18 november 2011
Jeep Compass

Jeep Compass

Een nieuwe richting

Autotest | Jeep is naar eigen zeggen de uitvinder van de terreinauto. Toen luxe terreinauto's (ook wel bekend als "SUV's") een paar jaar geleden populair werden, liep Jeep voorop. Maar toen de SUV meer luxeauto en minder terreinauto werd, was Jeep juist in het nadeel. Een Jeep die het veelbelovende uiterlijk niet kan waarmaken, is geen echte Jeep. Uiteindelijk werd de knoop doorgehakt en koos het merk een nieuwe richting met de "Compass".
 

Alle Jeeps hebben stoere namen die verwijzen naar de Amerikaanse cultuur. Het bekendste model is de "Cherokee", het topmodel heet heel toepasselijk "Commander" en dit model dat een nieuwe richting inslaat is wijzelijk "Compass" genoemd.

Wat de Compass zo bijzonder maakt is dat het de enige Jeep is die leverbaar is zonder vierwielaandrijving. Daarmee resteren als belangrijkste verkoopargumenten het karakteristieke uiterlijk en natuurlijk de naam "Jeep".

De eerste generatie van de Compass zag er echter niet zo imposant uit als gehoopt. Het aangezicht was zo "soft" dat het meer deed denken aan een voordelige Koreaan, dan aan een onoverwinnelijke Amerikaan. Voor modeljaar 2012 is daar verandering in gebracht. De grille heeft voortaan de voor Jeep kenmerkende zeven openingen en de koplampen hebben een meer dan zelfverzekerde blik gekregen.

Jeep Compass

Ruimte

De Compass is voor Amerikaanse begrippen "compact" en voor Europese begrippen middelgroot. De ruimte voorin is prima, maar helaas zijn de voorstoelen onvoldoende verstelbaar. Alhoewel de interieurruimte het toelaat, is de rails kort en daarom kan de stoel niet ver genoeg naar achteren. Ook de hoogteverstelling schiet tekort; gedurende de rit is herhaaldelijk geprobeerd om de stoel lager te zetten, maar tevergeefs. De Compass biedt voorin alle ruimte, het had echter nog beter kunnen zijn als de verstelmogelijkheden uitgebreider waren geweest.

Omdat de voorstoelen niet ver naar achteren kunnen worden geschoven, is de beenruimte op de achterbank logischerwijs prima. Ook de bagageruimte is enorm, zoals het hoort bij een auto van deze omvang.

Jeep Compass

Uitrusting

Het interieur is typisch Amerikaans. Verfijning is ver te zoeken en alhoewel alles er stevig uitziet, is dat het zeker niet. Zo had de testauto een middenconsole die rammelt tijdens het rijden en kraakt als er een arm op rust. Het audiosysteem bedient zich van overmaatse luidsprekers in de portieren. Deze weten desgewenst heel wat lawaai te produceren, maar zuiver of realistisch klinkt het absoluut niet.

Gezien de prijs is de standaarduitrusting keurig verzorgd. Alleen op het gebied van brandstofbesparing laat de Compass een steek vallen. Een stop/start-systeem of schakelindicator staan niet op het programma bij Jeep.

Jeep Compass

Motoren

Een standaard Jeep-motor is zo gemaakt dat deze ook functioneert als de auto onder een steile hoek staat of diep water doorwaadt. Zulke extreme eisen worden aan de Compass niet gesteld. Bovendien waren de bestaande Jeep-motoren te groot (lees: kostbaar) voor de relatief kleine Compass. Daarom deelt Jeeps instapmodel de krachtbronnen met zustermerken Dodge en Chrysler.

De 2.0 liter benzinemotor drijft de voorwielen aan en levert 156 pk / 190 Nm. Dat is precies voldoende om vlot mee te komen met het verkeer. Meer dan dat zit er echter niet in; de reactie op het gaspedaal is loom en alleen wanneer de krachtbron genadeloos in de toeren wordt gejaagd zijn de prestaties beter. Het motorgeluid is zo rauw, dat de Compass 2.0 absoluut niet uitnodigt tot hard rijden.

Jeep Compass

Het onderstel is aangepast voor de Europese markt. Een voor Europa bedoelde Compass is veel stugger geveerd dan een Amerikaans model. Het weggedrag is daarom vergelijkbaar met dat van de concurrenten. De wegligging voldoet aan alle eisen. Toch is de Compass absoluut geen bijzondere of opwindende auto om mee te rijden.

Off-road

Daar komt verandering in wanneer wordt gekozen voor de 2.4 liter benzinemotor (170 pk / 220 Nm) die is gekoppeld aan een CVT versnellingsbak. Deze presteert met meer gemak, waardoor de auto het grootse gevoel geeft dat hoort bij een Amerikaan. Jeep belooft dat de "2.4 16v CVT" gemiddeld 11.6 kilometer op een liter aflegt, in de praktijk was dat 8.6 kilometer.

Jeep Compass

Dat hogere verbruik heeft echter een goede reden: de Compass 2.4 is wel voorzien van vierwielaandrijving en daar is volop gebruik van gemaakt! Ten opzichte van de grotere Jeeps is de aandrijving uiterst eenvoudig. Lage gearing ontbreekt. Alleen de centrale as heeft een diff-lock. Elektronica remt de individuele wielen op de voor- en achteras om de ontbrekende diff-locks te imiteren.

In slimme elektronica om te helpen bij afdalen of de anti-slip regeling aan te passen aan het type terrein wordt niet voorzien (maar daar is de prijs van de auto dan ook naar).

Ondanks de uiterst elementaire 4wd weet de Compass zich verrassend goed in het terrein te redden. Niet alleen licht, maar zelfs middelzwaar terrein vormt geen probleem. De grootste beperking is in de praktijk de geringe bodemvrijheid en niet de eenvoudige techniek.

Jeep Compass

Conclusie

Nu grote, luxe en vooral kostbare terreinauto's nauwelijks meer aan de man zijn te brengen had Jeep twee opties: buigen of barsten. Logischerwijs heeft Jeep voor lijfsbehoud gekozen. Het resultaat is de relatief compacte "Compass" die als eerste model van Jeep ook leverbaar is zonder vierwielaandrijving.

Zoals het hoort bij een Jeep, heeft de Compass een stoere uitstraling. De binnenruimte is prima en gezien de prijs is de standaarduitrusting goed verzorgd.

Alleen wanneer de Compass is voorzien van een zware motor en vierwielaandrijving, weet het model zich te onderscheiden van de concurrentie. De eenvoudigere uitvoeringen doen het niet beter of slechter dan de tegenstrevers. In dat geval zijn alleen de naam en de vormgeving de belangrijkste verkoopargumenten. Daarmee slaat Jeep een hele nieuwe richting in. Die is misschien minder spannend, maar het betekent wel dat een echte Jeep binnen bereik van een grotere kopersgroep komt en daarmee blijft een iconisch merk behouden.

plus
  • Ruim
  • Stoere uitstraling
  • Terreinwaardiger dan de concurrentie
min
  • Hoog verbruik
  • Weinig verfijnde motoren
  • Matige afwerkingskwaliteit
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!