3 juni 2021
 

Citroen Jumpy

Citroen introduceert e-Jumpy Hydrogen

Autozine
3 juni 2021 | Om te beantwoorden aan nieuwe behoeften op sociaal en duurzaamheidsgebied introduceert Citroën de ë-Jumpy Hydrogen, die zijn energie haalt uit waterstof. De ë-Jumpy Hydrogen is een elektrisch aangedreven LCV die is voorzien van een brandstofcel en een oplaadbaar batterijpakket. Dit is de eerste Citroën die met een dergelijke aandrijflijn is uitgerust. Ondanks de nieuwe techniek aan boord is het laadvolume en de capaciteit van de Jumpy volledig intact gebleven. De praktische ë-Jumpy Hydrogen heeft een theoretische actieradius van meer dan 400 kilometer. De drie koolstofvezel waterstoftanks (druk 700 bar) zijn ondergebracht naast het batterijpakket, onder de voorstoelen, en zijn binnen drie minuten vol te tanken met waterstof. Doordat de ë-Jumpy emissievrij rijdt, kunnen zelfstandig ondernemers ook in de toekomst milieuzones in steden binnenrijden om hun werk te doen.
Info
Forum

De Citroën ë-Jumpy Hydrogen is volledig elektrisch en maakt gebruik van twee elkaar aanvullende energiebronnen. Ten eerste de 45 kW brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit voor de elektromotor die de wielen aandrijft. De waterstof is opgeslagen in drie cilindrische tanks bij een druk van 700 bar. De tweede energiebron is een 10,5 kWh lithium-ion-batterij die in geval van nood (als de waterstof op is) nog voor 50 kilometer stroom kan leveren aan de elektromotor. De batterij neemt de voeding dan automatisch over, maar is vooral bedoeld om extra vermogen te leveren tijdens het oprijden van steile hellingen en tijdens acceleratie. Het batterijpakket wordt automatisch opgeladen door de brandstofcel, zodat altijd voldoende stroom 'in voorraad' is. De batterijen worden door het regeneratieve systeem ook bijgeladen tijdens het remmen én kunnen worden opgeladen aan een laadstation voor elektrische auto's.

Citroen Jumpy

De Citroën Jumpy wordt geproduceerd in de zogenoemde SevelNord-fabriek nabij Valenciennes in Noord-Frankrijk. De ombouw tot ë-Jumpy Hydrogen vindt plaats in het brandstofcel-ontwikkelingscentrum van Stellantis Group in Rüsselsheim in Duitsland. De ë-Jumpy Hydrogen is er in twee maten - M van 4,95 meter lang en XL van 5,30 meter lang. Naar verwachting worden de eerste exemplaren van de ë-Jumpy Hydrogen komende herfst afgeleverd.

"Citroën begon een breed offensief in de LCV-markt en kondigde voor 2021 een volledig geëlektrificeerd gamma aan. Maar Citroën gaat verder. Het laat zich inspireren door professionals en de manierwaarop ze hun lichte bedrijfwagens gebruiken. Daarom completeert Citroën het aanbod volledig elektrische LCV's met de waterstofversie van de ë-Jumpy. De nieuwe techniek is geschikt voor klanten die regelmatig lange afstanden rijden of sneller moeten opladen. Citroën biedt professionals dus een gevarieerd gamma van elektrische bedrijfswagens waarmee ze hun activiteiten op een duurzame manier kunnen ontplooien zoals ze gewend zijn, maar rekening houdend met het milieu en de toenemende beperkingen van de toegang tot stadscentra", aldus Anne-Lise Richard, hoofd van Stellantis BusinessUnit Low Emission Vehicles.

KwikFit
Citroën introduceert Jumpy C-SERIESCitroën introduceert Jumpy C-SERIES
16 februari 2021
Citroën e-Jumpy nu te bestellenCitroën e-Jumpy nu te bestellen
15 juli 2020
Citroën introduceert e-JumpyCitroën introduceert e-Jumpy
12 mei 2020
Citroën Jumpy is Bestelauto van het JaarCitroën Jumpy is Bestelauto van het Jaar
25 september 2019
 

Info

Forum