10 maart 2009
Toyota Avensis

Toyota Avensis

Zakelijk inzicht

Autotest | Een goede zakenauto is comfortabel en veilig. De zakelijke rijder legt er immers enorme afstanden mee af. Daarnaast moet een zakenauto praktisch en representatief zijn. Maar wie echt succes wil boeken, moet meer bieden dan een ander en zich nadrukkelijk onderscheiden van de concurrentie. Toyota heeft er alle vertrouwen in dat de nieuwe Avensis een zakelijk succes zal worden. Lees zelf waarom.
 

De makers van een nieuwe zakenauto moeten iedere beslissing op een goudschaaltje afwegen. Een nieuwe auto moet beter zijn dan de rest om de klanten over de streep te trekken. Een auto die te vernieuwend is, valt echter niet in de smaak bij het veelal behoudend ingestelde zakelijke publiek of wordt niet geaccepteerd door de leasemaatschappij.

Interieur

Bij de nieuwe Toyota Avensis begint het daarom allemaal heel gewoontjes. De Avensis is een modern gelijnde sedan met een zelfverzekerde uitstraling. De nieuwkomer is naar goed gebruik iets gegroeid ten opzichte van de voorganger. De auto is langer en breder geworden, wat respectievelijk de ruimte op de achterbank en tussen de voorstoelen ten goede komt.

Toyota Avensis

In de hier gereden "Executive Business"-uitvoering heeft het interieur een uiterst luxueuze uitstraling. De gebruikte materialen zijn hoogwaardig en de afwerking is smetteloos. De uitrusting is zoals mag worden verwacht van een moderne zakenauto.

De stoelen zijn elektrisch verstelbaar, met leder bekleed en zitten voortreffelijk. De rug van menig kilometervreter zal de Avensis-koper dankbaar zijn voor zijn/haar keuze!

Audio en navigatie

Het gecombineerde audio- en navigatiesysteem laat zich eenvoudig en intuïtief bedienen. De klank van het audiosysteem is zeer goed voor een auto in deze prijsklasse, maar er zit een addertje onder het gras. Het hoofdmenu suggereert dat muziek van alle denkbare bronnen beschikbaar is, maar in de praktijk moet nog van alles worden bijbesteld. Alhoewel het audiosysteem een standaard USB-aansluiting heeft, herkent het een iPod alleen als deze via een (optionele) poort is aangesloten.

Toyota Avensis

Wanneer het volume flink wordt opgeschroefd, kan de subwoofer zichzelf plotseling uitschakelen (uit zelfbescherming) en is het met de feestvreugde gedaan.

Veiligheid

Het zogenaamde "Pre-crash" veiligheidssysteem was tot voor kort alleen voorbehouden aan de topmodellen van Lexus, maar is nu ook leverbaar op de Toyota Avensis. Dit systeem houdt met behulp van radar de omgeving in de gaten en waarschuwt voor naderend onheil. Wanneer een ongeluk onafwendbaar lijkt, wordt de auto zoveel mogelijk afgeremd en worden de gordels strakgetrokken.

Mocht de Avensis in een slip raken, dan maakt "Vehicle stability control+" (VSC+) de juiste stuurcorrectie makkelijker, terwijl sturen in de verkeerde richting juist zwaarder gaat. Mede daarom is de Avensis inmiddels door het onafhankelijke EuroNCAP instituut onderscheiden met vijf sterren (de maximale score) voor de veiligheid.

Weggedrag

Tot zover is de Avensis een ruime, luxueuze en veilige auto, maar is het verschil met de tegenstrevers gering. Als het gaat om rijkwaliteiten weet de Avensis zich duidelijker te onderscheiden.

Toyota Avensis

De wegligging is bovengemiddeld goed. Ook op hoge snelheid of in veel te scherpe bochten, blijven de wielen voorbeeldig de ingezette koers volgen.

De gekozen uitvoering (velgmaat en banden) is van grote invloed op het weggedrag. De eerder geteste Avensis Wagon stuurde scherper en helde minder over dan deze sedan.

Toyota Avensis

Motoren

"De makkelijkste manier om geld te verdienen, is het niet uit te geven", zo moeten de makers van de Avensis hebben geredeneerd. Zeker wanneer lange afstanden met een auto worden afgelegd, loont het enorm om brandstof te besparen.

De dieselmotoren zijn beresterk, uitzonderlijk stil en iets zuiniger dan gemiddeld. De echte technische vernieuwing zit bij de nieuwe Avensis echter in de benzinemotoren. Deze zijn dankzij "Valvematic"-techniek zuinig en toch heel sterk.

Toyota Avensis

Ter illustratie: de vorige generatie Avensis met 2.0 liter motor leverde 147 pk, woog 1.315 kg en verbruikte 6,6 liter per 100 km. De nieuwe Avensis 2.0 is goed voor 152 pk, weegt 1.375 kg en neemt genoegen met 5,6 liter per 100 km. De CO2-uitstoot is gedaald van 191 naar 163 gram per kilometer! Daarmee behoort de Avensis tot de zuinigste auto's in z'n klasse, zij het dat de Avensis niet uniek is in dit lage verbruik.

In de praktijk is het beloofde verbruik goed haalbaar. In stadsverkeer verbruikt de Avensis "2.0 VVT-i Valvematic" ongeveer 10 liter per 100 km. Wanneer juist lange afstanden op de buitenweg worden afgelegd, is een verbruik van 6,4 liter per 100 km realistisch.

Toyota Avensis

Bovendien helpt de Avensis de bestuurder om dat lage verbruik te realiseren. Zoals gebruikelijk toont de boordcomputer het huidige en het gemiddelde verbruik. Daarnaast laat de "eco-meter" zien hoe economisch of oneconomisch de bestuurder rijdt. De kunst is de balk van het grafiek binnen de "eco"-schaal te houden.

Comfort

Na een koude start is de motor duidelijk hoorbaar en klinkt een ongebruikelijk rauw geluid uit het vooronder. Al na enkele minuten is de motor op temperatuur, waarna alleen nog geluiden van de banden hoorbaar zijn. Rijwind is zelfs onder barre weersomstandigheden nauwelijks hoorbaar.

Toyota Avensis

De testauto is uitgerust met een automatische versnellingsbak die z'n werk voorbeeldig doet. Deze zogenaamde "Multidrive CVT" (continu variabele transmissie) beschikt niet over een vast aantal versnellingen, maar kan de verhoudingen afhankelijk van de rijomstandigheden traploos aanpassen.

In de "sport" is de Avensis 2.0 een snelle auto die altijd veel reserve paraat heeft om er nog eens een schepje bovenop te doen. In de "eco" stand is de Avensis juist een uiterst efficiënte kilometervreter.

Conclusie

Heeft de nieuwe Toyota Avensis het in zich om een zakelijk succes te worden? Zonder twijfel! Wanneer nodig loopt de Avensis keurig mee met de massa. De auto heeft een modern en representatief uiterlijk. Zoals mag worden verwacht van een moderne zakenauto is de binnenruimte royaal, de afwerking hoogwaardig en de uitrusting luxueus.

Vooral als het gaat om rijeigenschappen weet de Avensis zich te onderscheiden. De wegligging is bovengemiddeld goed. Standaard is de Avensis vooral heel veilig, in de sportiever uitvoeringen biedt de Avensis ook meer rijplezier. De motoren zijn sterk, stil en vooral zuinig. Het lage verbruik, de verwachte hoge restwaarde en bewezen betrouwbaarheid zorgen ervoor dat de Avensis zakelijk gezien een uitgekiende keuze is.

plus
  • Zeer comfortabel
  • Vooruitstrevende techniek
  • Zeer zuinige 2.0 liter benzinemotor
min
  • Kleine actieradius
  • Remmen mogen bijteriger
  • IPod-aansluiting is optie op de optie
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!