Renault Talisman
Met een beetje geluk...
Voor het hoofd van de ontwerp-afdeling van Renault, de Nederlander Laurens van den Acker, is het vormgeven van een nieuwe auto meer dan zomaar mooie lijnen tekenen. Van den Acker heeft een filosofie! Wie jong is, rijdt een voordelige en compacte auto. Wie ouder is, bouwt een carrière op en wil succes uitstralen met een statige auto. Voor iedere fase van het leven ontwerpt Renault een auto die daar qua uitstraling bij past.
Vormgeving
Terwijl de kleine modellen van Renault speels en vrolijk zijn, heeft de Talisman een zelfverzekerde bijna nobele uitstraling die hoort bij een zakenauto.
Hoe zakelijk het interieur is, hangt sterk af van de gekozen uitvoering. Tijdens de eerste kennismaking met de Talisman werd gereden met een zogenaamde "Initiale Paris"-uitvoering en die geeft dankzij de fraaie materialen een hoogwaardige uitstraling.
Dit keer is gereden met een "Intens"-uitvoering en die heeft een heel wat minder weelderige uitstraling. De Renault Talisman en kleinere Megane delen onderhuids veel techniek en dat wordt in deze relatief eenvoudige uitvoering snel duidelijk. Terwijl die gedeelde techniek de Megane juist boven het gemiddelde uit tilt, betekent het dat de Talisman relatief eenvoudig is voor een auto in dit segment.
Uiteraard is de Talisman wel ruimer dan de Megane, vooral achterin. De bagageruimte heeft een inhoud van 608 liter. Daarmee heeft de Talisman de op één na grootste kofferruimte in het segment (alleen de Skoda Superb is nog ruimer).
Uitrusting
Het interieur wordt gedomineerd door een enorme middenconsole met daarin een groot (8.7 inch), staand beeldscherm. Dit is een ongebruikelijke, maar dankbare keuze. Wanneer het navigatiesysteem wordt gebruikt, doet het er niet toe wat zich naast de auto bevindt, maar juist hoe de wegen zich voor de auto uitstrekken. Op een staand beeldscherm is dat veel beter te zien.
Bovendien ligt het beeldscherm op deze manier net zo makkelijk onder handbereik als de versnellingshendel. Renault heeft deze bijzondere opzet daarom zeker niet alleen omwille van de vormgeving gekozen; het is prettiger in gebruik dan een traditioneel beeldscherm dat liggend bovenin het dashboard is gebouwd. Omdat de meeste functies middels het beeldscherm kunnen worden bediend, is het aantal knoppen op het dashboard minimaal.
Afhankelijk van het uitrustingsniveau biedt de Talisman vrijwel alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die in een auto in dit segment mogen worden verwacht. Een speciale vermelding verdient het "head-up display", waarmee essentiële informatie zoals de snelheid en de laatste instructie van het navigatiesysteem in het blikveld van de bestuurder worden geprojecteerd. Door zelf "apps" te downloaden bij Renault kunnen allerlei online functies worden geactiveerd (social media raadplegen, snelheidscontroles, etc.).
De luxe uitvoeringen van de Talisman worden voorzien van een Bose-audiosysteem. Dit klinkt beduidend rustiger en harmonieuzer dan gebruikelijk bij deze fabrikant, tot grote vreugde van de testrijder.
Toch blijft het gevoel knagen: de Megane is ook uit te rusten met al deze voorzieningen en mede daarom weet de Talisman nauwelijks te overtuigen als D-segment auto. Wie een topmodel rijdt, zoekt meerwaarde en de Talisman biedt hetzelfde in een grotere verpakking.
Diesel
Met het oog op de zakelijke rijder is voor deze gelegenheid gereden met de zogenaamde "spaardiesel": de "dCi 110". Dat staat voor een 1.5 liter dieselmotor die 108 pk / 260 Nm levert. Belangrijker zijn echter het lage verbruik (1 op 27) en dito uitstoot (96 gram per kilometer).
In de praktijk is dat lage verbruik ook daadwerkelijk te realiseren. Dat komt omdat het karakter van de motor (de manier waarop het vermogen wordt opgebouwd) en de versnellingsbakverhoudingen zich bij voorkeur lenen voor een kalme rijstijl. Na een kleine week rijden stond de verbruiksmeter daarom op 1 op 26.
Hard rijden kan wel, maar het is duidelijk dat deze lichte dieselmotor daar niet voor bedoeld is. Dan nemen de rijgeluiden sterk toe en moet de motor zo hard werken dat het rijden vermoeiend wordt.
Weggedrag
Dat Renault alle modellen op dezelfde technische basis bouwt, wordt vooral duidelijk tijdens het rijden met de Talisman. Net voor de proefrit met de Talisman is een week gereden met de Megane en dan valt op dat het verschil tussen beide auto's gering is. Dat is niet omdat de Talisman slecht rijdt, maar vooral omdat de Megane zo uitzonderlijk goed rijdt.
Voor een auto van deze omvang ontbreekt het de Talisman aan de rust, grootsheid en verfijning die kenmerkend is in dit segment. Slecht wegdek en zijwind weten de Talisman verrassend eenvoudig uit het rechte spoor te krijgen.
Toch weet de Talisman zich ook positief te onderscheiden van de concurrenten. Optioneel is de Talisman te voorzien van vierwielbesturing en dat zorgt voor een unieke rijervaring. De achterwielen sturen "tegen" in de stad, waardoor de draaicirkel zeer klein is voor een auto van deze omvang (een volle meter minder dan de variant zonder "4Control". Op hogere snelheid sturen de achterwielen juist mee. Dan lijkt het alsof het hele koetswerk zich vormt naar de bocht als een auto in een tekenfilm!
Wanneer wordt gekozen voor "4Control" is de Talisman niet alleen voorzien van vierwielbesturing, maar werken de besturing, demping, automatische versnellingsbak en motor allemaal samen. Met een druk op de knop kunnen alle componenten een comfortabel, sportief of juist economisch karakter aannemen. Daarmee rijdt de Talisman echt anders dan de concurrentie. Als dat geen geluk brengt...
Conclusie
Een "talisman" is een object dat positieve energie aantrekt. Of simpeler gezegd: een geluksbrenger. Die naam is slim gekozen, want als opvolger van de Laguna heeft de Talisman een hoop goed te maken. De laatste jaren werd de Laguna op alle punten overvleugeld door de concurrentie.
Toch maakte de Talisman geen overtuigende eerste indruk. Omdat de Talisman onderhuids is gebaseerd op andere modellen van Renault, ontbreken de grootsheid en verfijning die horen bij een auto in dit segment. Dat geldt niet alleen voor de rijeigenschappen, maar ook voor de rijgeluiden en zelfs de afwerking.
Tegelijkertijd weet de Talisman zich positief te onderscheiden met de nobele, zelfverzekerde uitstraling die hoort bij een grote zakenauto. Dankzij "Multi Sense" kan het gehele karakter van de auto worden aangepast aan de situatie, waarbij Renault een stap verder gaat dan soortgelijke systemen van andere merken.
- Geslaagde vormgeving
- Zeer zuinige dCi 110 motor
- Dynamisch en wendbaar dankzij vierwielbesturing
- Onhandig kleine buitenspiegels
- Kleinere tankinhoud i.c.m. vierwielbesturing
- Niet zo verfijnd als andere auto's in dit segment