Skoda Yeti
De verschrikkelijke ...
Kijk de Yeti recht in de ogen. Ziet u die glimlach? Wilt u ook zo'n lach op het gezicht? Stap dan in voor een proefrit. Menigeen kiest voor een SUV om de ruimte en daarvan biedt de Yeti verrassend veel.
Ruimte
Alhoewel de Yeti er compact uitziet, staat de auto in feite op het onderstel van de Octavia en biedt daarom van binnen even veel ruimte. Het grote verschil is dat de Yeti een hoge auto is, wat een eenvoudige instap en een goed overzicht over het verkeer betekent. Omdat de bestuurder relatief diep zit, geeft de Yeti de bestuurder niet het kenmerkende SUV-gevoel een machtige machine te besturen.
Het dashboard van de Yeti lijkt rechtstreeks over te zijn genomen van moederbedrijf Volkswagen. Een auto die van buiten zo origineel is getekend, vraagt om een interieur dat minstens zo eigenzinnig is en hier laat de Yeti een steekje vallen.
Zelfs wanneer de voorstoel ver naar achteren staat, blijft er op de achterbank voldoende hoofd- en beenruimte over voor volwassenen. De achterbank bestaat in feite uit drie losse zittingen die schuiven over rails ("VarioFlex" heet dat in Skoda-termen). Afhankelijk van de situatie kan daarom worden gekozen voor meer beenruimte achterin of juist voor meer bagageruimte.
De bagageruimte wordt geplaagd door een forse tildrempel, maar dat wordt deels goedgemaakt door de enorme inhoud. Bovendien is de kofferruimte voorzien van handige hulpmiddelen waarmee de beschikbare ruimte flexibel is in te delen.
Motoren
Terwijl andere SUV's imponeren met een enorme omvang en bijbehorende overbemeten motoren, kiest Skoda voor een heel andere aanpak. De Yeti is niet gemaakt om indruk te maken op anderen, maar om zelf van te genieten. Dat wordt vooral duidelijk met de "1.2 TSI"-motor. Dat is de lichtste motor waarmee de Yeti kan worden geleverd, en tegelijkertijd de fijnste. Dankzij slimme techniek wordt uit een ongebruikelijk kleine motorinhoud namelijk toch volop vermogen gehaald (105 pk / 175 Nm), terwijl het verbruik bescheiden blijft.
Om de pret compleet te maken is de testauto uitgevoerd met een zogenaamde "DSG"-versnellingsbak. Dat is een automaat die het ook mogelijk maakt om zelf te schakelen. Bovendien is de Yeti met deze automaat zuiniger én sneller dan de handgeschakelde versie!
Deze laatste generatie van DSG telt zeven versnellingen, waardoor in iedere situatie een ideale verhouding beschikbaar is en het motorvermogen optimaal kan worden benut. In de stad is de "Yeti 1.2 TSI DSG" daarom levendig en gretig, op de snelweg juist zuinig en stil. Vanaf 130 km/u is merkbaar dat dit de basismotor is, boven die snelheid is het sprintvermogen minimaal.
Weggedrag
Dankzij de compacte bouw is de Yeti uitgesproken dynamisch voor een SUV. Met de lichtgewicht 1.2 motor in het vooronder wordt dat gevoel nog eens versterkt. Door de flinke hoogte helt de Yeti wel over in de bocht, maar het uitgekiende onderstel zorgt ervoor dat de bestuurder duidelijk voelt waar de grenzen liggen. Bovendien heeft de Yeti een uitdagend karakter, waardoor deze SUV ongekend veel rijplezier biedt. Deze Yeti is geen geweldenaar, maar juist een rank gebouwde atleet!
Vierwielaandrijving
Wanneer de Yeti wordt voorzien van sterkere motoren, is de auto in de rechte lijn duidelijk sneller. Omdat deze motoren met meer gemak presteren geven ze de Yeti een meer volwassen, maar minder speels gevoel. Alleen de zwaardere motoren kunnen worden gecombineerd met vierwielaandrijving en dan laat de Yeti nog een talent zien.
Alhoewel de Yeti niet bedoeld is als taaie terreinauto om woestijnen mee te doorkruisen of jungles te bedwingen, biedt deze Skoda veel meer dan alleen een stoer uiterlijk. De "Yeti 4x4" is voorzien van permanente vierwielaandrijving en diverse elektronische hulpmiddelen om terreinrijden makkelijk te maken.
Off-road
Die worden geactiveerd met een druk op de "Off road"-knop. De reactie op het gaspedaal wordt dan minder direct, zodat het vermogen exact kan worden gedoseerd.
De afdaalhulp maakt het mogelijk om veilig van zeer steile hellingen af te dalen, zonder een speciale (lees: dure) versnellingsbak met zogenaamde "lage gearing" zoals bij traditionele terreinauto's. Een elektronische afdaalhulp is niet uniek, maar die van Skoda is net even slimmer. De Yeti daalt af in neutraal, maar wanneer het gas wordt ingetrapt versnelt de auto toch (door minder te remmen).
Om klimmen makkelijker te maken, houdt de Yeti de remmen twee seconden vast om te voorkomen dat de auto achteruit rolt. De computer beperkt het toerental in neutraal tot 2.500 toeren per minuut, zodat er geen risico bestaat om de koppelingsplaten te verbranden.
Zoals het hoort bij een terreinauto zijn de wielen op de uiterste hoeken geplaatst en is de overhang voor en achter minimaal. Bovendien kent de Yeti een forse bodemvrijheid (18 cm). Het onderstel is, net als op de openbare weg, makkelijk aan te voelen en daarom weet de bestuurder ook in het terrein meteen waartoe de Yeti in staat is. En dat is zo veel, dat deze Skoda in het terrein zelfs duurdere SUV's het nakijken geeft. Het kan niet missen: u heeft nu net zo'n glimlach op het gezicht als de auto zelf!
Conclusie
Autozine ving de eerste Yeti in de bossen van Slovenië en het was een leerzame kennismaking. Onderzoek wijst uit dat de Yeti, in tegenstelling tot wat diens naam en reputatie doen vermoeden, geen machtswellusteling is. Tussen de overbemeten en benzineverslindende SUV's die vooral zijn gemaakt om anderen imponeren, is de Yeti een verademing.
Geheel volgens de traditie van het merk, is deze Skoda op veel punten slimmer dan de rest. Met name de "1.2 TSI"-motor maakt de Yeti tot een heerlijk presterende auto die desondanks spaarzaam met brandstof omgaat. Dankzij de compacte bouw is dit een dynamische auto die overal volop rijplezier biedt. In de stad is deze compacte SUV handzamer dan menig concurrent, in het terrein verslaat de Yeti zelfs auto's die een veelvoud kosten!
Kortom: de Yeti is geen verschrikkelijke sneeuwman, maar wel een verschrikkelijk leuke auto!
- Geslaagde vormgeving
- Zeer capabel off-road
- Vlot en zuinig on-road
- Sober/fantasieloos interieur
- Forse tildrempel bagageruimte
- Testauto niet vrij van rammels