20 november 2019
Audi RSQ8

Audi RSQ8

De bom

Vooruitblik | Als er over "de bom" wordt gesproken, dan duidt dat niet altijd op een explosief. Het kan ook wijzen op het sterkste, hoogste of meest speciale. Bij Audi is dat de RSQ8. De A8 is namelijk het luxe topmodel van Audi. De Q8 voegt daar ook nog eens een hoge zit en terreinwaardigheid aan toe. De RSQ8 verandert de Q8 in een ware bom met 600 pk / 800 Nm. Tijdens de eerste kennismaking met dit explosieve model was het niet nog mogelijk om proef te rijden. Proefzitten en uitgebreid spreken met de technici wel.
Nieuwe vloermatten voor de Audi Q8?
Dat kan! Vanaf € 45,-
Just Carpets.nl

Audi heeft twee grote SUV's: de Q7 en de Q8. Qua maat en prijs lopen ze niet ver uiteen, maar het karakter verschilt sterk. De Q7 is gericht op comfort en is ook bruikbaar in het terrein. De Q8 is meer gericht op rijplezier en sportiviteit, waardoor de terreinwaardigheid iets naar de achtergrond is verschoven. De meest gespierde versie van de Q7 is de SQ7 met 435 pk / 900 Nm sterke zescilinder dieselmotor. Als sterkste variant van de Q8 introduceert Audi nu de RSQ8. Deze ultieme versie is voorzien van een achtcilinder benzinemotor met twee turbo's die 600 pk / 800 Nm levert.

Audi RSQ8

Mochten die specificaties bekend voorkomen, dan is dat correct. Dezelfde motor is ook te vinden in de sterkste versies van de Audi A7 Sportback (de RS7 Sportback) en de A6 Avant (RS6 Avant) alsmede de Lamborghini Urus. In alle auto's is de 4.0 liter krachtpatser gekoppeld aan Quattro-vierwielaandrijving omdat de banden met tweewielaandrijving simpelweg in rook op zouden gaan.

De techniek in de basis gelijk is in alle genoemde auto's, maar is de fijnregeling per model aangepast. Zo is de SQ8 zwaar en hoog, waardoor de motor altijd harder moet werken dan in de gestroomlijndere A6 en A7. De software die de verbinding vormt tussen het gaspedaal en de motor heeft daarom een ander karakter, waardoor de SQ8 vlotter reageert (de motor moet zijn vermogen sneller opbouwen om deze 2.3 ton wegende SUV van de plaats te krijgen). Alhoewel het gewicht en de stroomlijn bepaald niet in het voordeel van de RSQ8 spelen, is het motorgeweld voldoende voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 3.8 seconden. De pret houdt op bij 250 km/u, maar wie kiest voor het "Dynamic"-pakket kan door naar de 305 km/u.

Het lijkt een druppel op een gloeiende plaat, maar is er ook enige aandacht voor brandstofbesparing. Wanneer weinig vermogen wordt gevraagd, worden 4 van de 8 cilinders tijdelijk uitgeschakeld om brandstof te besparen. In plaats van een start/stop-systeem heeft de RSQ8 een start/afrem-systeem, want zodra de snelheid beneden de 22 km/u komt kan de elektronica er al voor kiezen om de motor geheel uit te schakelen. Dankzij zogenaamde "mild hybrid" techniek kan de motor daarna weer worden gestart met "gratis" energie. Tijdens het remmen en uitrollen kan de RSQ8 namelijk bewegingsenergie omzetten in elektriciteit. Volgens Audi kan hiermee tot 0.8 liter benzine per 100 km worden bespaard.

Audi RSQ8

Weggedrag

Toch wilde Audi meer dan alleen een "bom" op wielen maken. Om er voor te zorgen dat de RSQ8 niet alleen snel maar ook wendbaar is, is het onderstel ingrijpend aangepast. Zo is de spoorbreedte vergroot met 13 mm voor en 5 mm. Op die manier is de auto van nature stabieler.

Daarbij kan de RSQ8 optioneel worden voorzien van vierwielbesturing, waarvan de software zo is geprogrammeerd dat de RSQ8 scherper reageert dan een gewone Q8 met vierwielbesturing. Ook op de optielijst staan keramische remmen, die met 440 mm voor en 370 mm achter tot de grootste in hun soort behoren. Heel bijzonder is de actieve anti-rol bar. Dit is geen rolkooi zoals in een sportwagen, maar een verstevigingsbalk onder de motorkap waardoor het koetswerk meer of minder meegeeft in het terrein en/of in de bocht. Afhankelijk van de situatie kan deze stugger of minder stug worden gemaakt, zodat de auto scherper of juist comfortabeler is.

Audi RSQ8

Het uitgesproken sportieve karakter heeft volgens Audi nauwelijks invloed op de terreinwaardigheid van de RSQ8. De extra spoilers hebben de in- en uitloophoek iets verminderd, maar aan de grip is geen enkele consessie gedaan. Ook de bodemvrijheid is gelijk aan die van de standaard Q8. Bovendien heeft de RSQ8 zich tijdens tests van Audi zelf evenzeer weten te bewijzen op de Nurburgring in Duitsland als in zandduinen in de Sahara. Daarbij is volgens Audi dezelfde auto met dezelfde banden en velgen gebruikt.

„De Q8 had al een sportieve ondertoon en in de RSQ8 wordt dat een meer dan sportieve boventoon“

Uiterlijk

Wie een bijzondere auto koopt doet dat ook om op te vallen en daarin slaagt de RSQ8 uitstekend. De unieke groene kleur van de hier getoonde auto is een goed begin, de agressieve aankleding doet de rest. Daarbij is de demo voorzien van de meest uitgesproken aankleding die er beschikbaar is, met een zwarte grille, kevlar omlijsting rondom de grille en 23 inch velgen (22 inch is standaard). De neus is grotendeels uniek voor de RSQ8 met een bredere en imposante grille met een omlijsting in het zwart. Optioneel kunnen de logo's worden uitgevoerd in het zwart voor een nog meer "illustere" uitstraling. Let ook op de enorme luchthappers aan weerszijden van de onderbumper. Alhoewel de RSQ8 met zijn monsterlijke motor daadwerkelijk meer koeling nodig heeft, zijn deze roosters alleen decoratief. De honingraatpatronen in de grille zijn zo groot, dat de sensoren van de radar vrijwel binnen de "vakken" passen.

Binnenin komt het honingraatpatroon (optioneel) terug in de bekleding van de stoelen. De ruimte achterin is gelijk aan die van de gewone Q8, maar omdat de achterzijde van de voorstoelen keihard is is de beenruimte achterin minder.

Audi RSQ8
Audi RSQ8

Uitrusting

Audi wilde de RSQ8 veelzijdiger maken dan de Q8. Daarmee doelt de fabrikant niet alleen op de combinatie van ruimte, comfort, sportiviteit en terreinwaardigheid, maar ook aan de vele opties voor de aankleding. Net zoals het uiterlijk extravagant is, is het interieur ook extreem aangekleed.

De Q8 is het topmodel van Audi en dus voorzien van alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die het merk in huis heeft. Denk daarbij aan een geheel digitaal dashboard, stemherkenning (met beperkte mate van begrip van volzinnen), en een uitgebreid audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Voor de RSQ8 komen daar vrij programmeerbare rij-modi bij (zelf bepalen van het karakter van de motor, het onderstel en de versnellingsbak) plus heel veel informatie over de werking van het mechaniek. Zo worden de g-krachten, sprinttijden, bandenspanning en temperatuur van alles van de olie tot de banden getoond. Kortom: alles om deze bom optimaal onder controle te houden.

Conclusie

Audi's topmodel wordt binnenkort nog spannender met een nieuwe topuitvoering. Tijdens een eerste kennismaking, waarbij nog niet gereden kon worden, werd het concept achter de RSQ8 geheel duidelijk. De Q8 had al een sportieve ondertoon en in de RSQ8 wordt dat een meer dan sportieve boventoon.

Aan de buitenwereld maakt Audi duidelijk dat dit de ultieme Q8 is met unieke lakkleuren, enorme velgen en zwarte accenten. Daarbij geeft de op maat gemaakte grille de RSQ8 een imposante uitstraling. In het interieur zijn ook de nodige sportieve elementen te vinden, inclusief functies waarmee coureurs in spe precies weten wat er gaande is onder de enorme motorkap. De Audi RSQ8 verschijnt in de loop van 2020 op de markt, dan moet tijdens de eerste rijtest bijken of de veelbelovende specificaties en het extravagante uiterlijk in even spannende prestaties worden omgezet.

plus
  • Extreem sterke motor
  • Nog steeds vaardig in het terrein
min
  • Hoog verbruik
  • Harde achterkant voorstoelen onprettig voor achterpassagiers
UnitedConsumers
Land Rover Range Rover SportLand Rover Range Rover Sport
"Nergens vies van"
Tesla Model XTesla Model X
"Het kan dus wél"
Maserati LevanteMaserati Levante
"In het middelpunt van de belangstelling"
Mercedes GLE CoupeMercedes GLE Coupe
"Niet omdat het moet, maar omdat het kan"