Publicatiedatum: 23 mei 2005
Ford Mondeo Wagon (1993 - 2007)
Autotest

Ford Mondeo Wagon (1993 - 2007)

Nieuw vertrouwd gezicht

Autotest - De Ford Mondeo was destijds de eerste van een hele reeks nieuwe zakenauto's die vlak na elkaar op de markt kwamen. Dat heeft als logisch gevolg dat de Mondeo nu als eerste is verouderd. Daarom heeft Ford besloten tot een facelift. Die heeft niet alleen betrekking op het uiterlijk, maar ook op de uitrusting en techniek. Wat het precies allemaal inhoudt wordt duidelijk na een proefrit met de vernieuwde Mondeo met nieuwe dieselmotor en de allernieuwste elektronica aan boord.

Ford laat iedereen die het wil weten met een tweetal foto's zien wat precies het verschil is tussen de oude en de vernieuwde Mondeo. De verschillen zijn namelijk zo subtiel, dat alleen met een directe A-B vergelijking duidelijk is wat er precies is veranderd. Dat is allereerst de nieuwe grille die de auto samen met een flinke hoeveelheid chroom moderner moet maken. Andere wijzigingen zijn de lagere bumpers, minder prominente berschermstrips aan de zijkant en dik aangezette dorpels.

Ford Mondeo Wagon (1993 - 2007)

Het effect van de aanpassingen is sterk afhankelijk van de lakkleur van de auto. Bij donkere kleuren lijkt het vooral alsof de eigenaar overenthousiast heeft gewinkeld bij de accessoire-handel. Een Mondeo in een lichte kleur oogt nu moderner en chiquer dan voorheen.

Vrachtwagen

Zoals vanouds is de Mondeo niet bedoeld als "life style" auto die er alleen uitziet als een stationcar. In plaats daarvan is de hier gereden Wagon een vrachtwagen van het zuiverste ras. Als de achterklep wordt geopend is een hoeveelheid ruimte beschikbaar die bij een enkeling spontaan pleinvrees kan veroorzaken.

Helaas zijn aan de Mondeo geen ergonomische hoogstandjes als een in twee delen te openen achterklep of slim op te vouwen achterbank besteed. Heel prettig is het "zelf stellende" chassis dat een goede wegligging garandeert onafhankelijk van de belading van de auto. Mede daarom gaven de verlaagde bumpers geen problemen op verkeersdrempels tijdens de proefrit.

Ford Mondeo Wagon (1993 - 2007)

Beetje meer

Ondanks het karakter van een werkpaard, is ook de Mondeo Wagon voorzien van alle denkbare luxe die Ford kon leveren, plus een beetje meer. Dat "beetje meer" is bijvoorbeeld terug te vinden in de lederen stoelen die niet alleen elektrisch verstelbaar en verwarmbaar zijn. Ford gaat een stap verder en voorziet de stoelen ook nog eens van koeling. Dit is een voorziening die tot nu toe alleen was voorbehouden aan absolute toplimousines, maar het werkt in die auto's dan ook wel sneller en effectiever. Een "beetje minder" zijn de hoofdsteunen die niet zo ver versteld kunnen worden dat ze daadwerkelijk bijdragen aan de veiligheid.

Ford Mondeo Wagon (1993 - 2007)
Ford Mondeo Wagon (1993 - 2007)

Ook de telefoon-integratie gaat net een stap verder dan gemiddeld dankzij Bluetooth-technologie. Daarmee kan de mobiele telefoon in de jas- danwel broekzak van de bestuurder blijven. Geheel draadloos worden auto en telefoon gekoppeld en kan hands-free worden gebeld met de carkit in het dashboard. Ook het adresboek van de mobiele telefoon is zonder wisselen van SIM-kaart of aansluiten van kabels beschikbaar via de boordcomputer van de Mondeo.

„Eenmaal op snelheid, weet de Mondeo als vanouds te overtuigen met een superieure wegligging“

Tenslotte gaat de Mondeo ook een stap verder op het gebied van audio en navigatie. Beide worden indien gewenst via spraakherkenning bediend. De CD-speler weet niet alleen raad met standaard CD's, maar haalt ook muziek uit een CD-ROM (ook r/w) met daarop MP3-bestanden.

Diesel

Het derde en laatste onderdeel van de facelift is de nieuwe dieselmotor. De hier gereden 2.2 liter TDCi diesel is goed voor 155 pk en een fors koppel van 400 Nm. Bovendien levert deze turbodiesel vanaf het eerste moment veel kracht. Terwijl menig turbo-motor eerst nauwelijks vermogen levert en dan ineens heel veel vermogen biedt, is de Mondeo-motor vanaf het eerste moment sterk. Bij lage snelheid kan het toerental daarom lager worden gehouden dan bij veel concurrenten en dat wordt rechtstreeks vertaald in minder rijgeluiden en een lager verbruik.

Ford Mondeo Wagon (1993 - 2007)

Op de snelweg wordt diezelfde souplesse omgezet in veel sprintkracht. Als het al hard gaat, doet de Mondeo er desnoods in de zesde versnelling nog eens moeiteloos een flinke schep bovenop.

Zoals iedere Ford weet ook de Mondeo zich van de massa te onderscheiden dankzij een buitengewoon goed weggedrag. Zelfs bij lage snelheid is het onderstel aangenaam communicatief en dat betekent vanaf het eerste moment al een zeker rijplezier.

Eenmaal op snelheid, weet de Mondeo als vanouds te overtuigen met een superieure wegligging. Slecht wegdek is geen enkel probleem, snelle bochten alleen maar meer plezier. In een enkel geval kan de auto op hoge snelheid in een lange bocht iets zweverig worden. Toch blijft ook dan duidelijk waar de grenzen liggen. Die grenzen liggen in veel gevallen beduidend verder dan bij soortgelijke auto's en het is daarom dat menig Ford-rijder het merk trouw blijft.

Ford Mondeo Wagon (1993 - 2007)

Conclusie

De Mondeo was toe aan een opfrisbeurt en Ford heeft de auto daarom op drie punten gemoderniseerd. Het uiterlijk is aangepast met een nieuwe grille, nieuwe bumpers en het nodige chroom. Veel belangrijker is de sterke en tegelijkertijd zuinige dieselmotor, waarmee de Mondeo dezelfde prestaties biedt als de nieuwste diesels van de concurrentie.

Op het gebied van uitrusting gaat de Mondeo zelfs een stap verder dan de concurrentie, want de top-uitvoeringen behoren tot de meest moderne en complete auto's in deze klasse. Daarbij heeft Ford juist die top-uitvoeringen zeer concurrerend geprijsd. De uitstekende wegligging en bijna overrompelend grote bagageruimte zijn gebleven.

plus
  • Echt werkpaard
  • Uitstekende wegligging
  • Snelle, sterke en zuinige dieselmotor
min
  • Hoofdsteunen te laag
  • Kwaliteit lakwerk twijfelachtig