Publicatiedatum: 8 oktober 2009
Seat Exeo ST
Autotest

Seat Exeo ST

Schaalvoordeel

Autotest - Een grote stationcar voor de prijs van een kleine stationcar. Hoe klinkt dat aanbod? Als dat aantrekkelijk klinkt, dan heeft Seat een aanlokkelijke optie. Het Spaanse merk introduceert namelijk een nieuwe, grote stationcar maar biedt die aan tegen een klein, Seat-prijsje.

Vijfentwintigduizend tweehonderdenvijfennegentig euro kost de testauto. En voor dat bedrag bieden de meeste andere merken alleen middelgrote stationcars. Denk daarbij aan de Renault Mégane Estate, Ford Focus Wagon en Volkswagen Golf Variant. De Seat Exeo ST valt echter in het segment van de Renault Laguna Estate, Ford Mondeo Wagon en Volkswagen Passat Variant!

Seat Exeo ST

De lage prijs is te danken aan een slimme zet van Seat: toen Audi stopte met de productie van de A4 in 2007, nam Seat de fabriek over en verplaatste deze in z'n geheel naar Spanje. Daar is de auto iets aangepast en wordt nu opnieuw geproduceerd onder de naam "Seat Exeo". Op die manier bespaart Seat zich hoge ontwikkelkosten en dat is mede waarom de Exeo zo voordelig kan worden aangeboden.

Een bijkomend voordeel is dat de auto helemaal is "uitontwikkeld". Kinderziektes zijn de Exeo dus vreemd. Maar er ligt ook een nadeel op de loer: Audi had voldoende redenen om afscheid te nemen van het oude model en een nieuwe A4 te introduceren.

Uitrusting

Daarvan is bij de eerste kennismaking echter niets te merken. Dankzij de aanpassingen aan het uiterlijk heeft de Exeo het kenmerkende gezicht van de laatste generatie Seats. Op het uiterlijk afgaande is de Exeo ST een moderne, zelfverzekerde auto die op geen enkele manier verraadt dat de prijs zo laag is. De hier getoonde kleur "Balea-beige" geeft de Exeo bovendien een chique tintje.

Seat Exeo ST
Seat Exeo ST

Binnenin is de afwerking strak en smetteloos, zoals gebruikelijk bij Audi. De opzet van het dashboard is niet gewijzigd, Seat heeft alleen alle Audi-logo's vervangen door Seat-logo's. Dat is trouwens lang niet overal gelukt, onder de motorkap en op minder in het oog springende plaatsen zijn nog volop ringen van het Audi-logo te vinden.

Doordat de Exeo is gebaseerd op een verouderd model, is met name de uitrusting iets achterhaald. Terwijl de concurrentie kleinere auto's aanbiedt voor dit geld, zijn deze in de regel wel beter uitgerust. Zo is de Exeo voorzien van een AUX-ingang voor een willekeurige muziekspeler, het standaard audiosysteem is verder uiterst eenvoudig.

Heel vernieuwend is het schuif-/kanteldak met daarin zonnepanelen. De stroom die daarmee wordt opgewekt houdt de auto koel, ook als deze in de brandende zon is geparkeerd.

Ruimte

De ruimte voorin is riant en dit is waar de Exeo ST de meeste andere stationcars met eenzelfde prijskaartje juist riant achter zich laat. De stoelen hebben veel verstelmogelijkheden, zodat bestuurders van uiteenlopend postuur een goede zitpositie kunnen vinden. Daarnaast biedt de Exeo rondom de voorstoelen veel beweegruimte en dat geeft het gevoel een grote, ruime auto te rijden. De ruimte op de achterbank is matig voor een auto van deze omvang.

Seat Exeo ST

De bagageruimte is goed bereikbaar dankzij de grote achterklep. Onder de laadvloer zijn handige vakken te vinden waarin kleine spullen buiten het zicht kunnen worden opgeborgen.

Het opklappen van de achterbank is eenvoudig en dan neemt de bagageruimte toe van 442 liter naar 1.184 liter. Gezien de omvang van de auto zijn dit teleurstellende waarden. Diverse kleinere stationcars bieden meer kofferruimte, terwijl de modernere grote concurrenten in de loop der jaren een stuk gegroeid zijn. De oude Audi A4 was bovendien een "life style" stationcar en geen werkpaard.

„De Exeo ST is fors groter dan de meeste andere stationcars in deze prijsklasse, maar helaas niet veel ruimer“

Motoren

Omdat de prijs één van de sterkste punten van de Seat Exeo is, is voor deze rijtest gekozen voor het instapmodel. De eenvoudigste Exeo ST wordt geleverd met een 1.6 liter benzinemotor. Deze is goed voor 102 pk / 148 Nm en dat is maar net voldoende.

Seat Exeo ST

Daarbij lijken de versnellingsbakverhoudingen niet goed te passen bij het karakter van de motor. Vooral het wegrijden vanuit stilstand gaat erg moeizaam. Om vlot mee te komen met het overige verkeer moet de 1.6 liter motor stevig worden aangepakt. Dat past echter niet bij het chique gevoel dat een auto als deze in de regel geeft. Bovendien loopt het verbruik hierdoor flink op.

Wie er een "sportieve" rijstijl op nahoudt, zal zich snel ergeren aan deze basismotor. Wie van nature juist kalm rijdt, zal de 1.6-liter motor als prettig ervaren omdat deze nooit uitdaagt of intimideert.

De Exeo ST leent zich met name goed voor het afleggen van lange afstanden. Dan is het toerental juist laag en heerst rust in het interieur. Met een voldoende lange aanloop, houdt de Exeo 1.6 juist gemakkelijk (zeer) hoge kruissnelheden aan. Tijdens een rit door Duitsland was een gemiddelde snelheid van ruim 150 goed haalbaar. Het mag duidelijk zijn dat 100 en 120 km/u in Nederland geen enkel probleem zijn.

Omdat de Exeo ST in een vorig leven voornamelijk met veel zwaardere motoren werd geleverd, is de tankinhoud enorm (70 liter). Dit basismodel haalt zo'n 1.000 kilometer op een tank en dat is uitzonderlijk voor een benzineauto.

Weggedrag

En dan nog een voordeel: omdat de Exeo ST ooit is ontworpen voor veel zwaardere motoren, zijn de remmen zwaar overbemeten en is de stopkracht enorm. Wanneer de ruitenwissers aan staan, worden de remblokken iedere drie minuten iets tegen de schijven aangedrukt om deze droog te houden. Ook bij regen blijft de remkracht daarom maximaal.

Ook deze lichtst gemotoriseerde Exeo, staat op het onderstel van de snelste Audi A4 (de "S4")! Het weggedrag is mede daarom stabiel en uiterst vertrouwenwekkend. Op dit gebied is de Exeo een echte Seat: wanneer harder wordt gereden komt de ST tot leven en is het heerlijk sturen met deze voordelige stationcar.

Seat Exeo ST

Conclusie

Biedt Seat met de Exeo ST een grote stationcar aan voor de prijs van een kleintje? Tot op zekere hoogte wel. De Exeo ST is fors groter dan de meeste andere stationcars in deze prijsklasse, maar helaas niet veel ruimer.

Omdat de Exeo is gebaseerd op een oud model Audi A4, is de techniek op punten merkbaar verouderd. De 1.6 liter benzinemotor presteert matig. Andere merken bieden grotere motoren aan die beter presteren en bovendien zuiniger zijn. Daarmee is de Exeo ST wel voordelig in aanschaf, maar niet in verbruik.

Het onderstel is juist van zeer hoge kwaliteit en dat komt zowel het rijplezier als de veiligheid ten goede. Bovendien is het comfort veel groter dan de meeste andere auto's in deze prijsklasse bieden.

plus
  • Scherpe prijs
  • Prima weggedrag
  • Grote actieradius
min
  • Matige ruimte achterin
  • Matige prestaties 1.6 motor
  • Armsteun blokkeert hendel van handrem