Kia Sportage (2010 - 2015)
Minder terrein, meer auto
Het idee dat een SUV (Sports Utility Vehicle) een jungle moest kunnen bedwingen en tegelijkertijd de luxe moest bieden van een limousine is inmiddels achterhaald. De SUV heeft zich ontwikkeld tot een grote personenauto die alleen nog de stoere uitstraling van een terreinauto heeft.
Kia heeft dat goed begrepen en heeft veel werk gemaakt van de vormgeving van de nieuwe Sportage. Dankzij het strakke lijnenspel heeft de Sportage de verfijning van een personenauto. Tegelijkertijd geven de forse omvang en de vastberaden blik van de koplampen de Sportage een stoere uitstraling. Op slechts één punt ging vorm voor functie: de hendel om de achterklep te openen zit bijzonder laag. Als de auto ook maar een beetje vies is, betekent dat vieze handen bij het openen van de achterklep.
Ruimte
Het interieur doet niet denken aan een terreinauto; hier geen kompas, survivalkit of eenvoudig afwasbare stoffen. De Sportage is opgezet als een ruime, luxueuze personenauto. De voorstoelen zijn lekker groot en ook de bewegingsruimte rondom de stoelen is royaal. De ruimte op de achterbank is enorm, zelfs volwassenen zitten hier prima. De bagageruimte is met 564 liter gemiddeld groot voor een auto met deze omvang.
Gezien de prijs zit de Sportage ook ruim in de uitrusting. Het zogenaamde "Plus Pack" op de testauto bevat onder andere een audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Hierbij hoort helaas ook een opdringerige subwoofer die klinkt als een stuk karton in een plastic klankkast. Het navigatiesysteem deugt wel en ook de achteruitrijcamera is een aanwinst. De integratie met zowel een Bluetooth-telefoon als een iPod werkt probleemloos.
Rijden
Zoals in het intro aangegeven, heeft de Sportage een eenvoudige instap en een hoge zit die een goed overzicht geeft over het verkeer. Toch is de zit niet hoog genoeg om significant meer rust te bieden op de lange afstand dan een gewone personenauto; dit effect is alleen voorbehouden aan echt grote SUV's.
Een reden om voor een SUV te kiezen is het machtige gevoel dat zo'n auto kan geven. Dat is vrijwel afwezig bij de Sportage. In plaats daarvan heeft Kia er alles aan gedaan om de Sportage te laten rijden als een gewone personenauto. Alleen in extreme situaties (uitwijkmanoeuvre) is merkbaar dat de wegligging niet zo goed is als die van een lage personenauto. In de dagelijkse praktijk biedt de Sportage het comfort (weggedrag en geluidsniveau) van een personenauto met een vergelijkbaar prijskaartje.
Prestaties en verbruik
Ook de prestaties zijn vergelijkbaar met die van een traditionele personenauto. De testauto is voorzien van een 136 pk / 320 Nm sterke dieselmotor die ongeacht het toerental altijd voldoende vermogen voorhanden heeft. Omdat de Sportage niet bedoeld is als terreinauto, is vierwielaandrijving slechts een optie. Standaard worden alleen de voorwielen aangedreven en dat maakt de Sportage voordeliger in aanschaf én gebruik.
Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. Een start/stop-mechanisme ontbreekt, wat er op wijst dat de Sportage bedoeld is als auto voor lange afstanden en zeker niet als stadsauto.
Wanneer voornamelijk op de snelweg wordt gereden is een gemiddeld verbruik van 6.2 liter per 100 km haalbaar (fabrieksopgave: 5.5 liter per 100 km). Ondanks dit beschaafde verbruik voor een SUV, is de actieradius teleurstellend klein. Op een volle tank kan slechts 700 km worden afgelegd en dat is weinig voor een dieselauto.
Concurrentie
Technisch is de Kia Sportage vrijwel gelijk aan de ix35 van moederbedrijf Hyundai. Beide auto's staan op hetzelfde onderstel, hebben dezelfde wielophanging en dezelfde motoren. Het verschil is vooral te vinden in de vormgeving en de fijnregeling. Ten opzichte van de ix35 stuurt de Sportage een fractie scherper, maar dit is sterk afhankelijk van de gekozen velgmaat en motor (gewicht daarvan is van invloed op de rijeigenschappen).
In vergelijking met de vorige Sportage (2004-2010) is de nieuwe generatie veel verfijnder. Op geen enkele manier voelt de nieuwe Sportage als een "goedkoop Koreaans alternatief". De gebruikte materialen voelen degelijk en hoogwaardig aan en ook de afwerkingskwaliteit is prima.
Conclusie
Kia gaat met de tijd mee en heeft van de nieuwe Sportage minder terreinauto en meer luxeauto gemaakt. De rijeigenschappen benaderen daarom die van een gewone personenauto, alleen het verbruik blijft hoger. Meer dan voorheen ligt de nadruk op vormgeving en comfort, waardoor de Sportage beter beantwoordt aan de wensen van de klant. Toch blijft de prijs bescheiden, want ook de nieuwe Sportage is duizenden euro's goedkoper dan vergelijkbare SUV's van Japanse en Europese merken.
- Nette prijs
- Ruim en praktisch
- Geringe actieradius
- Matige klank audiosysteem