Daihatsu Cuore (1995 - 1998)
Miniaturisering
Afgaande op de buitenmaten: ja! De Cuore is korter, smaller en lager dan Europese compacte auto's. Bovendien lijkt de Cuore kleiner vanwege de schattige uitstraling, iets wat eveneens kenmerkend is voor Japanse producten. Toch zit er achter dat aandoenlijke gezichtje meer dan alleen Japanse cultuur, want de ronde vormen zorgen ook voor een goede stroomlijn (minder rijgeluiden, lager verbruik).
Van de zijkant is goed te zien hoe doordacht de Cuore is. Nog meer dan bij de concurrentie staan de wielen op de uiterste hoeken. Daarbij kiest Daihatsu voor heel kleine wielen waardoor logischerwijs meer binnenruimte overblijft.
Ruimte en uitrusting
Ook binnenin is duidelijk merkbaar wat de filosofie van Daihatsu is: alles draait om functionaliteit en prijs. De binnenruimte is zeer goed voor een auto van deze omvang. Zelfs achterin kunnen volwassenen redelijk zitten!
Op andere punten lijkt Daihatsu juist te zijn vergeten hoe groot Europeanen zijn. De hoofdsteunen komen namelijk nauwelijks boven de schouderbladen van een flinke volwassene uit. En om nog eens aan te geven hoe smal de Cuore is: de testrijder kon vanaf de linker stoel de hand uit het rechterraam steken!
De hier gereden "Casual"-uitvoering biedt alleen de hoogstnoodzakelijke voorzieningen en niets meer dan dat. Zo valt op dat het interieur totaal geen bergvakken heeft: niet in de portieren en niet tussen de stoelen. Zelfs een dashboardkastje kon er niet van af, dat is slechts een "gat" in het dashboard geworden. Ook in kleine dingen zoals een klokje voorziet de Cuore niet.
Wat de Cuore Casual wel biedt zijn een dagteller, woelkatertemperatuurmeter, sigarettenaansteker, asbak en aanjager met drie standen. De voorste zijruiten worden geopend met een slinger. De achterste zijruiten kunnen helemaal niet worden geopend.
Motor
Omdat de aandacht niet uit ging naar uiterlijk vertoon of luxe, bleef des te meer over voor de motor. En op dit punt is Daihatsu veruit superieur aan de veelal Europese concurrentie. De Cuore wordt aangedreven door een 850 cc benzinemotor met drie cilinders. Drie in plaats van vier cilinders maakt een motor voordeliger in productie (minder onderdelen, minder complexiteit) in aanschaf en gebruik.
Het nadeel van deze constructie is in theorie een minder rustige loop. In de praktijk trilt de binnenspiegel zozeer dat deze bijna onbruikbaar is, maar daar blijft het bij. De rijgeluiden zijn bescheiden en de motor laat slechts een tevreden roffeltje horen. Sterker nog: er zijn viercilindermotoren die minder mooi lopen dan de driecilinder van deze Cuore
Ook heel prettig: Daihatsu geeft de Cuore vijf versnellingen mee in een tijd waarin veel concurrenten nog beknibbelen en kiezen voor vier verzetten. Ook hier heeft de Japanse fabrikant de juiste beslissing gemaakt! Mede omdat er vijf versnellingen zijn is de een lekker kort, waardoor de auto goed van de plek komt. De vijfde versnelling zorgt voor de nodige rust en een laag verbruik op de lange afstand. Een verbruik van 1 op 20 is daarom goed te realiseren.
Weggedrag
Ondanks het smalle koetswerk en de kleine wieltjes is het weggedrag prima. Dat is te danken aan een goede afstelling van het onderstel, alsmede aan het lage gewicht van de auto. Immers, als er niet veel is om in toom te houden is ook niet veel techniek nodig. Het is daarom zorgeloos rijden met de Cuore, zowel in de stad als op de buitenweg.
En behalve dat miniaturisering een auto voordelig maakt, maakt het de Cuore ook handzaam. In druk stadsverkeer weet de Cuore gaatjes te benutten die voor andere auto's onmogelijk zijn. Parkeren is dankzij de lichte besturing en het overzichtelijke koetswerk eenvoudig.
Conclusie
Weet Daihatsu met succes een gezinsauto op zakformaat aan te bieden? Ja, zeker. De Cuore is een prima gezinsauto, maar dan een op klein formaat en voor een klein budget.
Daihatsu heeft dit voor elkaar gekregen dankzij een doordachte opzet. Terwijl andere merken die wielen alleen op de uiterste hoeken plaatsen, gebruikt Daihatsu ook kleinere wielen. Daarmee blijft als vanzelf meer binnenruimte over en daarom is de Cuore ondanks de beperkte lengte een echte vierzitter. Daarbij ligt de nadruk op functionaliteit. Daarom is de uitrusting eenvoudig, maar afdoende.
De motor is juist geavanceerd, waardoor uit een kleine inhoud ruim voldoende vermogen wordt gehaald. De rijgeluiden en het verbruik blijven daarom beperkt. Een ook goed om te weten: de eenvoudig opzet zorgt voor heel veel betrouwbaarheid.
- Soepele, zuinige motor
- Opmerkelijk ruim, ook achterin
- Voordelig in aanschaf en verbruik
- Binnenspiegel trilt
- Hoofdsteunen veel te laag
- Geen bergvakken in interieur