Citroen C4 X
Kruisbestuiving
Hoe bijzonder de C4 X is, hangt af vanuit welke hoek de auto wordt bekeken. Van voren gezien lijkt de C4 X namelijk als twee druppels water op de C4. Dat is niet zo gek, want de C4 X is slechts een variant op dit bestaande model. Tot en met de C-stijl (de balk tussen de achterste zijruit en de achterruit) zijn de C4 en C4 X namelijk identiek!
Vanaf de zijkant gezien, wordt het verschil duidelijk. Het verschil met de standaard C4 zit aan de achterzijde. Daar is de daklijn net iets vloeiender, als bij een coupé. Bovendien heeft een C4 X een veel langere overhang achter de achterwielen, om tot een sedanvorm te komen. Aanvankelijk lijkt dit verlengde lijnenspel een weinig harmonieus geheel te vormen, maar hoe langer de auto bekeken wordt, hoe meer het koetswerk weet te bekoren.
Ondanks de "X" in de naam is de C4 X geen cross-over versie van de Citroën C4. Beide auto's hebben dezelfde aankleding met stootranden rondom en hebben dezelfde bodemvrijheid.
Ruimte
De achterklep is die van een sedan en daarmee richt Citroën zich nadrukkelijk op het Midden-Oosten en Africa, waar sedans nog altijd popular zijn. Omdat dit een sedan is, en dus geen "fastback", scharniert de achterruit niet mee. Let op dat de scharnieren diep in de kofferruimte komen en daarom bagage zouden kunnen beschadigen. Toch biedt de opzet van de C4 X wel degelijk meerwaarde: dankzij 24 cm meer overhang achter de achterwielen is de bagageruimte beduidend langer en dus groter (510 liter tegenover 380 liter voor de C4).
Ondanks de aflopende daklijn is de ruimte achterin, net als bij de gewone C4, prima. Bovendien leunt de rugleuning van de achterbank iets meer achterover (27 i.p.v. 25 graden), voor een fractie meer ruimte achterin. De voorstoelen zijn, zoals gebruikelijk bij Citroën, van het type "Advanced Comfort". Dat betekent dat meerdere materialen zijn gecombineerd om te komen tot stoelen die stevig en toch comfortabel zijn. Bij kort proefzitten is daar weinig van de te merken, op lange ritten des te meer.
Een andere vorm van ruimte: het interieur telt bovengemiddeld veel bergvakken. De meest bijzondere daarvan zijn de drie "dashboardkastjes". Boven het standaard handschoenenkastje is een lade te vinden. Daar boven is optioneel een tablet-standaard leverbaar, zodat een passagier film kan kijken of spelletjes kan spelen onderweg.
Uitrusting
Omdat de C4 en C4 X in feite dezelfde auto's zijn, is de uitrusting ook gelijk. Echter, met de introductie van de C4 X komt Citroëns nieuwe audio-, communicatie- en navigatiesysteem (uit de grotere C5 X) naar de C4 en C4 X. "My Citroën Drive Plus" biedt betere ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto (nu ook draadloos) en de gebruiker kan het systeem beter naar de eigen hand zetten. Bovendien introduceert Citroën een slimme, spraakgestuurde assistent die kan worden geactiveerd door "Hallo Citroën" te zeggen.
Let op dat dit niet het geheel nieuwe "Iris" systeem betreft dat in de DS 3 vanaf modeljaar 2023 is te vinden.
Rijeigenschappen
Net als de C4, komt ook de C4 X alleen als elektrische auto ("ë-C4 X") naar Nederland. Alleen voor de eerder genoemde markten buiten Europa is een versie met verbrandingsmotor beschikbaar, want daar is de infrastructuur nog niet klaar voor elektrisch rijden.
De C4 X heeft dezelfde aandrijflijn als alle andere elektrische auto's van Citroën en zustermerken Peugeot, Opel en Fiat. De batterij heeft een capaciteit van 50 kWh, waarmee de C4 X een theoretische actieradius van 360 km biedt. Dit is wat Autozine betreft een prima balans tussen bruikbaarheid, gewicht en prijs. Onder ideale omstandigheden kan de C4 X opladen met een snelheid van 100 kW en ook dat is een keurige waarde (sneller maakt de auto onnodig duur, trager maakt tussenstops te lang).
De elektromotor in de C4 X heeft een vermogen van 136 pk en een koppel van 260 Nm. Daarmee is de C4 X zeker geen sprinter, maar in de praktijk is het ruim voldoende. De belangrijkste kritiek betreft daarom niet het accelereren, maar het decelereren! Elektrische auto's winnen energie terug bij het loslaten van het stroompedaal en hoe sterker de auto dan inhoudt, hoe meer stroom wordt teruggewonnen. Om de C4 X zoveel mogelijk het vetrouwde karakter van een auto met benzinemotor te geven, houdt de Citroën nauwelijks in bij het loslaten van het stroompedaal en wordt ook nauwelijks energie teruggewonnen. Rijden met één pedaal is daarom absoluut niet mogelijk.
Let op dat opnieuw de DS 3 van hetzelfde moederbedrijf als enige een modernere elektrische aandrijflijn heeft. Deze komt later ook naar alle andere modellen, waaronder deze C4 X.
Weggedrag
Het weggedrag wordt bepaald door de zogenaamde "Progressive Hydrolic Cushions". Dit zijn schokbrekers die afhankelijk van de situatie (lange of korte oneffenheden) een ander karakter hebben. Citroën belooft dat de C4 (X) daarmee boven het wegdek lijkt te zweven, maar dat is te optimistisch gesteld. Wel reageert de auto met een zekere vertraging op oneffenheden en dat geeft een rust en grootsheid die een standaard onderstel niet biedt.
Conclusie
Hoe combineert Citroën een terreinwagen, sedan en coupé? Met grote moeite! De "X" in de naam suggereert een crossover, maar in feite is de C4 X de sedanversie van de C4. Door alleen de achterzijde aan te passen speelt Citroën zonder grote investeringen in op de vraag naar sedans uit Afrika en het Midden Oosten. Echter: de klassieke sedanvorm is ingeruild voor een iets vloeiender lijnenspel, waardoor Citroën de C4 X in Europa ook een kans gunt.
De uitrusting, aandrijflijn en rijeigenschappen van de Citroën C4 en C4 X zijn gelijk. De C4 (X) biedt een rijke, moderne uitrusting. Dankzij elektrische aandrijving, unieke schokdempers en bijzondere stoelen is de C4 X bovengemiddeld comfortabel.
- Uiterst comfortabel
- Originele vormgeving
- Veel bandengeluiden (afhankelijk van wegdek)
- Klimaatcontrolesysteem weet van geen ophouden
- Scharnieren kofferruimte kunnen bagage beschadigen