Land Rover Freelander 2
Meer vrijheid, meer blijheid
De Freelander is het instapmodel van Land Rover. Maar dat wil niet zeggen dat de Freelander 2 een kleine auto is. Het vorige model leek, oneerbiedig gezegd, op een willekeurig samenraapsel van kunststof beschermplaten en metalen panelen. Dat gaf de auto een speelse uitstraling, maar het was bepaald niet solide of stoer.
Dat is bij de nieuwe Freelander wel anders. De nieuwkomer is flink gegroeid en oogt zo massief dat de auto uit één blok staal lijkt te zijn gegoten. Daarbij is de Freelander 2 meteen herkenbaar als een echte terreinauto en niet als life style imitatiemobiel. De overhang bij de voor- en achterbumper is minimaal, zodat enorme hellingen kunnen worden beklommen. De bodemvrijheid is fors, zonder dat die teniet wordt gedaan door side steps of ander overbodig uiterlijk vertoon.
Een nadeel van de groeistuip is dat de auto nu bijna onpraktisch groot is. Op z'n zachtst gezegd vult de Freelander 2 een parkeervak goed. Om het minder vriendelijk te stellen: de auto is nu te groot voor menig parkeergarage of wasstraat.
Binnen
Ook binnenin voelt alles groot. De bestuurder kijkt uit over een imposante motorkap. Het dashboard is bewust laag geplaatst en heeft een aflopende vorm. Daardoor hebben de inzittenden nog meer het idee plaats te hebben genomen op de troon van de koning van de weg; een deel van de aantrekkingskracht van iedere SUV. De achterbank biedt volop hoofd- en beenruimte. Zelfs de kofferbak is niet vergeten en biedt overdadige ruimte aan boodschappen of vakantiebagage.
Het dashboard van de vorige generatie Freelander werd in de loop der jaren voorzien van steeds meer knoppen. Als gevolg van die evolutie kwamen de knoppen op de meest wonderlijke plekken terecht. Het interieur van de Freelander 2 is strak, logisch en overzichtelijk.
De Freelander 2 is bedoeld als veelzijdige auto voor dagelijks gebruik. Dit is niet, zoals de Defender, een puur werkpaard waar terreincapaciteiten voor alles gaan. De Freelander 2 is daarom luxueus afgewerkt met hoogwaardige materialen en een complete uitrusting.
De gereden HSE-uitvoering laat weinig te wensen over. Land Rover is vooral trots op het audiosysteem dat tot stand is gekomen dankzij samenwerking met het prestigieuze merk Alpine. Er zijn inderdaad topkwaliteit componenten gebruikt, maar door een ongelukkige plaatsing van de luidsprekers en matige akoestiek van de auto, komt het audiosysteem toch matig uit de verf.
On Road
De motor wordt, geheel volgens de laatste mode, gestart met een knop. Met een druk op die knop komt naar keuze een 3.2 liter zescilinder ("i6") benzinemotor of een 2.2 liter viercilinder diesel ("TD4") tot leven. De dieselmotor is sterker, zuiniger en al vanaf 1 km per jaar voordeliger. De benzinemotor staat dus puur voor de vorm op de prijslijst.
De TD4 levert verdienstelijke prestaties op het asfalt. De Freelander 2 is niet uitgesproken snel, maar de auto komt moeiteloos mee met het overige verkeer en heeft altijd voldoende reserve achter de hand. De rijgeluiden zijn beperkt en dankzij de forse wielbasis ligt de Freelander 2 rustig op de weg. Juist op hoge snelheid blijft de Freelander 2 stabiel en vertrouwenwekkend aanvoelen. Bijvoorbeeld een klaverblad kan met verbluffend hoge snelheid worden genomen.
In de stad is deze "kleinste" Land Rover minder op z'n plaats. De auto voelt groot en past bijvoorbeeld in kleine dorpjes maar nauwelijks op een rijstrook. Bovendien helt de auto in korte, scherpe, snelle bochten merkbaar over. Wanneer doelbewust wilde capriolen worden uitgehaald, moet de elektronica alle zeilen bijzetten om de Freelander in het juiste spoor te houden. Dit gedrag is echter niet ongebruikelijk voor auto's als deze.
Off Road
De prestaties op het asfalt zijn gemiddeld (stadsverkeer) tot bovengemiddeld (snelweg). De Freelander 2 weet zich pas echt te bewijzen in het terrein. Dat begint met het karakter van de dieselmotor. Te veel gas geven en het risico bestaat dat de auto zich ingraaft, te weinig en de motor kan afslaan. Land Rover heeft het karakter van de motor en de versnellingsbak zo gekozen dat die risico's minimaal zijn.
De krachtbron levert al bij lage toeren veel kracht. Het vermogen wordt daarna zeer geleidelijk opgebouwd, waardoor het eenvoudig is het gas vanaf kruipsnelheid perfect te doseren.
Terrain response
Het "Terrain Response System" maakt terreinrijden nog makkelijker. Hiermee worden de alertheid van het gaspedaal, de werking van het tussendifferentieel en de reactie van de anti-slip regeling aangepast aan de situatie. Het systeem kent vier standen. Normaalgesproken wordt de snelwegstand gebruikt, de Freelander 2 rijdt dan zoals boven beschreven. Daarna volgt de sneeuw en ijs modus, waarbij wordt voorkomen dat de auto uitglijdt.
Voor terreinrijden zijn een modderstand en een zandstand beschikbaar. Deze laatste is intensief gebruikt en het effect ervan is goed merkbaar. Alhoewel de Freelander 2 geen lage gearing heeft (speciale versnellingsbakverhoudingen voor terreinrijden), reageert de auto door tussenkomst van de computer alsof lage gearing is ingeschakeld. Als extra hulpmiddel wordt de stand van de voorwielen in een display getoond, want in het mulle zand is niet altijd voelbaar wat de voorwielen doen.
Terreinrijden met hulp van de computer vraagt enige gewenning. Mechanische hulpmiddelen laten zich gemakkelijk aanvoelen en daardoor is het eenvoudig om te reageren op wat er gebeurt. Met de computer als hulpmiddel moet de bestuurder hopen dat de programmeurs van Land Rover alle situaties hebben voorzien. Dat bleek in de praktijk steeds goed te gaan.
Conclusie
Is de Freelander 2 een echte Land Rover waarbij de terreincapaciteiten voor uiterlijk vertoon, life style en imago gaan? Zeker! Bovendien is de Freelander 2 meer dan voorheen een geslaagde combinatie van terreincapaciteiten en dagelijkse bruikbaarheid op de openbare weg.
- Ruim
- Premium gevoel
- Goed in terrein en op de snelweg
- Forse prijs
- Onpraktisch groot