Mini Clubman (2007 - 2015)
Jeugdsentiment
Een goede stationcar maken is niet moeilijk. Neem een grote auto en plak daar nog eens een flink stuk aan vast. Zorg voor een hoekige vorm, ruime toegang en een vlakke laadvloer. Klaar is uw stationcar.
Open deur
Een leuke stationcar maken is een heel ander verhaal. Ook Mini begint met het verlengen van de auto en wel met 24 cm. Daarna heeft Mini zich geconcentreerd op bruikbaarheid én originaliteit.
De achterbank is makkelijk toegankelijk dankzij een extra zijdeur. Rechts is een klein deurtje te vinden, dat tegen de rijrichting in opent. Daardoor is geen B-stijl nodig en is de toegang tot de achterbank riant. Helaas is de ruimte op die achterbank, ondanks de verlengde wielbasis (+8 cm), matig.
Mini heeft gekozen voor slechts één extra zijdeur in verband met de tankdop aan de andere kant, de kostprijs en de veiligheidseisen op de Amerikaanse markt. Natuurlijk is deze constructie ook lekker eigenwijs!
Pakezel
De bagageruimte is toegankelijk via twee klapdeuren, die het zicht in de binnenspiegel iets verstoren. Mini heeft de klapdeuren zo ontworpen dat ze met één hand zijn te openen, de andere hand is immers vol boodschappen. Nadat de deurtjes zijn ontgrendeld, openen ze vanzelf dankzij een gasveer.
De bagageruimte is met 260 liter beduidend groter dan die van andere compacte auto's. Wanneer nodig, is de achterbank in twee delen op te klappen. Dat gaat in één beweging en de nodige hendels zijn zowel vanuit het interieur als vanuit de kofferruimte bereikbaar.
Met opgeklapte achterbank meet de bagageruimte 930 liter. Dat is kleiner dan de gemiddelde stationcar, maar wel degelijk heel bruikbaar. Zo slikt de Clubman gemakkelijk een grote kinderwagen of boodschappen voor een maand. Grote spullen als een fiets, surfplank of bankstel passen niet achterin. De laadvloer is volmaakt vlak en onder de laadvloer is een extra bergvak te vinden. Omdat de Clubman op "runflat" banden staat, wordt geen ruimte in beslag genomen door een reservewiel.
De bagageruimte is voorzien van sjor-ogen, haakjes, een 12 volt stopcontact en een uitvouwbare boodschappentas. Zelfs in de achterdeuren zijn bergvakken gemaakt. Dit mag dan het pretnummer onder de stationcars zijn, de Clubman is slimmer dan menig concurrent!
Feestbeest
De gemiddelde stationcar rijdt prima. Maar veel moderne auto's zijn zo comfortabel dat het rijplezier ver te zoeken is. Mini is het comfort zeker niet vergeten, maar bij de Clubman staat rijplezier voorop.
De besturing is zeer direct en de wegligging ongeëvenaard in deze klasse. Dankzij de langere wielbasis voelt de Clubman nog stabieler dan de gewone Mini.
Optioneel is een sportonderstel leverbaar waarmee de auto langer neutraal blijft in de bocht en dus nog sneller is. Op slecht wegdek is het sportonderstel uiterst oncomfortabel. Zonder deze aanpassing is de wegligging al zo goed dat de nadelen ervan niet tegen de voordelen opwegen.
Pretmachine
De Mini Clubman is leverbaar met een zakelijke dieselmotor (Cooper D) en een voordelige benzinemotor (Cooper). De hier gereden Cooper S is de sportiefste variant en levert levert 175 pk / 240 Nm. Dat maakt deze stationcar tot een eersteklas pretmachine.
De Clubman reageert ronduit agressief op het gas en wil niets liever dan spelen. Bij vol gas is het vermogen zelfs te groot voor de voorwielen. Dan is het zaak het stuurwiel met beide handen vast te houden, anders kiest de auto zelf een richting.
De sprint van 0 tot 100 km/u is in 7.6 seconden geklaard, maar ook boven die snelheid blijft de Cooper S ronduit giftig. De Clubman is niet alleen snel, maar geeft ook een groot gevoel van snelheid.
Idealist
De uitstekende prestaties gaan niet ten koste van het milieu dankzij "Efficient Dynamics". De energie die verloren zou gaan bij remmen of uitrollen, wordt opgeslagen in de accu. Door met die "gratis" energie de elektrische onderdelen te voeden, is de Clubman een waar milieuwondertje geworden.
Om nog meer te besparen wordt de motor automatisch uitgeschakeld wanneer de auto stilstaat en de koppeling wordt losgelaten (op die manier heeft de bestuurder invloed op het systeem). Door het koppelingspedaal weer in te trappen, start de motor. Dit werkt in de praktijk zo snel dat het geen vertraging oplevert, maar de auto wel zuiniger maakt. Tenslotte toont een schakelindicator wat het meest economische moment is om te schakelen.
Wie zich uitleeft en er uit haalt wat er inzit, verbruikt zo'n 8.7 liter benzine per 100 km. Een rustige rijstijl kost 6.2 liter per 100 km.
Conclusie
Functionele stationcars voor functionele mensen zijn er genoeg. De Mini Clubman is het eerste pretnummer onder de stationcars. De Clubman is een ruime, doordachte stationcar en meer dan alleen een life style auto.
Daarbij biedt de Clubman volop rijplezier. De besturing en wegligging zijn uitmuntend. Dankzij "Efficient Dynamics" is de Clubman niet alleen snel, maar ook nog eens heel zuinig. Vernieuwend, rebels en feestelijk; is dat niet wat je altijd wilde in een auto?
- Snel en toch zuinig
- Sublieme besturing en wegligging
- Grote, bruikbare, doordachte bagageruimte
- Forse draaicirkel
- Achterdeurtjes belemmeren zicht in binnenspiegel
- Risico om achteruit in te leggen i.p.v. 1e versnelling