2 maart 2021
Cupra Formentor

Cupra Formentor

CUPRA introduceert Formentor e-HYBRID

Autozine
2 maart 2021 | CUPRA introduceert de Formentor e-HYBRID. In de Formentor e-HYBRID- werkt een 1,4-liter turbo-benzinemotor samen met een elektromotor. Er is keuze uit twee varianten, die beide standaard zijn uitgevoerd met de automatische DSG-transmissie met dubbele koppeling. De Formentor e-HYBRID is goed voor een systeemvermogen van 150 kW / 204 pk. Daarmee sprint hij in 7,8 seconden van 0-100 km/u en heeft hij een topsnelheid van 205 km/u. De Formentor VZ e-HYBRID heeft een systeemvermogen van 180 kW / 245 pk. Deze versie accelereert in 7,0 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 210 km/u. Gemiddeld verbruikt hij in theorie 1,4-1,6 l brandstof per 100 km (CO2: 31-35 g/km).
Nieuwe vloermatten voor de Formentor?
Dat kan! Vanaf € 45,-
Just Carpets.nl

De CUPRA Formentor e-HYBRID heeft een 13 kWh lithium-ion accupakket, dat 130 kg weegt. Het is zo laag mogelijk geplaatst in verband met de rijdynamiek. Het accupakket verleent de Formentor e-HYBRID een elektrische actieradius van maximaal 58 kilometer (WLTP, 54 km voor de Formentor VZ e-HYBRID). Het accupakket heeft een eigen koelsysteem inclusief radiator en expansievat. Zo is optimaal functioneren zowel bij hoge als lage buitentemperaturen gewaarborgd. Bij een wallbox (3,6 kW) duurt het volledig laden van het accupakket 3 uur en 40 minuten (ca. 5 uur met een 2,3 kW-laadpunt).

Cupra Formentor

De CUPRA Formentor e-HYBRID start (als de accu voldoende is opgeladen) altijd in elektrische modus. Hij schakelt automatisch over naar de hybride-modus als de accucapaciteit onder een bepaald niveau komt en/of bij snelheden boven 140 km/u. Er zijn twee hybride-modi: automatisch en manual. Hybrid-Auto is gericht op een optimale laadstatus. Bij Hybrid-Manual zijn er drie keuzemogelijkheden:

  • In 'Charge' draagt de 1.4 TSI actief bij aan het opladen van de accu
  • In 'Hold'-modus blijft de actuele voorraad energie behouden
  • 'Reserve' maakt het mogelijk om een bepaald percentage van de capaciteit te behouden, om zo het laatste deel van de reis volledig elektrisch te kunnen afleggen

Een McPherson voorwielophanging en een multilink achteras staan aan de basis. Daarbij is de afstemming van het onderstel aangepast aan de specifieke gewichtsverdeling. De Formentor VZ beschikt standaard over Adaptive Chassis Control (DCC), dat optioneel ook leverbaar is op de Formentor e-HYBRID. Dit systeem stemt de demping per wiel automatisch af op de rijomstandigheden en de gekozen rijmodus (van Comfort tot Sport). Met de DCC-slider kan de bestuurder de onderstelsetting verder finetunen. De Formentor e-HYBRID-modellen worden geleverd met 18 of 19 inch lichtmetalen velgen. De 'brake booster', die voor sneller aangrijpen van de remmen zorgt, is standaard. Hij helpt ook mee aan het terugwinnen van energie bij afremmen.

De nieuwe CUPRA Formentor e-HYBRIDs zijn met ingang van april 2021 in Nederland te bestellen. Voorafgaand daaraan worden de exacte specificaties en prijzen bekendgemaakt.

Vandebron
CUPRA Formentor wint Red Dot AwardCUPRA Formentor wint Red Dot Award
12 april 2021
5 EuroNCAP sterren voor Cupra Formentor5 EuroNCAP sterren voor Cupra Formentor
4 maart 2021
Topmodel CUPRA Formentor nu bestelbaarTopmodel CUPRA Formentor nu bestelbaar
11 november 2020
CUPRA start productie FormentorCUPRA start productie Formentor
29 september 2020
 

Info

Test

Techniek

Prijs

KM-kosten

Forum