3 februari 2004
Volkswagen Golf V

Volkswagen Golf V

Welkom

Autotest | Volkswagen maakt leuke televisie-reclames. Alhoewel de testrijder niet één keer uit de auto is gesleept voor een spontane knuffel of goedbedoeld compliment, blijft de Volkswagen-familie gestaag groeien. Wat is het geheim van deze familie en wat maakt deze vijfde generatie Golf tot zo'n prominent en welkom lid?
 

De Golf V is welliswaar geheel opnieuw ontworpen, maar is direct herkenbaar als Golf. De auto is aan alle kanten iets gegroeid, wat vooral ten goede is gekomen aan de ruimte achterin. De grote stevige voorstoelen kunnen zo ver versteld worden dat zelfs een bestuurder van 3 meter nog een goede zitpositie kan vinden. Het stuurwiel is zowel in de afstand tot de bestuurder als in hoogte verstelbaar. De achterbank laat zich gemakkelijk opklappen, maar dan ontstaat een niet vlakke laadvloer met tildrempel.

Volkswagen Golf V

Kenmerkend voor Volkswagen is de smetteloze afwerking die het gevoel geeft dat de auto de komende paar honderd jaar probleemloos mee zal gaan. Of dat ook werkelijk het geval zal zijn moet nog blijken, want op de Autozine auto-enquête komen over Volkswagen meer negatieve opmerkingen binnen dan over enig ander merk.

Voor deze test viel de keuze op een basisuitvoering. Dat is vooral te merken aan de uitstraling. Het gehele interieur is uitgevoerd in stemmig zwart afgewisseld met somber grijs. Het ontwerp is vrij van iedere vorm van creativiteit of vernieuwingsdrang. De gecombineerde blauw/rode dashboardverlichting is gebleven en blijft een streling voor het oog.

Uitrusting

Toch maakt juist deze basis-Golf een einde aan het idee dat een basismodel bij Volkswagen een karige uitrusting kent. Deze "Trendline" is standaard voorzien van onder andere elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare zijruiten (met "one touch" functie) voor en achter, ruitenwissers met regelbaar interval, cruise-control en een boordcomputer. Deze laatste gebruikt voornamelijk symbolen en afkortingen, maar toont Duitstalige waarschuwingen (alleen door de dealer op verzoek Engelstalig te maken).

De Golf is standaard niet voorzien van een radio, zodat de koper zelf de vrijheid heeft het ideale toestel te kiezen. De ontwerpers hebben goed nagedacht over de locaties van de luidsprekers, met als prettig gevolg dat zelfs met eenvoudige componenten al een prima geluid mogelijk is.

De uitrusting kent ook een aantal min-of-meer vernieuwende zaken die niet eerder in de Golf waren te vinden. Een korte beweging van de richtingaanwijzer is voldoende om drie keer te knipperen. De (optionele) "Thermatic"-airconditioning is (regelbaar) doorgevoerd naar het dashboardkastje en/of de blikjeshouder in de middenconsole. Het systeem kent alleen een "uit"-knop. Met andere woorden: de airconditioning is altijd aan en wordt met een druk op de knop juist uitgeschakeld.

Oude bekende

De schakelwegen zijn bijzonder kort, maar tegelijkertijd licht en trefzeker. Daarbij is de speling van de versnellingspook zo gering en liggen de versnellingen zo dicht bij elkaar, dat een aantal sportwagens is aan te wijzen dat minder precies schakelt! Het koppelingspedaal mist gevoel, maar de hier gereden diesel is zo sterk dat het nauwelijks mogelijk is de motor af te laten slaan.

De testauto is namelijk voorzien van een "oude bekende": de 1.9 liter turbodiesel die Volkswagen in al haar producten toepast; van de eenvoudigste Skoda tot en met de meest prestigieuze Audi. De laatste generatie Golf kent ook de laatste generatie dieselmotor. Volkswagen houdt vast aan de "pompverstuiver", terwijl veel andere fabrikanten kiezen voor "common rail"-technologie.

Zonder in te gaan op de technische details, is duidelijk waarom Volkswagen deze keuze maakt. Het enige nadeel van de Volkswagen-techniek is een iets minder stille motor die vooral bij lage snelheid een ouderwets nagelend dieselgeluid ten gehore brengt. Daar staat tegenover dat deze diesel weinig brandstof nodig heeft om bovengemiddeld goede prestaties neer te zetten. Bij vrijwel ieder toerental is veel kracht voor handen en dat geeft steeds het aangename gevoel met een (zeer) vlotte auto onderweg te zijn.

De verbeteringen aan de motor betreffen details. De wegligging is ingrijpender aangepast. Alhoewel de Golf nog steeds geen zinnenprikkelende auto is, is het weggedrag merkbaar verbeterd. Vooral bij snel bochtenwerk communiceert de auto nu beter met de bestuurder. Dat komt zowel de veiligheid als het rijplezier ten goede. De remmen vragen enige gewenning, want de geringste aanraking van het middelste pedaal garandeert een enorme vertraging.

Volkswagen Golf V

Conclusie

In een goede familie zijn de banden hecht en weet men veel van elkaar. Volkswagen weet precies wat de klant wil. De Volkswagen-koper is niet uit op baanbrekende vernieuwing, maar op functionaliteit, degelijkheid en veiligheid.

Daar speelt de Golf V op in met een nieuw maar nog steeds herkenbaar exterieur en een interieur dat (vooral achterin) ruimer is dan ooit. De motoren zijn verfijnd, het weggedrag belangrijk verbeterd. De basisuitrusting is zelfs completer dan ooit. Zo'n nieuwkomer is niet alleen welkom, maar geeft de hele familie een beter aanzien!

plus
  • Keurige afwerking
  • Prettig schakelen / remmen
  • Snelle en zuinige dieselmotor
min
  • Boordcomputer alleen Duits- of Engelstalig
  • Weinig vernieuwingen t.o.v. voorganger of concurrentie
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!