Audi RS6 Avant
Veelzijdiger
Het begon allemaal 25 jaar geleden. Toen introduceerde Audi de eerste snelle versie van wat tot dan toe een gewone zakenauto was. Het alledaagse model werd voorzien van de motor van een sportwagen en een nieuw segment was geboren. Andere merken volgden namelijk met hun sportieve versies van stationcars en daarmee is het niet overdreven om te stellen dat Audi een nieuwe markt had gecreëerd. Bovendien: iedere RS (Renn Sport) is tot op de dag van vandaag een waar icoon.
Uiterlijk vertoon
Voor de vierde generatie van de RS6 Avant gaan de technici nog verder dan voorheen, te beginnen met het uiterlijk. Slechts drie plaatdelen zijn gelijk aan die van de gewone A6 Avant, verder is alles uniek voor de RS6. De plaatdelen die zijn overgenomen van de reguliere A6 zijn het dak, de achterklep en de voorportieren. Het grote verschil met de alledaagse A6 Avant is, dat deze RS een zogenaamde "wide body" heeft. In vergelijking met een standaard Avant is deze RS liefst 80 mm breder!
Die breedte maakt de RS6 niet alleen indrukwekkender, maar maakt ook een grotere spoorbreedte (1.668 mm voor, 1651 mm achter) mogelijk. En dat zorgt voor een merkbaar betere wegligging, waarover later meer. Om er voor te zorgen dat de wielen niet uit het koetswerk steken zijn de wielkasten uitgeklopt, de dorpels verbreed en is de grille geheel nieuw ontworpen voor de RS6. De grille is groter, breder en alleen al door de vorm een stuk imposanter. Helaas zijn alle sierdelen van de testauto uitgevoerd in het zwart, waardoor het lijnenspel nauwelijks tot zijn recht komt. De charme van de RS6 is juist het feit dat dit een stationcar met supercar-prestaties is en een dergelijke "illustere" aankleding doet daar afbreuk aan.
Aan de achterzijde valt de grote spoiler op. Die is volgens Audi niet alleen voor de sier. Alhoewel de RS6 standaard is begrensd tot een topsnelheid van 250 km/u, kan de klant ervoor kiezen deze te verhogen tot 280 km/u. Wie nog een stap verder gaat, kan de begrenzer geheel laten vervallen en dan gaat de RS6 door tot ruim boven de 300 km/u. In die twee laatste gevallen is de extra neerwaartse druk van de dakspoiler vereist om de auto op topsnelheid bestuurbaar te houden.
Ruimte en uitrusting
Het belangrijkste kenmerk van de RS6 Avant is, dat deze ondanks de meer dan sportieve inslag net zo praktisch is als iedere andere stationcar. Dat geldt voor deze generatie nog meer. Voorheen namen de pompen van het variabele onderstel namelijk zoveel ruimte in dat er geen trekhaak kon worden gemonteerd. Vanaf modeljaar 2020 mag de RS6 Avant ook een aanhanger trekken (tot 2.100 kg).
De binnenruimte is gelijk aan die van de A6 Avant, maar de sfeer in het interieur is compleet anders. Voorin domineren de stevige sportstoelen met grote opstaande wangen voor extra zijdelingse steun. In de bekleding van de stoelen keert het honingraatpatroon van de grille terug. De stoelen zijn voorzien van koeling, hetgeen in de praktijk veel zinniger is dan alleen stoelverwarming. De ruimte achterin is goed, maar vanwege de keiharde achterkant van de kuipstoelen is de zit achterin toch minder prettig dan in een gewone A6. De bagageruimte meet als vanouds 1.680 liter en dat is een keurige waarde voor een auto van deze omvang.
De uitrusting is gelijk aan die van iedere andere Audi A6. Dat wil zeggen dat het dashboard wordt ingenomen door enkele grote beeldschermen. Daarop verschijnen de knoppen die voorheen op het dashboard zaten. De bestuurder kan kiezen welk beeldscherm welke functie(s) vervult en welke informatie wordt getoond. Speciaal voor de nieuwe RS zijn ook gegevens op te vragen over G-krachten, rondetijden en sprinttijden. Ook is het mogelijk om inzicht te krijgen in de temperatuur van de banden, de motorolie en andere onderdelen die van belang zijn voor snelle rondetijden op een circuit. Uiteraard is het gebruikelijke infotainment-systeem aanwezig en kan de elektronica assisteren bij remmen, gasgeven en sturen.
Prestaties
De grootste attractie is uiteraard onder de motorkap te vinden. Daar huist een 4.0 liter achtcilinder benzinemotor die goed is voor 601 pk / 800 Nm. Om ervoor te zorgen dat de RS6 daarmee niet verdwijnt in een rookwolk zodra het gaspedaal iets te enthousiast wordt ingetrapt, wordt dit vermogen via Quattro vierwielaandrijving op alle wielen overgebracht. Bovendien kan de bestuurder kiezen uit een normale, comfortabele en dynamische modus om het karakter te bepalen.
Ongeacht de gekozen modus start de 4.0 liter achtcilinder met een ontzagwekkend geluid (de testauto is voorzien van de optionele sport-uitlaten, herkenbaar aan de zwarte omlijsting). In de comfortabele modus is altijd merkbaar dat in het vooronder een monsterlijke krachtbron huist, maar dit monster gedraagt zich keurig. De RS6 zet zich vastberaden, maar beschaafd in beweging. Op de snelweg is het toerental aangenaam laag, waardoor dit een comfortabele auto is om lange afstanden mee af te leggen. Een voorzichtig tikje op het gaspedaal is echter al voldoende om mokerslagen uit te delen en de automatische versnellingsbak grijpt iedere gelegenheid aan om terug te schakelen voor een nog heviger effect.
Wanneer wordt gekozen voor de dynamische stand heeft de bestuurder twee mogelijkheden: de gehele openbare weg beschouwen als een racebaan of de auto zwaar tekort doen. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u vangt met enige aarzeling aan, maar zodra de motor op toeren is volgt een uitbarsting die niet anders dan gewelddadig kan worden genoemd. 3.6 seconden na vertrek staat de 100 km/u op de teller. De 200 km/u wordt in 12 seconden aangetikt. En het is juist deze laatste sprint die echt indruk maakt, want zelfs bij 100 km/u is de acceleratie nog steeds bruut en imposant als bij een volbloed sportwagen. Dankzij de Quattro vierwielaandrijving kan het vermogen bijna straffeloos worden aangeroepen, zelfs onder minder gunstige weersomstandigheden.
Weggedrag
Uiteraard vraagt een extra sterke motor om extra sterke remmen. Die zijn naar keuze staal of keramisch. De testauto is voorzien van die laatste, zodat keer-op-keer hard kan worden geremd zonder risico op warme en dus minder effectieve remschijven. In het heetst van de strijd valt op dat de remmen weliswaar krachtig zijn, maar de banden niet altijd de nodige grip hebben om die remkracht ook in stopkracht om te zetten. Daarbij liggen de snelheden binnen een korte afstand zo ontzettend hoog, dat de RS6 een geoefend chauffeur vraagt om op snelheid gereden te worden.
Het onderstel is al in de basis merkbaar steviger dan dat van de reguliere A6 Avant. Bovendien zorgt de grotere spoorbreedte samen met de uitgesproken bandenkeuze (21 inch standaard, 22 inch op de testauto) voor een compleet ander gevoel. De A6 is stabiel en zelfverzekerd, de RS6 is als een atleet die altijd op scherp staat. Wederom leent de RS6 zich moeiteloos voor dagelijks gebruik, want het comfort is nog steeds ruim voldoende. Net zo makkelijk laat de RS6 zich met onwaarschijnlijk hoge snelheden de bocht in jagen. Dan zet het onderstel zich schrap en laat het mechaniek de bestuurder perfect weten wat er gaande is. Die boodschap is steeds hetzelfde: het kan nog veel harder, als je durft...
Conclusie
Audi introduceert de vierde generatie van een waar icoon: de RS6 Avant. Voor de nieuwe generatie was het doel om de auto nog veelzijdiger te maken. Daarom biedt de vierde RS6 Avant nog meer luxe en nog meer ruimte. Omdat de RS6 nu ook kan worden voorzien van een trekhaak, is de functionaliteit nu gelijk aan die van iedere andere A6.
Tegelijkertijd gaat de RS6 op alle fronten verder. De motor is in de basisversie al sterker dan de sterkste uitvoering van de voorgaande generatie. Het resultaat is rust en comfort bij dagelijks gebruik, maar verpletterende prestaties en nietsontziende agressie wanneer het mag. Dankzij Quattro vierwielaandrijving kan het enorme vermogen straffeloos worden aangroepen. Het sterk aangepaste onderstel zorgt er bovendien voor dat de RS6 Avant veel meer dan een stoplichtsprinter is; ook het weggedrag is fenomenaal. Het prestatieniveau ligt daarmee zonder twijfel op dat van een echte supercar, terwijl de RS6 Avant even ruim en functioneel is als een stationcar.
- Ruim en praktisch
- Extreem sterke motor
- Comfortabel bij dagelijks gebruik
- Fors verbruik
- Harde achterkant voorstoelen onprettig voor achterpassagiers