel een druk kruispunt over te steken wordt getrakteerd op veel drie-cilinder-roffel en een weinig indrukwekkende acceleratie. Ook voor een inhaalmanoeuvre op een B-weg moet véél ruimte worden genomen.
Op de snelweg blijkt de Matiz meer in zijn element. De sprint van 100 naar 120 km/u wordt vlot uitgevoerd. 100 km/u op de ringweg rond Utrecht lijkt zelfs wat langzaam. Dat komt behalve door de motor ook door de iets hogere zit waardoor de bestuurder een iets ruimer overzicht over het verkeer heeft. Het motorgeluid en rijwind zijn altijd prominent aanwezig in de Matiz. Een gesprek voeren of luisteren naar de radio is echter nooit een probleem. Na een proefrit met enkele sprintjes, snelweg, B-weggetjes en stadsverkeer laat de Matiz SE uiteindelijk een verbruik van 1 op 18,3 noteren. Bij dagelijks gebruik op de buitenweg kan volgens Daewoo gemakkelijk 1 op 20 worden gerealiseerd.
Conclusie
Een dag rijden met de Daewoo Matiz is een aangename verrassing. Daewoo biedt verrassend veel auto voor verrassend weinig geld. De Matiz mag dan voordelig zijn, de auto doet niet goedkoop aan. Het uitrustingsniveau van de Matiz SE is heel behoorlijk. De prettige stoelen en het gemak waarmee de auto grote afstanden aflegt maken de Matiz ook een prima vakantieauto. Daewoo weet van een mug een olifant te maken, en dat is een verdienste waar vooral de koper baat bij heeft.
- Zuinig
- Koopje!
- Fijne besturing
- Rumoerig
- Voelt gammel
- Geen plek voor linkervoet