18 januari 2012
Toyota Avensis Wagon

Toyota Avensis Wagon

Onverbeterlijk

Autotest | Apetrots nam ik mijn rapport in ontvangst. Ik wist dat er alleen achten en negens op zouden staan. Toch zei de docent: "doe beter je best, het is nog niet perfect". Gefrustreerd nam ik datzelfde rapport mee naar huis. Het is ook nooit goed. Apetrots introduceerde Toyota in 2008 de nieuwe Avensis. De auto was overal goed in en toch bleven de verkoopcijfers achter. Het is ook nooit goed. Daarom introduceert Toyota voor 2012 een vernieuwde Avensis.
 

Hoe pijnlijk het ook klinkt: iemand die overal goed in is, is een tikkeltje saai. Een leerling die voor alle vakken een matige voldoende haalt en alleen voor gym een tien heeft, heet sportief. Wie voor talen hoog scoort en voor exacte vakken faalt, wordt een talenwonder genoemd.

Ook een auto die op alle punten hoge ogen scoort is goed, maar voor de buitenwereld saai. En dat is precies het probleem van de Toyota Avensis. De auto doet alles goed en heeft nauwelijks zwakke punten, maar daardoor ook geen uitgesproken karakter.

Toyota Avensis Wagon

Modeljaar 2012

Natuurlijk: Toyota gaat geen zwakke punten introduceren om andere eigenschappen te benadrukken. In plaats daarvan is het uiterlijk voor modeljaar 2012 iets aangepast om de Avensis in ieder geval een aansprekender uiterlijk te geven. Het front is iets scherper getekend, zodat de Avensis nu nadrukkelijker aanwezig is.

Ook het interieur is aangepast met wat Toyota zelf omschrijft als "fijnere materialen". Het verschil is echter gering en wat Autozine betreft zag het interieur van de demo die werd gereden bij introductie van het model in 2008 er beter uit. Alhoewel crème-kleurige bekleding de Avensis erg goed staat, is het risico groot dat de stof er snel smoezelig uit gaat zien.

Toyota Avensis Wagon

De nieuwe Avensis is voorzien van Toyota's nieuwe audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Het grote voordeel van dit systeem is dat het achteraf is te voorzien van nieuwe functies door "apps" te installeren. Wanneer hier geen gebruik van wordt gemaakt, biedt het echter weinig voordelen boven het vorige systeem. Het glas van het beeldscherm is zo slecht ontspiegeld dat het scherm al bij het geringste beetje zon niet afleesbaar meer is. Bij volle zon kan het scherm zelfs hinderlijk in de ogen van de bestuurder reflecteren.

De integratie met mobiele telefoons en mp3-spelers is juist sterk verbeterd. Het aansluiten ("paren") via Bluetooth gaat soepeler dan voorheen en ook het delen van informatie (zoals het telefoonboek) is makkelijker gemaakt.

Helaas laat de klank van het standaard audiosysteem te wensen over. In plaats van lage tonen klinkt een kartonachtig gebonk. Juist Toyota heeft in het verleden laten zien dit veel beter te kunnen, ook als het gaat om een basis audiosysteem.

Toyota Avensis Wagon

Motoren

Alle motoren zijn voor modeljaar 2012 aangepast. Ze leveren hetzelfde vermogen als voorheen, bij een iets lager verbruik. Nog steeds moet de Avensis het stellen zonder stop/start-systeem of slim hergebruik van energie. Wel voorziet Toyota in een schakelindicator en een verbruiksmeter.

Toyota Avensis Wagon

De hier gereden 2.0 liter dieselmotor is zo sterk aangepast dat welhaast kan worden gesproken van een nieuwe krachtbron. De "D-4D" levert voortaan 124 pk / 310 Nm en dat is ruim voldoende om mee te komen met de verkeersstroom. Dankzij het forse koppel zijn ook tussenacceleraties op hoge snelheid geen probleem. Toch is de Avensis allerminst snel of uitdagend te noemen.

Ten opzichte van de vorige 2.0 liter diesel daalde de CO2-uitstoot van 141 naar 119 gram per kilometer. Dat is laag, maar niet laag genoeg om in aanmerking te komen voor belastingvoordeel. Ook in vergelijking met superzuinige diesels van andere merken is de vernieuwde Avensis wel zuinig, maar net niet zuinig genoeg. Afhankelijk van de weersomstandigheden en de rijstijl varieerde het testverbruik tussen de 4.9 en 5.4 liter per 100 km. Ter vergelijking: soortgelijke zakenauto's van andere merken verbruiken in de zuinigste variant zo'n 4.1 tot 5.1 liter diesel per 100 km.

Toyota Avensis Wagon

Weggedrag

De Toyota Avensis is in Europa ontworpen, wordt in Europa gebouwd en is primair bedoeld voor de Europese markt. Alhoewel de rijeigenschappen vanaf het eerste begin prima waren, was de Avensis bepaald geen opwindende auto. Omdat de Avensis ruim voldoende comfort bood, prima stuurde en een veilig weggedrag had, toonde de auto opnieuw geen uitsproken karakter.

Ook hier geldt: het is geen optie om op een bepaald punt in te leveren, zodat de nadruk komt te liggen op andere kwaliteiten. Toch is Toyota er in geslaagd de besturing iets directer te maken. Alhoewel het comfort nog steeds op een zeer hoog niveau staat, is ook het onderstel iets communicatiever geworden. De bestuurder heeft daarom iets meer gevoel met de auto en dat geeft de Avensis meer persoonlijkheid dan voorheen.

Toyota Avensis Wagon

Conclusie

Toyota wil niet spreken van een geheel nieuwe Avensis, maar de term "facelift" schiet tekort. Voor modeljaar 2012 is de Avensis ingrijpend aangepast. Het belangrijkste doel was deze grote zakenauto meer karakter te geven.

In vergelijking met de vorige generatie is dat zeker gelukt. De Avensis 2012 heeft een scherpere uitstraling en een iets levendiger weggedrag. Bovendien is de uitrusting gemoderniseerd en werden de motoren zuiniger, zonder in te leveren op prestaties. Desondanks biedt de concurrentie nog steeds auto's met een meer uitgesproken karakter, een nog modernere uitrusting en nog zuinigere motoren.

Helaas voor Toyota is het eindoordeel daarom even frustrerend als die docent uit het intro die commentaar gaf op een prima rapport: "wel beter, maar nog steeds niet perfect".

plus
  • Degelijk
  • Comfortabel
  • Vlot en zuinig
min
  • Matige klank standaard audiosysteem
  • Geen hulplijnen over weergave parkeercamera
  • Hinderlijke reflectie beeldscherm navigatiesysteem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!