Publicatiedatum: 6 mei 2003
Smart ForTwo (2003 - 2007)
Autotest

Smart ForTwo (2003 - 2007)

Slim bekeken

Autotest - Inmiddels is de Smart City Coupé vier keer getest door Autozine. De reden daarvoor is simpel: Smart is niet zomaar een marketingconcept of een leuk uitziende stadsauto. In plaats daarvan biedt Smart echte oplossingen voor echte problemen. Waarom een vijfde test? Omdat de "Second generation" onderhuids compleet vernieuwd is en omdat Smart-rijden leuk is!

Op de radio klinkt de zoveelste spreker die bezorgd vertelt dat de co2 uitstoot blijft toenemen, terwijl die zou moeten dalen. Bovendien worden de files steeds langer en de parkeerproblemen groter. Alhoewel ook de Smart niet lang na aanvang van de test in de file staat, blijkt hier het eerste voordeel van de auto. De City Coupé is klein, kent geen neus of overhang aan de achterkant, en kan daarom invoegen in de kleinste ruimte.

De file lijkt een parade van somber kijkende zakenmensen die eenzaam in grote auto's zitten met als enige gezelschap een colbertje aan een hangertje boven de achterbank. Waarom al die ruimte? Prestige? Veiligheid? De Smart City Coupé heeft zich herhaaldelijk bewezen als één van de veiligste kleine auto's. Bovendien blijkt de auto in dit geval praktischer en daarom slimmer dan die zakenauto's. In de Smart geen somber kijkende bestuurder, maar een testrijder die de rit vol enthousiasme aanvangt.

Smart ForTwo (2003 - 2007)

De spyker op z'n kop

De rit heeft als bestemming een persconferentie van het raceteam van Spyker. Al snel wordt de file verruild voor de buitenweg en kan de Smart snelheid maken. Iedere Smart biedt standaard de mogelijkheid om sequentieel te schakelen of het werk aan de automaat over te laten. In het eerste geval volstaat het om de "+" of "-" met het kleine versnellingspookje te kiezen, voor de volgende of vorige versnelling. Een pijltje omhoog of omlaag in het display, geeft aan dat het tijd is een hogere of juist lagere versnelling te kiezen. Als de bestuurder daar geen gehoor aan geeft, zal de automatische versnellingsbak uiteindelijk zelf schakelen.

Naar verluid waren er veel klachten over het langzaam functioneren van de automatische koppeling en bijbehorende schakeltijden. Alhoewel ondergetekende zich hier nooit aan heeft gestoord, is het merkbaar dat het schakelen nu sneller verloopt.

Wat storend was en blijft, is het ochtendhumeur van de motor. De automaat weet geen raad met een koude motor en schakelt dan bot en ruw. De oplossing is in ieder geval de eerste minuten zelf te schakelen. Wie het motorkarakter eenmaal kent, zal bovendien in veel gevallen zuiniger en soepeler met de Smart kunnen rijden dan de automaat doet.

Het verbruik is daarbij sterk afhankelijk van de bestuurder. Als vanouds is de City Coupé in stadsverkeer uitzonderlijk snel en daarom is de verleiding groot alles en iedereen te laten zien hoe snel. Het gevolg was dat de eerste tankbeurt een beschamende 1 op 15 als gemiddeld verbruik opleverde. Toen de zelfbeheersing eenmaal was hervonden, bleek een gemiddelde van 1 op 20 heel realistisch. Hiermee toont Smart opnieuw aan een serieuze oplossing voor een serieus probleem te bieden.

De rit naar de persconferentie vindt plaats bij zware storm. Zelfs recht tegen de wind in laat de 3 cilinder 698 cc motor zich niet kennen. Ook wanneer de 6e versnelling wordt gekozen om het brandstofverbruik minimaal te houden, geeft de City Coupé geen krimp. De tegenwind is zo sterk dat de op de buitenspiegel geplaatste antenne nu vrijwel horizontaal langs de zijruit ligt. Bij zijwind reageert de hoge en relatief smalle City Coupé hevig. De auto laat zich niet zomaar uit koers brengen, maar reageert duidelijk anders dan de gemiddelde auto. Het is zaak twee handen aan het stuur te houden, omdat de auto ongebruikelijk -maar zeker niet gevaarlijk- op de situatie reageert.

Aangekomen bij de fabriek van de Nederlandse sportwagenfabrikant staat het terrein compleet volgeparkeerd. Menig bezoeker rijdt langzaam, hopende op dat laatste parkeerplekje. Pal voor de deur is wel een plaats vrij, maar niemand past daar in ... behalve de City Coupé natuurlijk!

Smart ForTwo (2003 - 2007)

Opnieuw is de auto eenvoudig te overzien en laat de City Coupé zich in één beweging tussen twee kostbare exoten in parkeren. De auto die voor de tweede ronde passeert op zoek naar een parkeerplek, verzucht dat de Smart-rijder het slim bekeken heeft. De Spyker op z'n kop!

Restaurantbezoek

Op een volgende dag staat een afspraak in een chique restaurant in een klein en afgelegen dorpje op het programma. De wegen naar het dorp zijn zo smal dat auto's elkaar alleen kunnen passeren op speciale uitwijkplaatsen. De diverse MPV's of -erger nog- SUV's kunnen elkaar slechts met de grootst mogelijke moeite passeren. Als per ongeluk een boom iets overhangt of een afvalbak langs de weg staat, hebben de auto's een probleem. Opnieuw biedt de City Coupé de oplossing en stuurt ondergetekende vrolijk en een tikkeltje brutaal tussen het overige verkeer door.

Het slechte wegdek was voorheen een crime voor de Smart-rijder, maar het onderstel van de "2nd Generation" is een grote vooruitgang. De eerste generatie City Coupé had alleen op papier vering, de latere modellen waren acceptabel geveerd voor een auto van deze omvang, maar deze laatste generatie biedt voldoende comfort ongeacht het type auto. Vooral op de lange afstand is dit een waardevolle verbetering.

Kronkel

Een laatste punt van verbetering is te vinden in de vormgeving, alhoewel het hier om details gaat. De koplampen hebben nu een kleine "kronkel" die is afgekeken van de Cabriolet. De achterlichten zijn niet langer ovaal, maar zijn nu rond en aan de zijkanten gevat in grijs kunststof. Het interieur is altijd een toonbeeld van "slimheid" geweest.

Terwijl menig modale auto de binnenruimte voor vier personen uit een wielbasis van 2,5 meter haalt, meet de City Coupé in totaal 2,5 meter. Die ruimte komt echter geheel ten goede aan twee inzittenden; een motorkap is er niet en de motor ligt onder de vloer van de bagageruimte. De bagageruimte achter de stoelen biedt ongeveer evenveel ruimte als die van de gemiddelde compacte auto. De ruimte voor de inzittenden is enorm. De diverse sceptici die tijdens de testperiode meereden verlieten de City Coupé als ware afficianado's!

Een testrijder zei het zo: "de Smart geeft eenzelfde gevoel van ruimte als de cabine van een grote vrachtwagen, maar dan zonder de vrachterwagen er achter!"

Smart ForTwo (2003 - 2007)

Conclusie

Smart-rijden is en blijft een bijzondere ervaring, want als er één auto is die zijn naam waar maakt is het wel de Smart. De auto biedt echte oplossingen voor echte problemen. In de stad is de auto verrassend makkelijk te parkeren, in druk verkeer is de auto snel, perfect handelbaar en zeer praktisch. Daarbuiten helpen het lage verbruik en de lage uitstoot het milieu en de portemonnee een handje. Bovendien geniet de eigenaar dankzij de technische wijzigingen van meer comfort dan ooit tevoren.

plus
  • Zeer veilig
  • Grote technische vooruitgang
  • Echte oplossing voor echte problemen
min
  • Zijwindgevoelig
  • Rechter zijruit niet links te bedienen
  • Rugleuning passagiersstoel niet in te stellen