Audi Q6 e-tron
Audi introduceert Q6 e-tron
De Audi Q6 e-tron draagt het kenmerkende design van een Audi SUV. Het samen met Porsche ontwikkelde Premium Platform Electric zorgt voor uitgebalanceerde proporties, met een lange wielbasis en korte overhangen die het dynamische uiterlijk van Audi's Q-modellen kenmerken. De lage en strakke daklijn geeft de auto een langgerekte uitstraling. Aan de achterzijde valt de doorlopende lichtbalk op, die past in het typische Audi-design. Voor een balans in het design en voor meer grip en rijdynamiek zijn de achterbanden van de Q6 e-tron breder dan die aan de voorzijde. De wielbasis van 2,90 meter zorgt voor beenruimte achterin en voldoende ruimte voor vijf inzittenden en hun bagage.
Interieur
Het panoramisch display van de Audi MMI en het MMI-passagiersdisplay vormen een digitaal podium, terwijl deze 'Softwrap' een homogeen gevoel van ruimte nastreeft door de hele cockpit. Functionele materialen zorgen voor differentiatie tussen de verschillende zones in het interieur, waarbij comfortgerichte gebieden zachte materialen en royale oppervlakken hebben.
Gerecyclede materialen spelen een cruciale rol in de productie van de Audi Q6 e-tron: ze verminderen het gebruik van primaire grondstoffen, waardoor sprake is van een gesloten, duurzaam circulair productieproces. De kofferbak biedt met de achterbank omhoog 526 liter aan opbergruimte. Wanneer de leuning wordt neergeklapt, neemt de opslagruimte toe tot 1.529 liter. Nog 64 liter aan opbergruimte is beschikbaar onder de motorkap; een plek om bijvoorbeeld kleinere reistassen of de laadkabel in op te bergen.
Rijbereik en laadtechnologie
De Audi Q6 e-tron heeft krachtige elektromotoren en een lithium-ion accupakket met een bruto capaciteit van 100 kWh (94,9 kWh netto). Die zorgt voor een theoretische actieradius tot maximaal 625 km (WLTP). Met een systeemvermogen van 285 kW (380 kW voor de SQ6 e-tron) biedt de Q6 e-tron zijn prestaties. De auto accelereert in 5,9 seconden (4,3 seconden voor de SQ6 e-tron) van 0 naar 100 km/u, met topsnelheden die respectievelijk 210 km/u en 230 km/u bedragen.
Dankzij de standaard 800-volt technologie en een maximale laadcapaciteit van 270 kW kan de Audi Q6 e-tron snel worden geladen. Bij een geschikt laadstation (High Power Charging) is het onder ideale omstandigheden mogelijk om in 10 minuten tot 255 kilometer bij te laden. Die laadsnelheid is het resultaat van vernieuwde technologie op het gebied van thermisch beheer. Het opladen van 10 tot 80 procent duurt onder ideale omstandigheden ongeveer 21 minuten. Met Plug & Charge autoriseert de auto zichzelf bij daarvoor geschikte laadstations zodra de laadkabel wordt aangesloten.
De Audi Q6 e-tron is ook het eerste elektrische model van Audi dat de mogelijkheid biedt tot zogenaamd 'bankladen': bij 400-volt laadstations wordt de 800-volt batterij dan verdeeld in twee gelijke delen en parallel geladen met maximaal 135 kW. Thuisladen met een standaardlader is mogelijk tot 11 kW. Een ander aspect voor de efficiëntie en actieradius van de Audi Q6 e-tron is het recuperatiesysteem. Ongeveer 95 procent van alle dagelijkse remacties kan worden afgehandeld door dit systeem, waardoor de auto tot 220 kW kan recupereren. Voor de Audi Q6 e-tron Quattro bedraagt het theoretische gecombineerde energieverbruik tussen 19,4 en 17,0 kWh/100 km (WLTP). Voor de Audi SQ6 e-tron geldt een gecombineerd verbruik tussen 18,4 en 17,5 kWh/100 km (WLTP).
Verlichtingstechnologie
De Audi Q6 e-tron introduceert een primeur in verlichtingstechnologie. Het is de eerste Audi met een actieve digitale lichtsignatuur. Een speciale softwaremodule in één van de vijf computers van de Q6 e-tron maakt de unieke lichtsignatuur mogelijk. De digitale OLED achterlichten genereren elke tien milliseconden een nieuw beeld met behulp van een speciaal ontwikkeld algoritme. Deze actieve digitale lichtsignatuur maakt de exterieurverlichting van de Q6 e-tron levendiger en intelligenter dan voorheen. Aan de voorkant wordt de actieve digitale lichtsignatuur gecreëerd door de interactie van het algoritme met twaalf segmenten. Achter worden alle digitale OLED-segmenten gebruikt.
De tweede-generatie digitale OLED-achterlichten brengt het verlichtingsdesign en de functionaliteit naar een hoger niveau, waardoor de verkeersveiligheid verbetert. Ze kunnen nu communiceren met de omgeving van de auto en hebben veiligheidsfuncties, waaronder een communicatielicht dat andere weggebruikers waarschuwt voor ongevallen of pech. Deze technologie in de Audi Q6 e-tron zet ook nieuwe stappen voor individualisering, met acht digitale lichtsignaturen in de vernieuwde dagrijverlichting van de Matrix LED-koplampen en de digitale OLED-achterlichten 2.0. Eigenaren kunnen hiermee hun Audi Q6 e-tron op een nieuwe manier personaliseren.
Digital Stage
Het infotainmentsysteem van de Audi Q6 e-tron belooft een zogenaamde Digital Stage. Deze omvat het Audi MMI panoramadisplay en het MMI passagiersdisplay, een belangrijk kenmerk in het interieur. Het Audi MMI panoramadisplay heeft een gebogen design met OLED-technologie en bestaat uit de 11,9 inch Audi virtual cockpit en het 14,5 inch MMI touchdisplay. Het scherm is naar de bestuurder gericht en lijkt dankzij de sfeerverlichting te zweven. De voorpassagier beschikt nog over een 10,9 inch MMI-display met Active Privacy Mode, zodat de bestuurder niet wordt afgeleid. Een optie is het Augmented Reality Head-Up Display, dat relevante informatie op de voorruit projecteert.
De Audi Assistent, een zelflerende spraakassistent met meer dan 800 spraakopdrachten, is geïntegreerd en wordt weergegeven op het centrale touch display en het head-up display. Het infotainmentsysteem draait op de software-architectuur van Android Automotive OS en krijgt over-the-air updates. Vanzelfsprekend zijn de connected services van Audi en de e-tron routeplanner aanwezig. Het Bang & Olufsen Premium audiosysteem met twintig luidsprekers en 830 watt aan vermogen gecombineerd met dynamisch interactielicht (IAL) voor communicatiefuncties.
Veiligheid
Standaard biedt de Audi Q6 e-tron rijhulpsystemen die de dagelijkse autorit en de algehele verkeersveiligheid verbeteren. Een toevoeging aan de Q6 e-tron is de adaptieve rijassistent plus. Deze ondersteunt niet alleen bij acceleratie, snelheidsbehoud, afstand houden en rijstrookbegeleiding, maar maakt ook gebruik van kaartgegevens en zwermdata van andere voertuigen. Hierdoor wordt het rijgedrag van de Q6 e-tron geoptimaliseerd. Dankzij de aanwezige radarsensoren, een frontcamera en ultrasone sensoren laat de Q6 e-tron zich volgens Audi soepel besturen. Bij de introductie zijn parkeerassistentie achter, cruise control, lane departure warning, efficiency assist, active front assist en een waarschuwingssysteem voor afleiding en slaperigheid standaard inbegrepen. Klanten hebben de mogelijkheid om extra assistentiesystemen en een veiligheidspakket te kiezen als onderdeel van verschillende uitrustingspakketten.