Citroen Jumpy
Citroen introduceert e-Jumpy Hydrogen
De Citroën ë-Jumpy Hydrogen is volledig elektrisch en maakt gebruik van twee elkaar aanvullende energiebronnen. Ten eerste de 45 kW brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit voor de elektromotor die de wielen aandrijft. De waterstof is opgeslagen in drie cilindrische tanks bij een druk van 700 bar. De tweede energiebron is een 10,5 kWh lithium-ion-batterij die in geval van nood (als de waterstof op is) nog voor 50 kilometer stroom kan leveren aan de elektromotor. De batterij neemt de voeding dan automatisch over, maar is vooral bedoeld om extra vermogen te leveren tijdens het oprijden van steile hellingen en tijdens acceleratie. Het batterijpakket wordt automatisch opgeladen door de brandstofcel, zodat altijd voldoende stroom 'in voorraad' is. De batterijen worden door het regeneratieve systeem ook bijgeladen tijdens het remmen én kunnen worden opgeladen aan een laadstation voor elektrische auto's.
De Citroën Jumpy wordt geproduceerd in de zogenoemde SevelNord-fabriek nabij Valenciennes in Noord-Frankrijk. De ombouw tot ë-Jumpy Hydrogen vindt plaats in het brandstofcel-ontwikkelingscentrum van Stellantis Group in Rüsselsheim in Duitsland. De ë-Jumpy Hydrogen is er in twee maten - M van 4,95 meter lang en XL van 5,30 meter lang. Naar verwachting worden de eerste exemplaren van de ë-Jumpy Hydrogen komende herfst afgeleverd.
"Citroën begon een breed offensief in de LCV-markt en kondigde voor 2021 een volledig geëlektrificeerd gamma aan. Maar Citroën gaat verder. Het laat zich inspireren door professionals en de manierwaarop ze hun lichte bedrijfwagens gebruiken. Daarom completeert Citroën het aanbod volledig elektrische LCV's met de waterstofversie van de ë-Jumpy. De nieuwe techniek is geschikt voor klanten die regelmatig lange afstanden rijden of sneller moeten opladen. Citroën biedt professionals dus een gevarieerd gamma van elektrische bedrijfswagens waarmee ze hun activiteiten op een duurzame manier kunnen ontplooien zoals ze gewend zijn, maar rekening houdend met het milieu en de toenemende beperkingen van de toegang tot stadscentra", aldus Anne-Lise Richard, hoofd van Stellantis BusinessUnit Low Emission Vehicles.