17 september 2013
Skoda Octavia Combi

Skoda Octavia Combi

Wel de ruimte, niet de lasten

Autotest | De laatste jaren is er een duidelijke trend te zien: kleine auto's worden luxueuzer, comfortabeler en veiliger. Op die manier bespaart de koper op aanschaf en gebruik zonder compromissen te doen. Eén ding kan een kleine auto echter nooit bieden: zeeën van ruimte. En dat is precies waar de nieuwe Skoda Octavia Combi mee verleidt: een grote, ruime auto tegen de prijs van een kleine auto.
 

Mensen zijn gewoontedieren. Dat blijkt weer eens bij de eerste kennismaking met de Skoda Octavia Combi. Puur op basis van de omvang en het uiterlijk van de auto, worden bepaalde verwachtingen gesteld. Alle auto's van deze omvang bieden een bepaald niveau van luxe, dus de Skoda ook.

Maar... wanneer de hand op het portier wordt gelegd ontgrendelt de Octavia niet! Er moet "ouderwets" worden teruggegrepen naar de knoppen op de afstandsbediening. Na het instappen moet de stoel met de hand worden ingesteld. De motor wordt gestart door de sleutel om te draaien, niet met een druk op de knop. Eenmaal onderweg blijkt de Octavia niet vanzelf te remmen voor obstakels en is er geen camera die met de bestuurder meekijkt en waarschuwt voor naderend onheil.

Skoda Octavia Combi

Simply Clever

Toch is de Octavia absoluut niet armoedig of eenvoudig. Het blijkt vooral dat de moderne automobilist ontzettend verwend is. Skoda biedt alles wat verwacht mag worden anno 2013, maar niet meer dan dat. Al snel is ook de verwende autojournalist gewend aan deze nuchtere aanpak en groeit de bewondering voor dit concept.

Bovendien staat de Octavia bol van de slimme vindingen die het dagelijks leven veraangenamen, terwijl ze de prijs van de auto nauwelijks verhogen. Zo is er een iPhone-standaard die in de bekerhouder past. In het klepje van de tankopening is een ruitenkrabber te vinden. In het portiervak past een afvalbakje dat een boterhamzakje als vuilniszak gebruikt.

Skoda Octavia Combi

De bagageruimte is in vakken te verdelen middels een plastic paneeltje dat aan de vloer wordt vastgezet met klittenband. De mat van de laadvloer is aan de ene kant van stof en aan de andere kant van een gemakkelijk afwasbare kunststof. De achterbank is middels een hendel in de bagageruimte in één beweging op de klappen.

De ruimte voorin is gemiddeld voor een auto van deze omvang. De ruimte op de achterbank is juist bovengemiddeld goed. Vier grote volwassenen zitten riant in de Octavia! De Octavia is een fractie korter dan de belangrijkste tegenstrevers, maar biedt desondanks dezelfde hoeveelheid bagageruimte (610 tot maximaal 1.740 liter).

Skoda Octavia Combi

Not so clever

Hoe ingenieus het concept van de Octavia ook is: de technici hebben in hun enthousiasme een paar steken laten vallen. De belangrijkste is dat de iPhone-aansluiting (nog steeds) niet werkt. Telefoneren via Bluetooth verloopt probleemloos, maar muziek afspelen via een USB-kabel lukt niet. Tijdens een eerdere test met de Octavia (sedan) bleek dit al en Skoda beloofde destijds beterschap. Een half jaar later is er nog steeds geen oplossing beschikbaar.

Daarbij is het geluid van de standaard gemonteerde tweeters niet sprankelend, maar zo schel dat het bijna pijn aan de oren doet.

Skoda Octavia Combi

Ook niet handig: wanneer de armleuning tussen de voorstoelen naar voren wordt geschoven, raakt deze de hendel van de handrem. Aan de andere kant: de Octavia heeft tenminste een mechanische handrem. De elektronische exemplaren bij andere merken werken vaak zo traag dat het meer ergernis opwekt dan dat het bijdraagt aan het comfort.

Skoda Octavia Combi

1.2 TSI

De Skoda Octavia is leverbaar met de meest gangbare diesel- en benzinemotoren van moederbedrijf Volkswagen. Er is echter één motor die Volkswagen zelf niet durft toe te passen in een grote zakenauto: de 1.2 liter "TSI" (Turbo Stratified Injection). Deze benzinemotor levert een bescheiden 105 pk / 175 Nm en dat zijn waarden die beter passen bij een kleinere auto.

En inderdaad, dit instapmodel van de Octavia is ronduit traag. Regelmatig leek het zelfs alsof per ongeluk werd opgetrokken in de derde versnelling, maar het was toch echt de eerste. Dit onwillige karakter maakt vooral filerijden onprettig.

Eenmaal op gang zijn de prestaties vergelijkbaar met die van een kleine stadsauto. In onbeladen toestand komt de Octavia 1.2 TSI probleemloos met de verkeersstroom mee. Vlot invoegen of razendsnel passeren zit er echter niet in. 150 km/u is een comfortabele kruissnelheid, maar veel harder dan dat wil de auto niet. De beloofde topsnelheid van 193 km/u is dan ook optimistisch gesteld, zo niet pure science fiction.

Skoda Octavia Combi

Het beloofde gemiddelde verbruik van 1 op 19.6 is absoluut geen verzinsel. Omdat de auto welhaast een kalme rijstijl afdwingt, is het makkelijk om zuinig te rijden met de Octavia. Geheel in lijn met het spaarzame karakter voorziet Skoda in een schakelindicator en een start/stop-systeem.

In de week dat de Octavia bij de redactie op bezoek was, is een rit van Den Haag naar Frankfurt en weer terug gemaakt. Op de heenweg is uiterst kalm gereden (maximaal 100 km/u, airco uit). Op de terugweg sloeg de haast toe en is de Duitse Autobahn volop benut. Desondanks bleef het testverbruik steken op 1 op 18.5! Een leuk detail: dankzij de grote tankinhoud kon de reis op één tank worden volbracht.

Weggedrag

Alhoewel de prestaties die van een kleine auto zijn, is het comfort dat van een grote auto. De 1.2 TSI doet zijn werk in alle rust, zij het dat het motorgeluid iets rauwer is dan gebruikelijk. De geluiden van de banden en rijwind zijn even gering als bij de snellere uitvoeringen van de Octavia.

Skoda Octavia Combi

Op het weggedrag is al helemaal niet bezuinigd. Rekening houdende met de eventuele belading, is de vering in onbeladen toestand ronduit stug. Dankzij de lichtere motor is de Octavia 1.2 TSI zo'n 200 kg lichter dan andere "instapmodellen" en dat maakt de auto zelfs dynamischer! Bovendien is het onderstel technisch gelijk aan dat van de snellere uitvoeringen, zodat het weggedrag uitstekend is.

Conclusie

Skoda heeft als credo "Simply Clever" en als dat op één model van toepassing is, is het wel op de "Octavia Combi 1.2 TSI". Terwijl de meeste auto's van deze omvang overdadige luxe bieden, kiest Skoda voor een nuchtere aanpak. Om de prijs laag te houden biedt de Octavia alles wat mag worden verwacht van een moderne auto, maar niets meer dan dat.

De veiligheid en het weggedrag staan op hetzelfde niveau als van andere gemiddelde grote stationcars. Skoda weet zich echter te onderscheiden met de "1.2 TSI" benzinemotor. Deze combineert bescheiden prestaties aan een al even bescheiden verbruik. Op die manier is de aanschafprijs niet alleen aangenaam laag, maar ook de prijs per kilometer. Kortom: de Skoda Octavia Combi 1.2 TSI weet de voordelen van een kleine auto te combineren met de ruimte van een grote zakenauto.

plus
  • Zeer ruim
  • Prima weggedrag
  • Slimme vindingen maken dagelijks leven makkelijker
min
  • Schel geluid audiosysteem
  • Matige prestaties 1.2 TSI
  • Geen iPhone-ondersteuning via USB-aansluiting
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!