Audi A3 (2003- 2012)
Premiejager
Op het uiterlijk afgaande, is direct duidelijk dat ook de nieuwe Audi A3 bedoeld is voor de veeleisende klant. Audi kent haar doelgroep en daarom straalt ook de nieuwe A3 een onmiskenbare "aanwezigheid" uit. Dankzij de compacte maten vallen de nadrukkelijk aangezette wielkasten extra op. De boos uitziende koplampen, kijken met een zelfverzekerde blik de wereld in. Een flinke grille met fors Audi-logo maakt de nieuwkomer direct herkenbaar als een A3.
De achterzijde straalt vooral "Suzuki Baleno" uit, want de proporties en het ontwerp van de achterlichten vertonen zeer veel overeenkomsten. Omdat deze testauto de snelste (en op dit moment enige) dieseluitvoering is, maakt een dubbele uitlaat de uitstraling compleet. De algehele afwerking is onberispelijk en geeft onbewust het gevoel dat het plaatwerk beter aansluit dan bij menig andere auto.
Interieur
Het interieur is direct herkenbaar als dat van een Audi A3. De stoelen zijn stevig met opstaande contouren voor optimale zijdelingse steun. De diepe zit met metaal tot aan de schouders geeft een sportief en geborgen gevoel. In vergelijking met het vorige model zijn de stoelen minder hard en meer gericht op comfort. De toegang tot de achterbank is eenvoudig omdat de voorstoelen niet alleen opklappen, maar ook naar voren bewegen. De ruimte achterin is royaal en merkbaar ruimer dan gemiddeld voor een auto van deze omvang.
Het dashboard is geheel opgetrokken uit zwart kunststof en straalt Duitse eenvoud en elegantie uit. Het stuurwiel en de versnellingspook zijn bekleed met leder. Verchroomde ringen rondom de klokken en verchroomde strips onder de knoppen, zorgen voor een chique uitstraling. Even fraai als functioneel zijn de ringen rondom de luchtroosters, die tevens dienen als draaiknoppen om de mate van ventilatie te bepalen. Airconditioning is op alle uitvoeringen optioneel, maar is dan wel direct uitgevoerd als links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem.
Zonder uitzondering zijn alle knoppen uitgevoerd als tiptoetsen, om het niveau van deze auto te benadrukken. Op gebied van veiligheid is iedere nieuwe A3 voorzien van een elektronisch stabiliteit systeem (ESP), tractiecontrole, ABS, elektronische remkrachtverdeler, een sperdifferentieel en zes airbags.
Ook cruise-control behoort dankzij zakelijk inzicht van de importeur tot de standaarduitrusting. In Nederland is cruise control namelijk vrijgesteld van BPM omdat het niet alleen het comfort verhoogt, maar ook brandstof bespaart. Bovendien heeft moederbedrijf Volkswagen eindelijk afscheid genomen van de onhandige constructie van een hendel met daarop een tuimelschakelaar. De nieuwe cruise control heeft een eigen hendel en werkt nu eenvoudig en doeltreffend.
Het optionele audiosysteem "Audi concert" in de testauto heeft een rijke klank, maar ook een bonkende bas die garant staat voor hoofdpijn binnen vijf minuten. De klok is gekoppeld aan het radiosignaal van een atoomklok, zodat deze altijd precies gelijk staat.
Sportief
Behalve de uitstraling, is een ander sterk punt van Audi het sportieve rijgedrag. Dat is het beste te merken in de besturing. Iedere reactie op een stuurbeweging is bij iedere snelheid zoals verwacht; iedere reactie van het onderstel is voorspelbaar en vertrouwenwekkend. De nieuwe Audi A3 behoort daarom tot dat handje vol auto's dat zo snel vertrouwen geeft, dat de eerste bocht al snel wordt genomen. Dit is niet ten onrechte, want dit is de eerste auto die staat op het onderstel dat eind dit jaar ook zal worden gebruikt voor de vijfde generatie Volkswagen Golf. De brede banden leveren zo veel grip, dat wielspin -ook met uitgeschakelde tractiecontrole- slechts met moeite is te forceren.
Dat is een knappe prestatie, want de kracht van deze testauto wordt geleverd door een gespierde 2-liter 4-cilinder turbodiesel. Deze krachtbron is goed voor 140 pk en -veel belangrijker- niet minder dan 320 Nm koppel. De prettig schakelende 6-versnellingsbak geeft de auto een minder agressief karakter dan de voorganger. Vooral in de eerste versnelling is de A3 kalm en nauwelijks uitdagend.
Vanaf het tweede verzet zijn de verhoudingen juist zo gekozen dat de motor de meeste kracht levert. Dan is het volle vermogen beschikbaar en zijn de prestaties zeer goed. Daarom is deze nieuwe A3 niet zozeer een stoplichtsprinter als de voorganger, maar vooral sterk op het gebied van tussensprints. Dit is vooral zinvol om veilig in te halen op provinciale wegen. De zesde versnelling is een aangename toevoeging omdat het de auto stiller en zuiniger maakt.
Conclusie
De Audi A3 is een auto waar verschillende doelgroepen heel verschillend naar zullen kijken. Daarom bij deze Audi A3 eveneens 3 conclusies:
Voor de Audi-liefhebber
De nieuwe Audi A3 is goed nieuws voor de Audi liefhebber, deze
"premium class" weet zich op opnieuw twee punten duidelijk te
onderscheiden: uitstraling en sportieve rijeigenschappen. Bovendien
is de techniek (met name de veiligheid) weer helemaal bij de tijd.
De standaarduitrusting is beduidend rijker dan voorheen, zij het in
vergelijking met de concurrentie nog steeds karig.
Voor de huidige A3 rijder
Wie de nieuwe A3 met de oude vergelijkt, zal een aantal belangrijke
verschillen vinden. De scherpe randjes zijn van de auto af. De
stoelen zijn minder hard, de motor minder gretig (maar presteert
beter) en de remmen minder bijterig. De standaarduitrusting is
rijker dan voorheen. Ondanks dat blijft de nieuwe Audi A3 echter
een zeer kostbare auto, waarbij een forse premie wordt betaald voor
die vier ringen op de neus. Toch is het moeilijk een andere auto te
vinden die exact deze combinatie van sportiviteit en degelijkheid biedt.
Voor wie op zoek is naar compacte middenklasser
In de ogen van een buitenstaander is de Audi A3 niet meer dan een
goed uitziende compacte auto. Wie niet bekend is met het imago van
Audi, zal deze nieuwkomer geen tweede blik waardig gunnen. De
buitenstaander zal de A3 ervaren als een uitstekend rijdende, maar
onverklaarbaar kostbare auto. Het imago kost omgerekend namelijk
zo'n € 10.000 extra. Prijstechnisch gezien is de
uitrusting ronduit karig (maar de actieve veiligheid groot) en de
techniek niet zo verfijnd als die van de laatste Japanse diesels.
- Smetteloze afwerking
- Hoog veiligheidsniveau
- Dieselmotor mist raffinement
- Veel geld voor veel imago en weinig auto